2008. február 3., vasárnap

Vörösmarty vers

2008.02.02.vasárnap

Kerestem egy verset – persze azt nem találtam meg, de a véletlen elém sodorta az alábbit, amitől /megint csak/ gyerekkori emlékek bukkantak fel bennem – épp úgy, mint tegnap, amikor egyszuszra elolvastam Tatár Rózsa „Az Úri utca 5 lakói” c. könyvet. Hiába no, ha az ember a gyermekkorát látja viszont valamilyen írásműben, rögtön megkedveli. Na, akkor olvassátok azt, amit nekünk oly sokszor felolvasott az Édesanyánk. /Olvasnak ma a mamák verset a gyerekeiknek ? Remélem…/ /Mellesleg, hát nem fura, hogy „egy Vörösmarty” ilyen verset is írt ?/  

Vörösmarty Mihály: Petike  

Bús mogorván ül Petike,
Ha ha ha!
Péter és bú! a mennykőbe,
Mi baja?
Anyja kémli hű szemekkel -
Jó öreg!
Azt gondolja, fiacskája
Tán beteg.
"Kell galuska, Peti fiam,
Eszel-e?"
"Dehogy eszem, dehogy eszem,
Ki vele."
"Kell bor, édes szép fiacskám,
Iszol-e?"
"Dehogy iszom, dehogy iszom,
El vele."
"Kell-e sarkantyú csizmádra,
Petikém!
Kalpagodra toll s mentédre
Rókaprém?"
"Mit nekem toll, mit nekem prém,
Sarkantyú!
Ha szivemben, mint a róka,
Rág a bú!"
"Kell-e könyv, a szomszéd könyve,
Biblia?"
"Mit nekem könyv, a beszéd mind
Szó fia.
Egy barátom van nekem csak,
A halál;
Az, tudom, hogy innen-onnan
Lekaszál."
"Az egekre! Peti fiam,
Meg ne halj:
Annyi benned a sohajtás,
Mint a raj.
Átidézzem tán Juliskát?
Láthatnád?"
Szól mogorván Péter úrfi:
"Hol van hát?"
Ármány-adta Péterkéje!
Még mi nem volt a bibéje!
Sem kalapja, sem mentéje,
Sem a sarkantyú zenéje,
Nem kell neki róka málja,
Sem a szomszéd bibliája;
Nem kell neki bor, galuska,
De bezzeg kell a Juliska,
Bár negédes és hamiska,
De vidor, szép és piroska.
Sem ehetnék, sem ihatnék,
Csak Julcsával nyájaskodnék.
"Ej Petikém, szép fiam, hát
Ez a baj!
Gondom lesz rá, hogy nagyot nőj
S meg ne halj.
Most takarodj iskolába,
Rosz fiú!
Meg ne lássam, hogy pityergesz.
Félre bú!
Iskolában a Juliskát
Elfeledd:
Isten éltet, tíz év mulva
Elvehet'd."



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése