2008. december 27., szombat

Film-élményeim

Imádom, IMÁDOM a „Planet Erde” /Föld bolygó/ filmsorozatot /Phoenix TV/!!! Ma - sajna - úgy alakult az éjszakám/hajnalom, hogy már nagyon korán volt lehetőségem nézni. A mai „csúcsok: Láttam a Lechuguilla barlangot. Nem akarom az egész cikket ide bemásolni /pedig érdemes volna/ inkább arra bíztatlak Benneteket, nézzétek/olvassátok el itt: http://www.termeszetvilaga.hu/szamok/tv2004/tv0403/leel.html  

A föld legszebbnek tartott, csak a kutatók számára és csak nagyon ritkán látogatható barlangjából láttam olyan képeket, hogy szemem szám tátva maradt. /Mellesleg jegyzem meg, kissé szégyellve a dolgot, hogy én, épp én, a barlangos múltammal, még sosem hallottam erről a barlangról…/


  .  

 

 A második szenzáció a „Jégvilágok” c. film volt, amely a Déli és az Északi sark életét, vagyis az ott élő állatok nehéz, küzdelmes életét mutatta be. Láttam egy, a közeljövőben – sajnos – megszaporodó jegesmedve halált, hiszen az olvadás miatt lehetetlenné válik számukra a vadászat. S ha mégis száz /!/ km-nyi úszás után biztos talajt érezhetnek talpuk alatt, a rozmárok, /mint lehetséges táplálékforrás/ nagyon ügyesen védekezve, nem csak lehetetlenné teszik a zsákmányszerzést, hanem ezt a film-beli medvét halálosan megsebesítve végét okozzák. Az Északi sarkról itt olvashatsz még: http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89szaki-sark


 Nagyon érdekes volt, – s még erre se gondoltam soha életemben- hogy miképp is vészelik át a királypingvinek a 30 napos TELJES koromsötétséget ? Először is ugye tudni kell, hogy ők csak a déli sarkon élnek. És ott télen egyáltalán nem jön a horizont fölé a nap, s van 30 olyan nap, amikor tökéletes és teljes sötétség uralkodik, megfűszerezve egy kis hóviharral, meg mínusz 50-60 fok hideggel. Miután a tojó megtojta a tojást, átadja a hímnek, aki egy spéci toll-szőr-bőr redőben a lábán melengetve „hordja/kelti ki” a fiókát. A tojás átadása után a nőstények élelemszerző útra indulnak, ami kb. egy hónapig tart. A hímek eközben hihetetlen alkalmazkodóképességgel, ebben a vészes időben ezrével szorosan összebújva, gerjesztenek az élethez szükséges meleget. S hogy a szélen állók ne fagyjanak meg, a helyeket/helyüket folyamatosan változtatják, hogy a kívül állók is részesedhessenek a közösségileg fejlesztett hőből. Bevallom én erről még életemben nem hallottam, és természetesen nem is láttam. Hát bizony lélegzetelállító volt… /Aztán gondolkodtam azon is, hogy kik, milyen körülmények között filmezték ezt ? Minden elismerésem megilleti őket is ! Ja, és még azon is elmerengtem, hogy micsoda különbség van a pingvinek és miköztünk......Naná, hogy az ő javukra billen a mérleg.../ Ide feltétlenül látogass el, sok, nagyon érdekes dolgot olvashatsz: http://hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9li-sark

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése