2009. július 22., szerda

Laza kis nap

Eredetileg ma Magyaregregyre terveztem egy kirándulást, de mivel a Berci cica beteg, és tegnap a Lili is elég gyengén volt, lemondtam ezt az utat. Majd lesz kicsit kellemesebb is a hőmérséklet, amikor ellátogathatunk kedvenc falumba. Kora reggel /6 körül/ egész elviselhető volt a klíma. Piacra mentem /szerda lévén/, s vittem Lilit is, hátha lesz kedve kicsit sétálni. És „egészen véletlenül” vittem magammal a fényképezőmet is. A vasútállomás /Dómusz/ melletti parkban sétáltunk, ahol már régóta várja a hatalmas nyárfa, hogy lefényképezzem, mielőtt egy villám belévág és mindörökre eltüntetik a színről. Nem tudom hány éves lehet, de nem tegnapi gyerek.
Aztán a Jókai téri iskolát sétáltunk körbe, ahol igen sok platánfa van. Nem tudom, mi az oka – hacsak nem a rekkenő hőség - de ezek a fák most dobálják le a kérgüket. Mellesleg olvastam valahol, hogy egy afrikai törzs rettegve tiszteli és félelmetesnek tartja ezt a fát, mert úgy hiszik, / az állandóan lehámló kéreg miatt/ hogy ez a fa lepra terjesztője… Hát mindenesetre érdekesek most ezek a sárgán világító fatörzsek. Ezt a szép fagombát is ott találtam: Aztán kora délelőtt felmentünk kicsit a Havi hegyre, lepihentünk az árnyékban. Sokkal jobb volt itt, mint otthon akár a kertben, akár a lakásban, mert járt a levegő. Olvastam, de előtte picit még nézelődtem, mit lehetne még lefotózni. Hát őket választottam ki:
Ugye szépek ?

7 megjegyzés:

  1. [ Bár én nagyon ritkán járok a (bel) városban - és nehogy "kritikának vedd!" - úgy tudom nincs már DOMUS (?) - mert "kínaiak " vették meg ?- (na,de lényegtelen) - és azt se "vitassuk" - általában (mostanság) nem villámcsapástól, hanem a viharos széltől "szokásuk" kidőlni az öreg fáknak. Persze,- mint minden más témában (!) - ez ügyben is "nagy a vita!" - ( Utólag mindenki nagyon "okos!" - általában akkor, amikor "rádőlt" pl. autókra, háztetőkre... stb. vagy meghalt/megsérült valaki. )
    PLATÁN-ügy : ( na, az inkább @DÉLIM témája lehet) - ( én tv-ben láttam) [ = a platánfák szegedi vizsgálatát - műszerrel ! ]
    Akit érdekelne a "szegedi téma" (címek/Google )
    "Hová tűnnek a 100 éves szegedi fák. I."
    "Kivágásra és rothadásra ítélve.II. " - vagy valami ilyesmi.
    Aki nem ismerné a "műszert" ( persze, PC / laptop...) Google : műszeres favizsgálat ( egy vizsgálat kb. 20 perc ) - stb.
    *********************************************
    A "magam módján" szeretem a fákat, de azért pl. (városban) a kanadai (?) nyárfa szálló "szöszmöszeit" nehezen viselem. (Elég sok van a közelünkben is - (?) - na, de szerencsére nem vagyok "érzékeny". ( = azaz, a takarításra igen! ) (Mintha a platán is (?) - allergiát okozna ?- ) -
    **********************************************

    VálaszTörlés
  2. (Ezt csak azért írom, mert magam sem tudtam, hogy a platán "hol él" ?- (őshonos, eredte,- stb.) Azt hittem, hogy ezt is valaki (anno) meggondolatlanul idehozta ?- de nem. [ kb. Himalája , Észak_Amerika , Délkelet-Európa ] - így aztán nem tudom, hogy Afrikában van-e ?- ( nem biztos) viszont jól emlékszel ! - Lénárd Sándor (?) írja : Völgy a világ végén és más történetek c. írásában (?) - a "bennszülöttek félelméről." (lepra- stb.)
    Viszont : a napokban többen "aggódnak" ! - nem kell! A makói főkertész (nő) szerint, általában sokkal lassabban zajlik a kéregváltás/hámlás a platánokon, de az utóbbi idők esőzése miatt - ez az idén - látványosabb ! (Makón pl. kb. 350 db. platán van) - ezt meg a délmagyar.hu írta a napokban. ( A platán virágzása okoz pollenallergiát,- valahol említik emiatt Pécset is.) Na, mára ennyit ! -
    Lassan bezárkózni ! -és felkészülni a legrosszabbakra ?- :-)
    ******************************************
    Kezdet (reggel) kb. +22C°- és lesz abból - legalább +35C°is ,- ha nem több....
    **********************************************

    VálaszTörlés
  3. Kedvencem a katáng virág, szinte mindenhol megtalálható, szelíd kék színével megbújik szerényen. Fotód visszaadja ezt az érzetet.
    Szép napot mára !
    Mostanában divatos kijelenteni, hogy ez a növény v. fa allergiát okoz. Lassan én meg a kijelentőkre leszek az!Mint esetemben az új szomszédom a nyírfára. ( pedig úgy tudom, hogy a leveléből gyógyfőzetet használnak) 13 fából már 5-öt kivágott, de " isten nem ver bottal" most a kánikulában hiányzik a hűvöset adó árnyék. Nem beszélve szegény 2 méteres láncra füzőtt farkaskutyáról...

    VálaszTörlés
  4. Még véletlenül sem "vitáznék" én - senkivel sem - ilyen melegben... (szerencsénkre családunkban még nincs allergiás,- viszont (fél) testvéreim gyermekei már azok !) Olvastam : örökölhető (?) - általában az "apáktól" (?) - hagyján,- de örökölhető úgy, hogy közben ki-kimarad egy-egy generáció,- stb. [ Nem biztos,hogy igaz. ]
    (Említettem, a platán témát (Pécs) is a neten olvastam,- (valamilyen ÁNTSZ jelentésre alapozva) -
    **********************************************
    Épp' ma olvasom (valahol...) - [- állítólag a pécsi Önkorm. rendeletében van ? ] - kutyát 5 m-nél hosszabb kötélen v.láncon szabad tartani,- (a terület nagysága is meg van határozva) - viszont chip-et majd a 2011-es oltáskor lesz kötelező "berakatni".
    Javaslat : fakivágás, állatkínzás... garázsadó be nem fizetés... ügyben lehet "európai módon" is bejelentést tenni ! -(vannak ilyesmire "szakosodott helyek..." :-) - bár mintha a pécsi önk. most -mintha - mással lenne elfoglalva :-) :-) :-)

    VálaszTörlés
  5. Becs' szó, ezt sem azért írom, hogy bárkit is zaklassak vele ! - bizonyára sokan tudják (...)
    pl. Cím : "Kiirtott egy teljes fasort az E.ON" (mellesleg Törökszentmiklós ?- Jász-Nagykun-Szolnok megye. stb.)
    Nem vagyok "smucig" ember,- de csak-csak "foglalkoztam" azzal is, hogy : a villanyszámlánk túlszámlázása (?) címén -nekünk- visszajáró pénzt a "krízisalapba" rakják,- ( ám' legyenek vele boldogok) - de csak-csak "érdekes" ?- ( Demagóg : ezek szerint megtehetnék, hogy bármilyen túlfizetésünket ne adják vissza...)
    Olvasom : leszakadt valami betonelem (híd) az M3-ason - aki "dugóba került" - stb. nem kapja vissza az "autópálya matrica" árát - (ne bonyolítsam) - mert pl. a "törvények/rendeletek" úgy vannak megírva... ahogy.
    Na, azt nem is írom, hogy a múlt vasárnapomat mennyire elrontotta egy levél az APEH-tól - ( volt barátnőm - sokadszorra (!) kap értesítést, hogy neki "tartozása" van ! - (hagyján) - [ nincs tartozása! ]- csak épp' nem utalja pénzét tovább az APEH egy másik helyre - és ... na, ne bonyolítsam.
    Összegzés = részemről no comment !
    ( esetleg még : " 79 306 forintra emelkedett az átlagnyugdíj júniusban" c. cikk. [ Google ] -
    *********************************************

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szépek a fotók.A platán valóban "dobja" a kérgét,és ahogy @X írja,a sok esőzés ezt gyorsítja.Sajna Szegeden sok platánt kivágtak,életveszélyesek voltak.Közszemlére kirakták/én is láttam/ a hatalmas fák tönkjeit,belül szinte teljesen üresek voltak.
    Jaj!Holnapra csúcsmeleget mondanak!

    VálaszTörlés
  7. Gyönyörű képeket készítettél!

    VálaszTörlés