2010. május 31., hétfő

Faller János

Szakad az eső. Az embernek ahhoz sincs kedve, hogy kikászálódjon az ágyból.
Tényleg mi lenne, ha egy nap nem kelnék fel ?
Nem, nem, az ágyban-fekvés nem a lustálkodás, hanem a betegség jele. (nálam)
Tehát felkelek, megszokott menetrend, reggeli után kávé… (Nem hiányzik, kizárólag ilyenkor mégis eszembe jut néha, egy picurka cigarattafüst-illat…)
Aztán persze első, hogy megnézem, mi történt a neten az éjjel nélkülem. Levelek olvasása, a blog kommentjei, gyertyagyújtás Hawah-ért…. Aztán kóborlás a neten.
És néha, néha – mint ma is – igazgyöngyre bukkanok

Először egy verset találtam, s (némi képzavarral) a gombolyagot visszafelé gombolyítva eljutottam ide:
Faller János mint a Magyar Orvosírók Egyesületének elnöke és a Nemzetközi Orvosírók Szövetségének elnökségi tagja, igen gazdag irodalmi tevékenységet folytatott.
Négy nyelven írt és publikált, hat nyelven beszélt.
58 éves korában (9 évi Algériai szolgálat után) halt meg és hagyott hátra igen gazdag irodalmi műveket, melyeket most lánya, a Székesfehérváron élő Neszmélyi Péterné (szül: Faller Andrea) dolgoz fel és visz fel a netre.
A honlap címe: http://fallerjancsi.freeblog.hu/
(http://www.jide.hu/index.php?page=news_reader&id=104 )

Innen aztán nem volt megállás és egészen hamar megszületet a döntés, fel kell vennem ezt a blogot a kedvencek közé (Akit a rigók elkísérnek), hiszen tudom, vannak köztetek verskedvelők, és ezek szép/kedves/jó versek , melyeket érdemes olvasgatni…
Nos akkor ismerkedjetek meg eggyel, a többit meg már önállóan is megkereshetitek:

Faller János: Imádság

Én Istenem, ki pontosan kimérted
a bolygók röptét, csillagok futását,
kinek kezében halál és az élet,
aki méred a kontinensek lázát,

spirálködökbe rejteztél előlünk,
eltakarnak a tág galaktikák.
Figyelsz még ránk? S vajon mit tudsz felőlünk?
Hisz mindegyikünk egy külön világ…

Sejtjeink szédült bolygórendszerében
ott lüktet-árad a múlt s a jövő.
Determináltan élünk s minden génben
munkálkodik a megrontó idő.

Micsoda rejtett félelmek feszülnek
gyermekkorunkból jelenünkbe át?
Hétköznapok közt hány és milyen ünnep,
ha ránkköszön a régvolt ifjúság?

Lázadoznak már tán a bomlott sejtek,
ellenünk rontó, ártó enzimek:
a napjaink tudatlanságban telnek
és sorsunk titkát ki sem fejti meg.

Kényszerből élünk és hány vélt parancsra
mozdul a tett és szólal meg a szánk,
hogy képernyőnkön néha felvillantsa
az emlékezés katódsugarát?

Szemünk előtt elfutnak még a tájak,
hallunk még néha távol hangokat,
de a szív már csak maga ellen lázad,
nem oszt parancsot – és nem is fogad.

Készülünk már a végső számadásra,
ahol nem segít semmi szerelem.
Köröttünk nő a csend s a szív magánya.
Akad-e még számunkra kegyelem?

Mert vétkeztünk, mivel álmodni mertünk
s ezért lázadtunk, Uram, oly sokat.
Sokszor átkoztuk, amiért megszülettünk,
sokszor kerestük az igaz utat,

de tévutakon botolt csak a lábunk,
hamis imákat dadogott a szánk.
Bocsáss meg hát, hogy mi is megbocsássunk
s áldásod add a távozókra – ránk.
(Kép: régi, sajnos nem tudom honnan...)

10 megjegyzés:

  1. (Ami azt illeti,én délelőtt is és délután is (könyvvel a kézben) akkorát aludtam, hogy azt elmondani nem lehet. Olvasom: az időjárás miatt a "reumatikus fájdalmak" erősödnek (?) - stb. én meg pont ellenkezőleg vagyok! - persze, majd "nyugtával dicsérjem a napot!"- stb. (dr.)Faller János - már a neve is "megzavart",- (ismerősnek tűnt)- elég hamar rájöttem,hogy épp' elég cikket olvastam Dunaszekcsőről (löszfal/stb.) állítólag ott polgármester (egy) Faller János nevű ffi. Kicsit magam is kutakodtam ( - Bokrétás küldeményeiért sem vagyok "oda") Így aztán meglepett ez :
    Bokrétás-Fallerról
    (lássam, működik-e ?)

    VálaszTörlés
  2. (2.) OK!-működik,- akkor talán majd ez is :
    Újabb visszaemlékezés
    Ezek után már csak egy kicsit - a javasolt blog - készítésének "okát" kellett megismernem,- de azt is megtaláltam. (Visszaemlékezésében a leánya nem említi,hogy testvére lett volna (?) - ill. nagyszülei nevelték, (elvált szülők) stb.
    (Nagy "lelkifurdalás"...(totálisan elfeledtem) hogy édesapám ... 254 db. versének "közlését".... (hol is a "kötet") ... az 52. versnél abbahagytam. Mea culpa! - igaz, ez összefüggött azzal, hogy (anno) a PC totálisan bedöglött.
    Hát, ennyit.
    Szenitenciaként (?) (...) majd bemásolok egyet...

    VálaszTörlés
  3. Legyen talán a 254. (most látom, nincs 255 !- az már üres oldal - sajnos,dátum nincs)
    Pécs
    Az út közepén kis patak,
    Hancúrozó gyermekhadak.
    Utak, mint ránc a homlokon,
    Kápolna fenn a domboldalon.
    Hegynek fel utcák, sárosok,
    Kanyargó úton házsorok.
    Isten kezében dús ecset,
    S mit véle festett: A Mecsek.
    Várromok,régi házsorok,
    Sok évre eltűnt századok.
    Az est csillogó fényszeme,
    Szerelmesek és vén Tettye.
    A régi emlék átoson
    A csendben alvó városon.
    Négytornyú dómja égre néz,
    Ezer év óta égő mécs.
    (Megjegyzés: úgy sejtem, 1942-ben íródott, kb.a 20-as évei elején,- így talán megértőbbek (...) az olvasók.)

    VálaszTörlés
  4. Beleszeretek Pécsbe, pedig sosem láttam.

    VálaszTörlés
  5. @X-nek: nem hiszem, hogy megértőnek kéne lenni az olvasónak, Pécsett ismerve, nagyon is "megáll a lábán" ez a kedves kis vers! Nekem is vannak próbálkozásaim és úgy gondolom, nem szégyen, ha az ember nem születik a nagy X-nek, elég, ha kiírja magából, ami éppen kikívánkozik! Én köszönöm, hogy megosztottad velünk!

    VálaszTörlés
  6. Jó érzékkel választottál verset és témát. Nehezen tudom a gondolataimmat elterelni, sokat gondolok haway-ra. Erős, akaraterejére, máltóságára. Tőle gyönyörű verssel búcsúzott T.Béla nevű commentelő.
    x@-nak milyen kincs rejtőzik a könyvespolcán? Milyen titokban tartja!

    VálaszTörlés
  7. Üdv' mindenkinek! (Értsd : arra ébredtem...majd szétesik a ház! Folyamatosan esik az eső, kb.+12C5 -és viharos szél!) Persze,hogy megnéztem őket! =
    Mi van a gólyákkal?
    @Ildinek : ( aki,lehet nem tudja,nem vagyok "verskedvelő")-de szakember sem, úgy éreztem,hogy pl. a szótagszám(?) nem a legjobb,- ill. szóismétlés is van. (?)- (versben)
    Az erő legyen veletek! :-) :-)

    VálaszTörlés
  8. @X:ne kritizáld ezt a verset.Ezek a versek jók!És élvezetesek.Ennyi
    a "műélvezőnek" elég is.
    bemkának:én sem vagyok pécsi,de vol
    tam arra,pincikét ismerem.Érdemes személyesen is megismerni.
    Majdnem olyan szép,mint SZEGED:)
    Bocs,de szegedi vagyok.
    Természetesen Pécsnek hegye van,Szegednek vize/Tisza/,most aztán elég nagy is.A hegyek leglább nem öntenek ki.
    Hawahra én is sokat gondolok!

    VálaszTörlés
  9. Délim, de jó hogy itt vagy köztünk!
    Régen mutatkoztál nekünk és adtál hírt hírős városodról.

    VálaszTörlés
  10. Örömmel látom itt Apám versét! Köszönöm, hogy fel is vetted versei blogját a kedvencek közé :)

    (@X kommentjéhez szeretném még hozzáfűzni: 1. a dunaszekcsői polgármester csupán névrokon:))
    2. valóban nem részleteztem a blogban, vajon elváltak-e édesapám szülei. Talán nem is lényeges, hisz' főképp a versekről szól.:)
    3. Nagybátyám viszont állandó szereplőként van jelen, hiszen olvasója, hozzászólója is a blognak, sőt vers is íródott hozá néhány.)

    VálaszTörlés