2010. június 10., csütörtök

Amikor búcsút mond az agy

Említettem én már meséim közben egy bizonyos Gizi nénit, kedvelt szomszéd-nénimet, akihez 22 éve bensőséges kapcsolat fűz – aki nemrég töltötte be a 94.évét. Kétségtelen, fokozatosan romlott az állapota, testi és szellemi egyaránt - de a napokban olyasmit produkált, amire nincs magyarázat – vagy ha mégis, azt max. egy orvos tudná részletesen kifejteni, szavakkal leírni/meghatározni.
Minden héten egyszer átmegyek hozzá kicsit „beszélgetni” – ami az utóbbi időben már egyre inkább valamiféle monológokká változott. Én elmeséltem mi történt velem az elmúlt napokban, ő pedig kedves szép szemével figyelmesen nézve hallgatott, aztán megszólalt:
- Ugye te is kétnaponta öntözöd a virágaidat ?
Vagy:
- Nézd, ebben a dobozban tartom a papír-zsebkendőket meg a wc-papírt és a fésűmet. Jó kis hely ez nekik…
Gyakran semmi, de az égvilágon semmi köze nem volt válaszainak az általam elmondottakhoz. Ez is bizonyította, hogy ő már egy külön(ös) világban él, ott futkároznak a gondolatai körbe-körbe, és néha egy-egy mondat ki/előbukkan közülük, akkor azt kimondja. Hát Istenem, nem jókor, nem odavalóként – de hiszen mindegy is…
Aztán persze voltak/vannak teljesen tiszta mondatai, (reakciói már kevésbé) de tényleg eddig nem mondhattam, hogy „hát már teljesen elment az esze…”

Ami most történt, az azonban félelmetes és megmagyarázhatatlan – legalábbis számomra, akitől a szülei úgy mentek el, hogy ettől a Sors legalább megkímélt bennünket.
Nem is tudom pontosan, miről számoltam be éppen, amikor egyszer csak megszólalt:
- Van ám a fiaméknak egy szép új kis cicájuk !
Nos, eléggé megdöbbentem, mert a/ tudom, hogy a fiáék nem nagyon kedvelik a macskát, b/ kutya van a háznál és nehezen tudtam elképzelni, hogy oda az öreg kutya mellé, egy cicát befogadnának. Rögtön rá is kérdeztem:
- Mijük van ?
- Hát cicájuk.
- És milyen ?
- Hát olyan háromszínű, fehér-fekete-vörös foltos.
- És mit szó, ehhez a kutya ?
- Hát képzeld, ez a legérdekesebb, nagyon megszerették egymást. Együtt mennek fel a kertbe, és átmennek az unokáméhoz is látogatóba, és egyszerre kapnak enni is. Amikor a kutya alszik, melléje fekszik a macska is.
Mindezek nem teljesen lehetetlen dolgok, de hogy egy hét alatt (a legutóbbi látogatásom óta) történjenek meg – hát számomra teljesen hihetetlenek tűnt. És csak firtattam tovább a témát:
- Hát hogy került ide a cica ?
- Nem is tudom, valami csavargó macska lehetett, mert egyszer csak megjelent itt, de nagyon barátságos, kedves cica, megszerette mindenki. Még a gyerekek (dédunokák) is játszanak vele.

Az egész sztorit teljesen tisztán, érthetően, már-már meseszerűen szépen egybekapcsolódó részletekkel mesélte el – lassan elaltatva bennem a gyanút.
Hazafelé menet kérdezem a menyét:
- Tényleg van kismacskátok ?
Kerekre nyílt szemel kérdezett vissza.
- Micsodánk ?
- Hát a mama arról mesélt, hogy befogadtatok egy kismacskát…

Sajnos azt kell mondjam, egyetlen szó sem volt igaz ebből a szépen kigondolt, kerek meséből, sőt ! Cserébe kaptam egy másik sztorit, mert nekik viszont azt mesélte, hogy amikor legutóbb nálam járt (mellesleg vagy 4-5 éve ki sem tette a lábát a házból) – szóval nálam meg olyan lehetetlen a lakás berendezése, az a sok könyvem, az nem a polcokon van már, hanem fel van szögelve a falra…
Hát ugye ebben azért van egy kis valószerűtlenség – nekik könnyű volt belátni, hogy ez csak egy agyszülemény… De én, a macskát teljesen elhittem…

Olyan szomorú ez… Egy kedves, tiszteletre méltó, értelmes embert miért aláz meg így a Sors/Isten/nemtudomki ? Miért nem lehet „rendesen” tisztességesen és főképp időben meghalni ? És persze tudom, hogy a Gizi néni állapota még nem is a legrosszabb, sokkal szörnyűbb helyzeteket is produkál az élet…

Ül az ágya szélén, kis madártestével szinte a „Semmi ágán” kapaszkodva, és vár. Kimondatlanul is várja a halált.
Miért nem jön ????

  ( Kép: http://www.happycats.hu/091112/rezi.jpg

10 megjegyzés:

  1. Szokásom (?) mondogatni "sírva és éhesen jövünk a világra,azután meg már csak egyre rosszabb lesz! Lehet, hogy szerencsés, hogy arról a 9 hónapról nincsenek annyira "látványos" ismereteink mint az "elmenésről." (elmúlásról)
    Kétségtelen, hogy elég nagy "szakirodalma" van, az "emberi agy leépülésnek" - ( ami akár 40-50 éves korban is kezdődhet- (vagy előbb) ne bonyolítsam.
    Természetesen most sem "vitatkozom veled!" - de pl. miért lenne szomorú... vagy miért lenne megalázó ?- és amiket írtál. ? -
    "Egyszerűen" ez az Élet rendje ?- vagy a testünk (szerveink) így működnek! Hogy "szerencsés-e" tudni/látni/megtapasztalni vagy nem tudni szüleink/nagyszüleink történetét ?...hát (embere válogatja- gondolom én)
    Nem vagyok szakember! - de van ugyebár az "empátia" és van a "szimpátia" - és pl. nem tanácsos (veszélyes?) egy-egy adott helyzetet saját élményként megélni! (?) - vagy elkezdeni azon "morfondírozni", vajon (ön) magamra is ez (ilyesmi) vár-e vagy sem?
    Mint ahogy egy regény/elbeszélés/vers -stb. is más és más érzéseket/gondolatokat vált ki az olvasóból,- és mint legtöbbször én így voltam a mai történeteddel is !
    **************************

    VálaszTörlés
  2. [2.] Bár én csak az elmúlt 7 évben tartottam napi kapcsolatot egy 93 éves korában (nemrég) meghalt nénivel,- (én sem "kívülállóként" gondolkodtam most.) - Ill. épp' tegnap beszélek egy másik nénivel (kb. 73 éves)-akit a történt dolog csak-csak napi szinten még mindig foglalkoztat. Én kerülném a "cinikusság" (?) látszatát, de kénytelen vagyok (?) megismételni : szeretteinket tudni kell "elengedni" - ill. az "elmúlást" gondolataink "középpontjában" tartani sem tanácsos.

    VálaszTörlés
  3. Az "agyról" :
    Bocs' - tegnap elküldtem egy linket (e-mailben) egy ismerősömnek, semmilyen megjegyzést nem írtam hozzá. Gondoltam- esetleg nem olvasta (annyira részletesen) - volt benne pár olyan.... "általános műveltséghez" (?) tartozó érdekesebb adat (?) - vagy csak én gondoltam annak... (Bár gyakran emlegetem : a "polihisztorok kora lejárt és nem kell mindent kívülről tudni! - stb.) -ill. lásd még, hogy az agyunk mennyire nincs "felkészülve" ennyi információhoz ?- (tv/net/és ne soroljam- blogok...) :-)
    Aztán kaptam egy választ a küldött linkre , melyből megtudhattam, hogy ...pl. mi volt a célom vele ?- (bal) oldali lapból ne má' "idézgessek" - és ilyesmik.
    Akkor elgondolkodtam... mi "értelme" az egésznek ? ... nem az (lenne) a legjobb , hogy az "ajtót bezárni !-és eldobni a kulcsot!"
    Na, ne bonyolítsam!
    Természetesen én ezen sem fogom magamat (napokon át) "gyötörni!
    Bocs' a "kitérőért!"
    ********************************
    **********************************

    VálaszTörlés
  4. [még mindig az agynál maradva...]
    Hogy hogyan írok ?- állítólag eléggé érthetetlenül,- és akkor a beszédemről szót sem,- nem mentegetem magam !- de valami "örökös időzavarban" is vagyok - most is több/más dolog jár már a fejemben...) - szóval : (persze) nézem a tv.híradókat - néha az egyéb "beszélgetéseket" is - nekem "kínszenvedés", hogy "szokni kell az új arcokat!" - pontosabban azt, ahogy az "újak" beszélnek! - gondolom az a logopédia tárgykörhöz tartozna.)
    Amit viszont még nehezebben viselek: hallom (sokadszorra) a tervet!- az "oktatás átszervezését!" - (változtatásokat) hisz' az elmúlt 8 évben "borzalmasan!" (idézet) el lett az is ba...ltázva! OK!
    Viszont (reggel ) olvasom a cikkeket (címek)
    DIPLOMÁVAL KÖNNYEBB ( Átlagosan 3,6 hónap alatt találnak munkát a frissen végzettek) vagy
    PRÓZAOLVASÁSBAN JÓK VGYUNK (A magas végzettség még egyáltalán nem garantálja a jó problémamegoldó képességet)
    Hát... akit érdekelne( keresse a Googleban) -
    [valahogy az adatok alapján...nem tudom,ki-mikor- mond igazat és ki csúsztat.] -
    (Persze, az általam olvasott egyik újságban még volt több, -szerintem - "érdekes" cikk,- na, de nem többet.)
    kezedetek óta vívódtam, ajánljam-e ezt ? (cím)
    A BETEG RÚGDOS,A NŐVÉR FELPOFOZ
    (erős idegzetűeknek)
    *********************

    VálaszTörlés
  5. Az idős néni most, mert álmodni magának egy szép történetet.

    VálaszTörlés
  6. a gyereknél is van egy túlzott felfokozott vágy beleélési képesség amikor játszik pl. tűzoltósat akkor ő a vezető és az autó is.Ez a kor sajátossága, nem véletlen, hogy az idősebbekre mondani szokás " második gyermekkorban van":-))))

    VálaszTörlés
  7. Csak beteg ne legyél

    Mindenki figyelmébe ajánlom ennek a (@x által ajánlott) cikknek az elolvasását. Sajnos az az érzésem, hogy jobb, ha az ember felakasztja magát egy jó erős kötéllel, (ami garantáltan nem szakad el) minthogy kórházban érje a halál.
    A baj csak az, hogy nehéz dönteni...

    VálaszTörlés
  8. A történet nekem nem megdöbbentő, inkább aranyos... Ez van! Legalább van!!! Nem tudhatod, hogy Gizi néninek ez jó, vagy rossz? Ahogy @X írja, második gyerekkor. A gyerekek boldogan "hazudnak" és én mosolyogva fogadom - persze nem mindegyik formáját! Viszont ha elképzel magának egy kis világot, amiben jól érzi magát, azt csak Te érzed megalázónak, mert Te normális vagy! Sokat voltam ért.fogyok között... Jegyzetelni kellett volna! De az nem fair, meg akkor eszembe se jutott! Játssz Gizi nénivel, vedd a lapot!:) Csak nehogy ragadós legyen a dolog, vigyázz!:)))

    VálaszTörlés
  9. Sajnos sem kedvem/sem erőm beírni azt a módot, hogyan lehet(ne) további cikkeket elolvasni az eü.-ben uralkodó állapotokról. mert nem csak negatívum van!
    *******************************
    Viszont újabb cikket ajánlok : cím :
    STÍLUSVÁLTÁS AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN - (Google)- ott olvastam, hogy van egy weboldal (?) ahol ki-ki megírhatja "jobbító szándékait"
    valami ilyesmi : http://deregulacio.hu

    VálaszTörlés