2010. június 23., szerda

Deszka, gipsz, ceruza

A Parti galériában pár napja Kudor Duka István és Kotormán László  kiállításának volt a megnyitója, s mivel ma bent jártunk barátnőmmel a városban, gondoltuk, megér az nekünk egy „lépcsős-pince-túrát” hogy megnézzük ezeket az új képeket. (Szűk és meredek lépcsősoron lehet a kiállításhoz lejutni – írom ezt annak, aki nem ismerné a helyszínt.)

Én mindig el tudok ámulni, amikor mások fejéből kipattant „szikrákat” látok világolni, olyasmiket, ami nekem – állítom egy hét gondolkodás után se jutottak volna eszembe. Nagyon kellene törnöm a fejemet, ha valaki felkérne, hogy alkossak valami újszerűt – s nem biztos, hogy ilyesmik eszembe jutnának, mint amit ma itt láttunk. Pl. két képen is egy-egy öreg kabát van ügyesen felragasztva a vászonra(vagy fára ? már nem is tudom pontosan) és az van bemaszatolva festékkel. Keszekusza vonalak sűrűjéből gesztenye, gránátalma, édeskömény vonalai lesznek egyszer csak felismerhetők. Vagy egy újabb, egészen vad, absztrakt technika: ócska, szétvert  deszkaládák falát kell gipsszel bekenni és erre ceruzával rajzolni, majd kapirgálni kicsit, mígnem alakká, arccá változik a vonalak kuszasága. Bármennyire is furán hangzik, nagyon érdekes hatásúak ezek a képek is. Azt nem mondanám, hogy ezekből bármelyiket is szerettem volna ma hazavinni, de arra jó volt, hogy az emberi képzelőerő határtalanságához egy picit közelebb kerülhessek.






5 megjegyzés:

  1. (Csak semmi "okoskodás" vagy "kritizálás" innen a távolból! ) Az első két fotó alatt (kissé) látszik, hogy a művész neve/az alkotás címe neked olvasható volt. Így csak sejtéseim lehetnek, hogy Kotormán László szobrász,- Kudor Duka István -festőművész - utóbbi a kolozsvári BÁZIS csoport tagja - a csoport tagjai egy kivétellel Erdélyben élnek - ill. utólag már látom, Pécsett nem egyszer kiállítottak már.
    Katt'a Lexikonra és keresheted őket (remélem)
    *********************************
    Az "érzéseidhez" : (arra sem az idő,sem a tudásom (?) nem elegendő, hogy "magyarázzam!" - én úgy hiszem, hogy az "alkotás" vagy az azt megelőző "vágy?"- az eredendően "belülről jön" - az van vagy valakiben vagy nincs. (?)- viszont - valamiért - már az ősember is festett/karcolt/vésett ... meg énekeltek/táncoltak... és sok egyéb más! [lehet, nem kényszerültek arra, hogy "megéljenek" belőle! - ill. a vitakérdés : "árú-e a kultúra ?" - állítólag igen. (?) - pontosítandó ]- megjegyzem neked is (mindenkinek ?) - van ez-az "csinálva" (s.k.) - legfeljebb hiányzik belőled annak a "megmutatási szándéka ?" -
    Én figyelmeztesselek, hogy pl. "belelátsz" kövekbe/faágakba és egyebekbe sok mindent. (stb.)
    (Szerintem annak örülj (?) - hogy nem vagy rákényszerülve még ilyesmikre is. (alkotás) - vagy ... tudom is én ?... Állítólag semmilyen művészet nem úgy működik, hogy "töröm rajta a fejem" (hetekig) - az vagy jön magától - vagy nem. (aztán azt lehet a későbbiekben "csiszolgatni" /alakítgatni.
    ********************************

    VálaszTörlés
  2. [2.] Nem kisebbítve a mai téma hírértékét !- de én meg ezt "találtam",- (gondolom a helyszín és az egyéb kapcsolódások (Gebauer stb.) régebben "kitárgyalva".)
    Nem euklideszi vizualitás (?)
    Kovács Attiláról is olvashattok abban az artportal.hu-ban és más helyeken is - (nem euklideszi vizualitás) - szóval... van ilyesmi is.
    Nem bonyolítom a dolgot,hogy nálam "bejön" pl. a fraktál (?) (Mandelbrot elm. -és ilyesmik)- de az most nem tartozik ide.
    **********************************
    Hozzájutottam egy C.U.F Harsonához ! Cirkusz és Utcaszínház Fesztivál (16 old. angol/magyar műsorújság - majd próbálkozom, hogy megtaláljam a neten ?
    (amúgy : július 09-25 között, 1300 -ért (?) a sátras előadások... - stb. sok más pedig ingyenes.
    Aki nagyon türelmetlen lenne... (gondolom) beszerezhető az "Infopontban".
    ********************************
    HEURÉKA ! A térképen Perczel Miklós utca írva !!!!

    VálaszTörlés
  3. Eléggé egy "búvalbélelt" nap ?- (hol kicsit napsütéses,de szeles is és kb. +23 C°?- valahogy. Viszont sikerrel "végeztem" Csányi Vilmos könyvével : Marci,a beszélő kutya. (2010) - kissé megfeledkeztem a reggeli ígéretemről : Cikuszszínház
    (abban van a térkép is) -igaz, ezt most emlékezetből írom,mert van egy másik link is. (bár még nem láttam)- Jó, OK!- persze Philip Roth könyve is "kész" -cím: a Düh. Aktualitása (részben) hogy épp' a koreai háború kezdetével (!) indít!- (mint dátummal) - legalább megtudtam, hogy holnap lesz 60 éve ! -és tessék, lesznek róla majd képek is !
    (bigpicture)

    VálaszTörlés
  4. GYORSHÍR : elsősorban autósoknak ! - (nem megszokásból vezetni, mert aztán hallgathatom/olvashatom a "duzzogást" - vagy büntetés is beszerezhető...)
    KRESZ tanácsok (?)
    (mellesleg a baranyanetben is van pár kulturális programról cikk...)
    Akik érdeklődnének a beindult repülőjáratok iránt... ott a honlap !- www.airport-pecs.hu/ és abban ott van mindenféle tudnivaló! (csak bal oldalon ügyesen kattintgatni...)
    ******************************
    Fel sem írtam volna a linket ?- (vagy elküldtem) újabb szobor áll a Kossuth téren... (jó kérdés,ki alkothatta) - (...)
    ******************************

    VálaszTörlés
  5. Jó hogy lefotóztad a kiállítást, így legalább én is láthattam. Nem ez a huszonegyedik század?
    Az öreg kabátok a múlt,a gyümölcs, zöldség a jövő.

    VálaszTörlés