2010. június 1., kedd

Elrejtett kincsek - boldogság-adó pillanatok

Az ember leél 65 évet egy városban és képes még ennyi idő után is felfedezéseket tenni. Igaz, igaz évtizedekig nem volt divat a város főutcájában a házak kapuit tárva-nyitva tartani. A napokban (még az „új vízözön” kezdete előtt) a Király utcában sétáltam, bepillantottam egy kapun (36.szám) és hirtelen egy mesében (vagy inkább versben?) éreztem magam. Lehet, hogy a képek nem is adják vissza az érzéseimet….
Langy-meleg délután volt - olyan fátyol-szerűen-szétfolyós, amikor nem tudni, zene, vagy apró bogarak zümmögése hallatszik a levegőben, vagy mégis inkább a csend rezeg ? Jöttek-mentek körülöttem emberek, de én mintha láthatatlanul kilebbentem volna közülük, csak azért, hogy pár percig ebben a kertben megpihenjek. Nem is tudom jól leírni az érzéseimet. Mindenesetre maradandóak lesznek (remélem) – olyanok közé sorolhatók, amilyenből kevés van az ember életében…







Az alábbi  vers persze nem igazán adja vissza az én ottani/akkori érzéseimet, de szép és ez is egy mesebeli kertről szól. Azért is került ide.

Babits Mihály: A régi kert

I.
Szeretek itt olvasni, a kertben, a szőllőlugas alatt,
ahol a könyvre apró kerek fényfoltokat vet a nap -
mind titkos lencse fényköre titkos mikroszkóp alatt,
amelyben titkos porszemek szálló árnyai mozganak.

Itt csak egyszerű virágok vannak: árvácskavirág,
petúnia, muskátli, dáhlia és georginák,
és rózsa, rózsa! - A reggelnek még a zöld gyep örül,
a zöld gyep és a barna lóher az ágyások körül.

Nem tudok én már dalolni cifra mértéken, rimen,
csak ily hanyagon, mint ez a kert dalol, porosan, szeliden
ahonnan az utcára semmise néz, csak a jegenyeakác
sárga fejével; mert nagyobb szegény mint az emeletes ház.

II.
Talán örökké lehetne verselni rólad régi kert,
vén köhögős kutadról, mely szalma közt fázva telelt,
a tamariszkról, melynek bőre ráncos és durva mint a vén emberé
s mégis oly virágos gyengeszép ágakat nyujt az ég felé!

Gyerekkoromban a levelekbe szerettem harapni mint a csikó.
Tudtam: keserű ízű az orgona, illatos zamattal leveles a dió.
Sokszor álmodoztam diólevél-ágyrul, ott volna délután heverni jó!
Ott volna valami szépmellű kisleányt ölelni jó!

Este ha a kertre a hosszú ház árnyéka lassan ráfeküszik,
sűrű nyári este a forró légben fülledt illat úszik.
Tikkadtan a magas fának üzen akkor titkon a kis virág:
»Te messze látsz, bátya, mondd meg, jön-e már a holdvilág?«

III.
Ház, pince, istálló, félszer, körülötted régi kert.
Elül ami házunk, emeletes, de mégis fehérre meszelt
zöld ablakokkal; oldalt a szomszédé, alacsony, falusi, nádfödeles
(hányszor kihúztam nyílnak a nádat, indián voltam, ki nyilazva les!)

Kert mögött az udvar, a régi félszer ott áll az udvaron
négy vályogoszlopon, benn mosókemence, mángorló, ócska lom.
A vályogról hull a mész. Az istálló is ott van, rég üres, törött az ablaka:
nagyapám virgonc lovai álltak a jászol előtt valaha.

Foltos, szalmás a vályog. A gerendák közt fecskék keringnek. Pincetorok,
hűsöng, nagy hordók, misztikusan, jó pénz, jó mámorok, kadarkaborok.
Szemközt nagy bálvány fakapu néz ki az utcára, zöld rácsos, szép.
S künn a ház előtt évrül-évre eszi az utcát az akácos Séd.

10 megjegyzés:

  1. Kapukon bekukucskálni mindíg nagy élvezet.Minálunk én is csináltam ilyesmit,és én is leltem kertes belsőudvart.A képeid,megint nagyon jók!
    Köszönjük a pécsi kalauzolásokat!
    Élvezem!

    VálaszTörlés
  2. Bocs' az én "érzéseimet" kommentelésem nem lesz képes visszaadni! (megszenvedtem!) - Kezdet: nekem szokatlan volt, hogy K-i irányból fotóztál !- aztán rájöttem, ez a ROXY presszó lehet (?) - (pár hónapja nyílt ?)- sajnos a www.pécsinapilap weboldal nekem nem működik! Ill. kicsit segített,hogy a Police Press Kiadót (?) is beazonosítottam. Összegzés : sajnos a házról semmilyen említést nem találtam, mi lehetett eredendően? (ki építette, stb.)
    **************************
    (hagyján, mert pl. a Caflish volt a Király u.32.) - és régebben a Király 36.volt a "marcipános" ?- (akik manapság az Apáca u.-ban vannak) - de akkor milyen kiállítás (?) volt :magyar-osztrák cukrászkiállítás ?- (Király 36.) szóval : tele a net pontatlanságokkal ?
    ******************************
    Hogy szép-e a belső udvar ?...hát... szerintem kissé giccses!(?) - de azért meglepett, hogy ilyesmi is van (Király utcában) egy-egy kapu alatt.
    ****************************

    VálaszTörlés
  3. (2.) Először is : jó Édesapám emlékére !- aki megvette a Pécs c. (1956.kiadás) könyvet ! (a 187.old. egy régi fotó a Kossuth (ma Király) u. 32-ről ! (volt Caflish + a leírás róla) - és (bár nincs fotó) említi a könyv a Király 36-ot is !
    " Egyemeletes lakóház. A XVIII.század elején épült. Udvari architektúrája és a kapualj (!) még a barokk-kori állapotot őrzi. Emeletén kváderes (?) lizéniákkal tagolt utcai homlokzata későbbi, STÍLUSTALAN átalakítás eredménye ! " - Na, ennyi. [ Írták ezt 1956-ban! - ami bizonyítéka annak, hogy NEM csak napjainkban vannak "szerencsétlen" átalakítások! - stb.]
    *******************************
    Más : (régebben írni akartam) - bár te bizonyára ismered. A Kisgaléria (?) - belső udvarán is vannak "műalkotások?"...
    ****************************
    Szt.István tér 7. (?) -
    ****************************
    Bocs' : kváderezés / kváderkő és lizénia = nézze meg aki nem tudná (...) idegen szavak szótárában ott van. Én bizony nem tudtam.
    ( eddig) - ill. nem is fogom megjegyezni! :-) :-)
    lizénia : a fal síkját tagoló,abból csak kissé kiemelkedő,pillérszerű függélyes sáv

    VálaszTörlés
  4. Itt is látható belső udvar
    (sok kép közül némelyiken)
    FONTOS :
    az egyik fotóhoz ! (@Aranyosf.) fecskefészek van (?) az "armatúrán?" (lámpatest!) Bizony,bizony mondom nektek! (tűzveszélyes!) - lehet.
    Zárt lámpa búra !- melegedés - és stb. Na, ne legyen igazam!
    (Már elnézést a "madárvédőktől!") - de jogos !

    VálaszTörlés
  5. Már csak annyit ! - bocs' - én "elviselem" a "posztmodernet" (?) is... vagy "posztmodernt" ?... :-) :-)
    Csak-csak úgy írtam volna : boldogságot adó (vagy boldogságadó (?) - állítólag 7 szótagig van "egybeírás?"... vélemény ? :-) :-) :-)
    (vagy esetleg "tudatalatti" = hiszen (- egy ígéret a sok közül-) idézem egyik "politikusunkat!"- azt akarná, hogy az adóbevallás akkora legyen mint egy söralátét ! na, futás a kis boltba ! ( "csillagösvényen"...)

    VálaszTörlés
  6. Szép helyen jártál. A delfines szökőkút állítólag (a Ying-Yang szerint )szerencsehozó.
    A madár fészket pedig a légykapó építi védelmet adó falakra, biztos támasztékot adó lámpa testekre. Nálam két évvel ezelőtt rakott fészket az ajtóm felett lévő mozgásérzékelőre. Míg ki nem repült a két kis fióka, addig majd hogy nem lábujj hegyen közlekedtem. Eltartott kb 1 hónapig.

    VálaszTörlés
  7. @x
    1.igen, a Kisgalériás belsőudvari szobrok "rendben vannak" (feltéve a lapra)
    2. a madárfészken én is elgondolkodtam, de ugyanakkor anyira kedvesnek, meghatónak is találtam. Nem biztos, ha az enyém lenne a lámpa, hogy leszedném, bár elhagyottnak látszott, tehát a kismadárnak nem tennék kárt vele. Egyébként nem fecskefészek, lehet, Kybának van igaza és légykapó az alkotó..
    3.A házra vonatkozóan a tulajtól kértem adatot, egyelőre csak ígéretet kaptam...
    4.kváderkő és lizénia = életemben nem hallottam, de lám, mindig tanul az ember...egyébként nekem tetszett,(a díszítő falcsík és az udvar is) de ez meg ízlés dolga.
    Vagyis nem tudom. Volt valami álomszerű feelingje annak a délutánomnak...Tán igazából az varázsolt el...

    VálaszTörlés
  8. (8.) Bocs' bizonyára unjátok, ... az álomszerű szó miatt írom, hogy most ébredtem...(13.35.óra)- sajnos még mindig esik az eső. Lehet,hogy beírom majd (valahová)- utókornak- hogy' ami itt van (folyik/esik) az azért már túlzás! Mellesleg ezen kaptam fel kissé a vizet (ma)
    S.Márta mérgelődik (?)
    Aki nem tudná : a minden "háztartásba" eljuttatott (!) 130 oldalas (május-június) műsorfüzet 24.oldalán ott a nevük! (török/görög előadók) nem írom ide ! Juszt sem!
    Demagóg szövegem ? = épp' elég botrány volt, amikor a "nagy tenornak"(?) átrendezték a 8szállodai) szobáját (Zsolnaykkal)- ill. a használatra adott autó sorsa... stb. Bizony, bizony! Most más idők járnak... (csillagösvényen...)
    *********************************

    VálaszTörlés
  9. [Na, megtudtam-közben,-hogy S.Márta egy "hisztérika" - stb.] Előzőleg pedig Placido Domingo -ra célozgattam ( de nem keresem a linkeket) esetleg Google : Milyen autóval járnak a pécsi hivatalnokok.
    **********************************
    Ja!- a pécsi 3 legveszélyesebb területről (?) szóló linket,azt elfelejtettem. Bocs'

    VálaszTörlés
  10. (Megújult (!) a pecsiujsag.hu - és a benne lévő videot nem találom)
    Itt van (utókornak) pár 2010.június eleji (nyári...) kép
    88 db. fotó
    kb. 30 db.foto
    itt a video
    (remélem)...
    hogy' egyszer már kisüt a Nap ! :-)

    VálaszTörlés