2010. június 18., péntek

A Gotthard erőd

Tudom, a világ legnagyobb disznósága, hogy nem írom meg részletesen, mi mindent láttam ma hajnali 5-és 6 óra között, de ez most legyen „házi feladat” annak, akit érdekel a téma.
Előre bocsátom, tátott szájal néztem/hallgattam, mert én még életemben ilyesmit se nem láttam, se nem hallottam. A 2009-es film megmutatja a 65 évvel ezelőtt épült svájci erődöket – mellesleg a mai napig többségük fantasztikusan jól karban van tartva, a legnagyobbakat a mai napig használják. És mint a filmből kiderült, még ma is vannak „titkos” bunkerek, melyek hollétéről, az ott tárolt „dolgokról” csak a kiválasztott személyek tudhatnak.
Bár a film dütsch nyelvű (=svájci német) – aki németül ért, annak számára azért élvezhető, de aki nem ismeri a nyelvet, az is meg fog lepődni néhány képkoca láttán, azt garantálom…

Az 50 perces video itt megnézhető !
http://videoportal.sf.tv/video?id=5fe8cdfe-c027-4e1a-acc8-452ee0d58d19 
(Azt csak zárójelben jegyzem meg, hogy ezen a weblapon – a jobb oldalon – számtalan a Gotthard-dal foglalkozó hasonló témájú videó látható még.)

Ezeken a linkeken számos érdekesség olvasható a témával kapcsolatban:
http://www.bunkermuzeum.hu/Bunkermuzeum/vonalak/svajc/svajc01.htm
http://www.bunkermuzeum.hu/Bunkermuzeum/vonalak/svajc/svajc03.htm http://hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Gotth%C3%A1rd-h%C3%A1g%C3%B3
http://hu.wikipedia.org/wiki/Bellinzona
http://www.ng.hu/index.php?act=napi&id=5304
http://hu.wikipedia.org/wiki/Morgarteni_csata

3SAT műsorprogram részletes:
http://www.sendungen.sf.tv/dok/Sendungen/dok/Archiv/Geheimsache-Gotthardfestung.-Kathrin-Winzenried-auf-den-Spuren-des-Reduit-national

P.s. Ma tanultam egy új szót is: bunkerológus. Ha-ha-ha ! A Gugli nem ismer ilyen szót – vagyis én vagyok a felfedezője magyar nyelven…

Ez még egy jó oldal: http://www.festungswelt.de/schweiz/schweiz.htm  a csatolt kép is innen való.
http://www.festungswelt.de/  ez az eredeti oldal, itt több országról is vannak adatok/képek.


Látod ? Nem látod ?    Na látod !!!!

13 megjegyzés:

  1. Hát...ez már súrolja az "eszméletlenség" határát... :-) :-)
    Épp' javasoltam volna írni :
    10 parancs a netezőknek (főleg, ha működik...) - szerintem ebből a tv. bekapcsolása (állandóan,gyakran ?- is meggondolandó !- de OK!- magánügy.)
    Érintettség okán : (csak-csak 2 év honvédség-és több későbbi "tartalékos állapot"... ( legtöbben úgy tudják, hogy a svájci hadsereg = 0 )- holott ez nagy tévedés ! (Igaz, -van a Pápai Svájci Gárda,- ill. minden katonának van svájci bicskája !- és vagy a 60'-as évekig volt a hadi kerékpárjuk! - stb.) Amúgy nagyon jól (világon a legjobb) a mozgósításuk! ( még a fegyvert is otthon tartják!) - 4 óra alatt mozgósítani tudnak 110 ezer főt !- stb. Na, OK! - beismerem : a bunkereikről nem hallottam!
    (Annak most néztem utána... "Egy svájci - egy ágy !" -és ilyesmik.
    *******************************
    - Na, volt barátnőm megérkezett!...
    ********************************

    VálaszTörlés
  2. Hogy... esetleg majd ne lepődj meg legközelebb ( ha nem tudnál róla) van ez is :
    Az albán bunkervilág (nem tudom milyen műsorban ?- de épp' ma "ment" a magyar tv.-ben - más téma kapcsán - )(?) - én épp' híradót néztem volna (?) -
    ***********************************
    Olvastam a napokban : (bár tv-ben láttam ezt is ) Szabó József János : Az Árpád-vonal (A Magyar Királyi Honvédség védelmi rendszere a keleti Kárpátokban 1940-1944 )= könyv.
    ********************************
    na, ennyi elég is lesz... mert a "civil lakosság" részére - (meg illetéktelen blogolvasók ?...) miatt az általam (anno) megtekintett föld alatti "rendszerekről" nem írnék! (Magyarországon) - (ha má' leszereléskor aláírtam, hogy "pofámat befogom!" - pl. 5 év rendőri megfigyelés - útlevél = 0 és ilyesmik.) Ki tudja ... érvényben van-e ?...

    VálaszTörlés
  3. Kellett nekem ennyit "gürcölnöm"... az ajánlott weboldal jobb alsó sarkában : Svájci Gárda ! -(Savanyúcukor...)
    *********************************

    VálaszTörlés
  4. Persze, azért nekünk is volt (még) ez-az ...pl.
    Bal oldalon a képgaléria
    (Továbbá egyetlen olyan "erődről"- védvonalról -és egyébről sem/nem tudok, ami azt a célt betöltötte volna, amit neki szántak! ) - mert vagy megkerülték... stb. De ez már egy más történet.

    VálaszTörlés
  5. Kedvelt mondásom : nekem már nem trombitálnak!... de pl. hogyan "állsz" a pécsi óvóhelyek ismerete témakörben ? - (...)
    :-) :-)

    VálaszTörlés
  6. Pécsi óvóhelyek ? Jó téma. Csak kettőtől tudok, az egyik a vasútállomásnál volt/van ?
    a másik a Rózsa F. u. Rákóczi u. Felsőmalom u. kereszteződése alatt. Az utóbbit gombatermesztés ürügyén vagy két évig naponta látogattam :-)
    Te tudsz más helyekről is ?

    VálaszTörlés
  7. És a legújabb, 25 km-es svájci alagút. az LHC-val? Vagyis a nagy hadron gyorsítóval. Svájc sok szempontból a legtökéletesebb ország. Egyébként roppantul érdekel a téma, bele fogok mélyedni.

    VálaszTörlés
  8. Az a nagy igazság, hogy én sem tudok ezzel kapcsolatban szinte semmit sem.
    Csak jó régen olvastam, hogy azért van a "körforgalom" (virágágyás) az Indóház előtt mert ott van óvóhely .(?) Aktív koromban tudtam, hogy a Buzsáki I. u. végén (volt Szénelőkészítő Üzem/ill. régebben erőmű)- igen nagy óvóhely van. A (volt) pécsbányatelepi kórház mellett is van (volt)- talán ennyit.
    Látom a neten, hogy létezik egy (pécsi) óvóhely kataszter (?) - de abból/attól nem lettem "okosabb."
    Hát, ez van...
    *********************************
    Ill. eléggé nagy "pince" (?) van a Rózsa F. u. saroknál - (volt Bajcsy-laktanya ? alatt- (most valamilyen iskola ?) - mert oda napokon át hordtam be-ki "anyagokat".
    *******************************
    Az általad írt (volt) "gombás helyet" nem nagyon nevezném annak,- (bár ki tudja ?)- ráesne valami,kibírná-e ?
    Ja !- én esetleg a volt Littke pezsgősék több szintes pincéjébe húzódnék... :-) :-) - bár épp' látom, hogy az Esztergár L. utcában (?) lévő helyek közelebb lennének...
    ******************************

    VálaszTörlés
  9. Hát...ezzel is el lehet(ne) tölteni sok időt !
    katasztrófavédelem
    Bal oldalon "Lakosságvédelem" (katt) majd - vészhelyzeti információk - Jelenleg : szúnyoginvázió, ill. lakóhely elhagyás ! (tippek)
    Elég érdekes (?) a többi is...
    Na, senki nem mondhatja, hogy ne lennénk "felkészítve!" - :-) :-)

    VálaszTörlés
  10. @x-nek nem lehetsz eléggé felkészülve:-)))
    Értem én, csak az a kérdés, hogy a mai kor ( hadászati )technika fejlődése mellett, lenne időd a bunkerba bújni?

    VálaszTörlés
  11. @kybanak : :-) :-)
    Röviden : leginkább japánoknál (?) látom, hogy már gyermekkorban fel vannak készítve!-pl.a földrengéskor mit kell csinálniuk,-stb. (a lakosság is!) - ne bonyolítsam!
    Ezzel szemben : (mint szkeptikus...) látom, ha pl. 3-4 óra áramszünet van (itthon /nappal!) má' akkor "siránkozunk!" - Én szívből kívánom mindenkinek!- ne legyen szüksége "ilyen" tapasztalatokra! - ( én még a jelenlegi életkorommal(!) is szívesen megnézem azt a "túlélős műsort!" (tv-ben) - (nem írok abból sem tippeket- pl. hogy' lehet vizet "csinálni" - ha nincs sem kút, se semmi ... stb.) -
    Ki ne feledjem : pl. igen ajánlott a "pánik" kialakulása és elkerülése téma is... (aki nem ismerné)-
    Na, hát igen... "nekem ilyesmikre" is jár az agyam... holott túlzottan nem ragaszkodom a (túl)éléshez.
    Na, igen ! Épp' ott a "10 parancsolat a netezőknek!" - benne : nem kell(ene) azt hinni, hogy MINDEN téma oly' fontos, hogy arra azonnal reagálni is kell! - [mondom magamnak... sajnos, eredménytelenül! ]
    :-) :-) :-) (=kényszeredett nevetés"...)

    VálaszTörlés
  12. Hanyagolom azokat a tanácsaimat (most) hogy mi mindenre jó az emberi vizelet! - Mert (bár én szinte egyáltalán nem rádiózom!)- Tipp: nem árt ha elemes!- mert áramszünet esetén nem halljátok majd a "bejelentéseket!" - (igaz, elsőként a hírközlő szerveket szokták "megbénítani" - stb. ) - találtam egy (nekem tetsző) blogbejegyzést :
    Szól a rádió
    [ Marcal János, Skoff Elza, Filotas Lili ] - :-) :-)
    (És akkor Cseke (Ekecs) László : Teenagerparty-járól szót sem.... :-) :-)

    VálaszTörlés
  13. Ilyen nincs ! (de van !)
    Szól a rádió
    (remélem...)

    VálaszTörlés