2010. június 7., hétfő

Street-Art

Ha valaki azt mondja nekem, hogy egy nap többet tud intézni, mint én ma - akkor az nem biztos, hogy igazat mond. Ha visszagondolok, hogy reggeltől késő délutánig mi mindennel végeztem, merre jártam, hogy 237 fotót készítettem közben, a várost keresztül-kasul buszozva - szinte magam sem hiszem el...Egyszóval nehéz nap volt. Nem is tudok egyelőre még a saját képeimből bemutatni semmit, de a Sors szerencsére kedvezett nekem, @x küldött képeket, s hogy miért épp ezekről a "műalkotásokról", arról az alábbi cikkben olvashattok:

Megszépültek azok a rossz állapotban lévő beton térelválasztó elemek, amelyek az utcai szemetes konténereket takarják el Pécs lakónegyedében, Uránvárosban. A budapesti street art művészekből álló 1000 % csoport tagjai színes mintákkal, kis grafikákkal dobták fel a sivár látványt. Némelyik betontömb mostantól a szivárványt, a kék eget vagy a zöld gyepet idézi, van olyan is, amire egy könyvet festettek és olyan is akad, amelyik egy régimódi kisvendéglő kockás abroszának mintáját öltötte magára. A lényeg, hogy az eddig lepusztult, elhanyagolt térelválasztó elemekkel jó hangulatot, egy kis szépséget csempésszenek a környéken élők mindennapjaiba - mondta a Független Hírügynökségnek Orosz Richárd, az 1000% csoport egyik tagja.

A pécsi várostisztító, városszépítő akciónak már vannak előzményei. Az 1000 % csoport korábban postaládákat is kicsinosított már, a tavaly őszi budapesti PLACCC Fesztiválon pedig rozsdás, telecetlizett pinceajtókat szépítettek meg Józsefvárosban. A kezdeményezés eredménye önmagáért beszél, mert a kortárs alkotásokkal ellátott köztéri felületeket szeretik a környékbeli emberek, és a graffitisek azóta sem firkálták össze őket.
Az uránvárosi akció a szerdán kezdődő PLACCC Pécs Fesztivál egyik programjának, az úgynevezett Lakás-kaland-túrának a része. Előadóművészek és építészek mutatják be az ambivalensnek tartott városrészt a saját nézőpontjukból, ráadásul helyi magánemberek lakásaiban. A tégla- és panelházakból álló környéken élők vasárnapig kölcsönadják az otthonaikat a művészeknek. A nézőknek nincs más dolguk, mint követni a találkozóhelyen kapott útleírást, és egy nagyjából 80 perces sétatúra alatt megkeresni a kijelölt lakásokat, ahol más-más jelenetekkel, installációkkal és előadásokkal várják őket a művészek. A lakásokat összekötő sétaútvonalon lehet megnézni az 1000% csoport köztéri festményeit is a megszépült beton térelválasztó elemeken.

A PLACCC Pécs Fesztiválon emellett vasárnapig láthatók a belvárosban a Déli Szél művészi kollektíva meglepő utcai installációi, valamint május 28-29-én a holland Compagnie Dakar társulat egy színházi thrillert mutat be egy pécsi család házában és kertjében, amit a tulajdonosok szintén kölcsönadnak a művészeknek. ( http://www.rtlklub.hu/cikk/320983 )

És akkor íme néhány kép:






8 megjegyzés:

  1. Nem magunk miatt írom,de többféle módon beírva azt, hogy street art - a Googleban nem mutatkozik a blogod. (Igaz, nem sokat kutakodtam.)
    Utókornak : az adott napon (06.07/hétfő) már 09.30.órakor +27C°-t mutatott (autóbusz végállomáson) a "köztéri" hőmérő...a többit képzeljétek hozzá! Magam is több programot beterveztem... majd hagytam az egészet a francba!-és csak fodrásznál voltam. (legalább (ön)magam legyek rendben...külsőleg...) -Hagyján!- (kellett fényképezőgépet vinnem...)- útban hazafelé- leszálltam a buszról és próbáltam megkeresni a fotón is látható szemetesedényeket takaró falakat. (Később -a neten kattintgatva - megtudtam, hogy ezeknél több van - de nem kutakodtam tovább.)
    Semmi baj! - ám' nevezzük street art-nak,- bár (mintha) az "alkotók" (inkább) LAND-ART-nak neveznék ? - [ha aezt írom, akkor csak-csak említeni illene a PÉCSI MÜHELY-t (bár ők - anno - "zománctáblákkal" csináltak-ezt-azt... (vezetőjük Lantos Ferenc volt (?) - stb.)
    Nem tudom, ki-mennyire nézett utána annak a "kalandtúrának"... megjegyzem : 1.500 ill. 1200/nyugd. volt egy "belépőjegy" ára ( és ezt-azt összeolvastam) a "családi jelenetekről" is. (lényegtelen) - ha-ha-ha... lehet, legalább oly' gyorsan elfelejtem majd (?) - ahogy pl. a Berghauer Gy. (magán) arborétumot is...
    Esetleg ilyesmiket még :
    lakáskalandtúra vagy van ez is :
    street art
    (remélve, hogy működnek...)
    jaj,jaj...hogy de kellene nekem is festenem.... ( bár azt csak mázolásnak nevezném...)
    ********************************
    Üzenet : nem lesz a Berghauer arborétumról diasor ?....
    (vagy van? )
    ********************************

    VálaszTörlés
  2. (2.) na, igen... az a "hülye" 3 c betű....
    lakáskalandtúra
    Írom leginkább azért, mert a volt Olimpia "étterem"- az má' csak (örökre?) szálka az én szememben...
    (bár... még működik (?)- a Ny-i oldalán egy kisebb "étterem-féle" ?- de soha nincs "lelkierőm" felkeresni!- (a gazosban...) - ill. ugyancsak meglepett, ahogy a LATERUM (volt urán munkásszállók) előtt az (auto) parkírozót is megcsinálták. Kár, hogy vagy 6-7 éve (?) senki nem ad választ a LATERUM szó jelentésére...] - hát...hülyén fogok meghalni!
    ********************************

    VálaszTörlés
  3. (3.) [kis kitérő : egyszer kérdezte tőlem egy illető : miért írtam az iWiW adataimhoz azt, hogy "csak az a mocskos net ne lenne!"... részben itt a válasz...)
    itt lehet olvasni a volt Olimpiáról? és abból továbblépve ?- még a "keleti városrész" HOLDFÉNY presszó is "előjön"...és akkor van az /lehet az... hogy az embert "megrohanják az emlékek?"... vagy valami ilyesmi - banális - dolog.
    Na, részemről lényegtelen.
    P.s. : hogy land art / street art vagy tudom is mi nem... nem feledni, hogy Szegeden is vannak... (nem is tudom kik...) - "művészek".
    Akkor is leírom... (ha mást nem érdekel...) - tagnap (06.07.) "kalandtúrán járva" ...megrohantak az "emlékek"... mi mindent lefotóztam én (kis hülye!) -és beküldtem... (városvédőknek - és egyebeknek...) oszt' nem történt semmi sem !
    Most megint soroljam fel ?- (részlet)
    a.) a rozsdás,olvashatatlan,hiányzó utcanévtáblák... (csak 7634 Pécs körzetben...)
    b.) Hová lett -felújítás után - a TÜRR I.u.-i lakóházak bejárata feletti "4 vagy 5 db. dombormű" ?
    (Ki volt Türr ?- Google- is érdekes téma...)
    c.)- egyebek...( hagyjam!)
    Hát,- ... nem elkeseredni!
    Zárszó :
    Aki még nem tudná ezt ! :-) :-)

    VálaszTörlés
  4. (Isten nem ver bottal ?... )
    Sajnos eléggé bizalmas a hír, hogy az UNESCO (?) egyik irodájában (külföldön) dolgozó "közeli ismerősömnek" segítek...reggel óta... abban, hogy Pécs (PEK2010) be legyen mutatva. na, legyen elég ennyi.
    "Hálás" egy feladat! - (ha veszed a fáradtságot-és belegondolsz... te hogy' mutatnád be városodat... (röviden) de egyúttal "tartalmasan." - egy külföldi ember "szemével!" - na, ne bonyolítsam...
    (ismerjem el... nem ez volt nálam mára betervezve.... és hozzá a kb. +30C°árnyékban...)

    VálaszTörlés
  5. magam sem értem... (hogy' "érnek el" engem a hírek... ( félálomban...) - keresem a rézcsöveimet a garázsban (...) ( és van valahol egy (retro) kuktánk is... de jó, hogy semmit nem dobunk ki... )
    :-)

    VálaszTörlés
  6. SZÖG-ART Művészeti Egyesült.1991-ben alapította 11 neves szegedi művész./Google/

    VálaszTörlés
  7. A csokis, sajtos, kekszes kicsit fura egy szeméttárolóra festve, de a számos az jó.
    Hirtelen nem esett le miért keresi x@a rézcsöveit:-)))))

    VálaszTörlés