2010. július 10., szombat

Régimódi recipék

Előre teszem a képet, pillants rá, és ha bűnnek érzed – rögtön kattints, és navigálj el innen !


Ez ugyanis tényleg az, mármint bűn, a legújabb étkezési elvek szerint. De már olyan régen ki akartam próbálni újra és most végre meg is tettem.
Először az adott körülmények miatt, kisgyerek-koromban, aztán később, életemnek egy meglehetősen szegény (mégis legboldogabb) időszakában annyi különös, „semmiből” készülő ételféleséget készítettem, hogy az csoda. Akkoriban csináltam nyalánkságnak ilyen vajkaramellát is. Tudom, hogy a net tele van mindenféle recepttel, de én most nem nézegettem, csak hipp-hopp összedobtam egy adagot, mindenféle méricskélés nélkül.
A cukrot megpirítottam, bele a vajat, bele kevéske tört diót, egy fém tálcára kiöntöttem, majd amikor már majdnem teljesen kihűlt, kockára vágtam és gombócokká göngyöltem. És már készen is van 2-3 hétre elegendő nyalánkságom. Nem tudom kiszámolni pontosan az árát, de garantálom, olcsóbb, mintha boltban vettem volna ¼ kg. karamellát.
Ennek kapcsán jutott eszembe, hogy anno a Nagymamám a húsleves (értsd: csontleves) zöldségéből a hétfői főzelékre nagyon finom fasírtot készített. Villával összetörte a levesben kifőtt zöldségeket, morzsával sűrűbbé tette, kicsit fűszerezte ezzel-azzal, majd tojással összeragasztotta és ropogós kis pogácsákat sütött belőle. Jó volt. Elhatároztam, a hétfői kelkáposzta főzelékemre ilyen lesz a feltét…
Rengetegszer eszembe jut mostanság, hogy még megérhetem, életem vége olyan lesz, mint volt az eleje, a háború utáni években. Szekrényem alján őrzöm a „Semmiből valamit” címet viselő szakácskönyvet is.
Hát szép csendben felkészülök….

9 megjegyzés:

  1. Erre a szakácskönyvre kíváncsi lettem...

    VálaszTörlés
  2. De szép is lenne! (= mint életünk első időszaka !- a jó anyatej!-ingyen! és más "jóságokat" ne is említsek most! :-) :-) [ill. elő kellene keresnem jó Édesanyám írásos emlékeit (magamról)-a kb. első évemről ?] :-) :-) :-)Idejében szólnék! Készülődést/szervezést/megrendelést megkezdeni!
    megint lehet disznót vágni! Persze, máshol is olvashat,-de azért ezt a linket adtam meg, mert ebben van szó az újabb közlekedési dolgokról. (Sörgyár környéke ?)- képgalériában. Ha arra mennél, azért a táblákat is nézzed ! (ez nem ám Drávasztára felé vezető sétaút...) :-) :-)

    VálaszTörlés
  3. Valamelyest elgondolkodtam a témán... kb.50-es évek eleje ?- (szerintem) -[írom a fiatalságnak!-] - sok (több) dolgot azért csináltak ám' meg "szépanyáink" (?)- mert pl. vagy nem lehetett kapni a boltokban,- ill. nem volt hűtőszekrény...és ne "fokozzam!"
    Micsoda "krőzusság?" :[hogy az 50'-es években ennyi répa maradt volna ?] - pl. T.Anyósom ha 8-10 főre főz húslevest, (2010)- egy darab répa/zöldség sem marad...és valahogy így vagyunk ezzel itthon is ! (2-4 fő)- hát, nem is tudom! (mellesleg én sem kezdek el "számolgatni"...
    Érdekesség (?)- épp' a napokban gondoltam én is arra a diós pirított cukorra... de aztán a 2.gondolatom volta a fogorvos... mert ha nem vigyázol,- akkor a karamella olcsósága ...jelentkezhet a fogorvosi kiadások rovatban! :-)
    na, de (megint) ne legyen igazam! :-)
    *******************************
    Ki ne feledjem : (anno) jártak ám' a "milimárik" is,- (bár nem így neveztük őket) (fiatalabbaknak Google) - máig nem tudom (pontosan) vajon T. Nagymamám,hogy csinálta (anno) a kőrözöttet (?) - (ne bonyolítsam!-és nem várom a receptet/leírást sem!) - mert szerintem nem "bolti" túróból!

    VálaszTörlés
  4. "Félreértések" elkerülése miatt/végett(?) : T.Anyósom "bőségesen" belerak "mindent" a húslevesbe,amit kell!- és még a hagyományos módon készíti! = kb. reggel(!) kezdi főzni...lassú tűzön... és ilyesmik! Bocs'- de pl. nem 10.30.órakor vagy 11-kor..kezdi el főzni (kis "láboskában") - és ezt se részletezzem. :-) :-)
    Ki ne feledjem (még) a többször írt "családi történetet" : állítólag majd' odapusztultam, amikor pólyás koromban (?) - vajas kenyérrel etetett egy "ismerősöm"... ill. nekünk is volt egy "régi" szakácskönyvünk - (könyvkötőnél elveszett!) - majd csak-csak megvették valahol/valahogy a "gyerekek". (na, kénytelen leszek azt is megkeresni!) :-) - Türelem... :-) :-)

    VálaszTörlés
  5. Ahogy ez már csak lenni szokott ?... (a könyv első oldala sérült,- az eredeti borító hiányzik, stb.(hiába van szépen bekötve)-
    Kb. ezt sikerült "kikövetkeztetnem"- a mi könyvünk : [Vilma néni] Legújabb háztartási tanácsadó.
    Állítólag az első kiadása 5x lett kiadva - ebben az az "új", hogy egy kert,- és egy állattenyésztési szakember tanácsaival van bővítve!
    Vilma néni = özv.Jakab Mihályné
    Kert : Jeszenszky Árpár
    Állat:Kralovánszky U.Pál
    Na, nem ! :-) Nem kezdek el "idézgetni"... Lehet, én ezzel a könyvvel ( bár olvasgattam régebben is) - elleszek...
    [Húsleves,hús nélkül vagy Húsleves tökből vagy csurgatott leves (!) meg a suhintott ! :-)
    159.oldaltól : húspótló ételek! (!) vagy nyári étrendminták (!)- se semmi! :-) :-)
    [A főzésnél keletkezett hulladékanyagok(?) célszerű felhasználása ! (maradék ételmelegítés !)
    Írtam egy blogba !- spenótot ne melegítsétek! :-) :-)
    *******************************
    (Nem is tudom... talán ilyesmiktől éltek /élnek 75-80... n évig ?...)igaz, nem volt se tv.- se net... és egyéb médiumok...

    VálaszTörlés
  6. Kedves Aranyosfodorka!
    Képet keresgélve találtam rá a blogodra - engedelmeddel tegeznélek -, és igen nagy örömet szerzett! Még csak belekóstoltam, de vissza fogok térni ezen túl, mert itthon vagyok itt. :)
    Cserében szeretettel ajánlom az enyémet, íme: http://www.teremteni.eoldal.hu/

    a Holdpásztor

    VálaszTörlés
  7. Ha belegondolsz ez a karamell királyi- esküvői étek. Lakodalmakba éjfél előtt, több szintes díszített változatát töri szét az ifjú pár. Nagy a tülekedés érte, hogy mindenki kapjon. Én is nagyon szeretem!
    Grillázs torta a neve.
    Szép napot mára !

    VálaszTörlés
  8. @x-nek a disznóvágásra, beindult az össznépi beetetés, mindenki megnyugodhat, főzheti a pályinkát, eheti a saját és a szomszéd disznaját.
    Most mi lesz a szomszéd besúgóval? "Témaszegény" marad.

    VálaszTörlés
  9. http://www.grillazstorta.hu/grillazs/torta.html
    Nem lekicsinyítve a Te kis kockára formázott finomságodat, de ezen az oldalon fellelhető egy pár torta:-))))

    VálaszTörlés