2010. szeptember 28., kedd

Üvegikonok és ékszerek a Parti Galériában.

Hogy mik derülnek ki….A városunkban él már két évtizede a kolozsvári származású Dr.Cocora Beatrice – aki különleges tehetséggel rendelkezik: ikonokat fest. Alakjaiban modern/naív (?), de színvilágában nagyon is hagyományos képek ezek, ráadásul üveglap hátulján készülnek.
A Parti Galériában lévő poszterről megtudható, hogy édesapja román, édesanyja magyar, s hogy családjában több generáció óta adják  tovább az ősi ikonmintákat, melyek azért állandóan változnak, hiszen minden alkotó  hozzátesz a saját egyéniségéből is egy keveset.
A család Erdélynek abból a részéből származik, ahol  Szilézia és Bajorország után, már a  XVIII.szd-ban megjelentek az üveg-hátlap-ikonok. Családjukban a nők voltak azok, akik gyakorolták ezt a mesterséget, többnyire polgári foglalkozásuk mellett. A család ikonjai megtalálhatók több erdélyi templomban és külföldi gyűjtőknél is.
Ennek a kiállításnak a megtekintését is melegen ajánlom.
(Sajnos nem tudtam mindent lefotózni, mert az üvegre festett képek rettentően becsillannak.) 







Ezen az alábbi  két képen pedig a brassói Ilovay Zsuzsa   kövekkel díszített csipkeszerű ékszerei láthatók. http://www.brasso.ro/blapok.php?id=676&cat=U3rtbi1mb2x0 







10 megjegyzés:

  1. (1.) (kedd) Nem tudom, mi van ma a bloggal ?- Pl. egy alkalommal sokkal nagyobb méretű (!) betűkkel jelent meg a szöveg!- hogy megörültem... majd másodszor már nem. ) OK!- (ne bonyolítsam a "szem" vagy látás problémáimat, - mielőtt még túlzottan "beijedne" bárki is...)
    Igen! - Valamiért (?) kattintgattam... aztán ezt-azt olvastam arról, hogy "ki mindenki él Pécsett!" - (népcsoportok ?- kisebbségek - vagy nincs időm a szavakon rágódni...) -
    a kérdés már csak az, (?) - ahhoz, hogy megtudjunk ilyesmiket (mint pl. ez / illetve Ő)- ehhez szükséges az, hogy PEK 2010 lett ?- [ "Kérdés" : és vajon 2011- 12... stb. években - (vagy előzőleg) elmetél volna-e / elmennél-e megnézni ?- ]- természetesen "választ" nem várok... csak jutott "eszembe." (sic!)
    P.s. : nem egy alkalommal látom (utólag!) - hogy X.Y.Z-nek voltak már régebben is kiállításai... ( na, de ne keressem, ki ezért a "felelős ?"-) [ médiumok ? ]- vagy tudom is én...
    Na, ennyit ! (most)

    VálaszTörlés
  2. @X-nak. Ha kicsi a betű, akkor próbáld ki a CTRL és + gomb kombinációját. A Ctrl és mínusszal visszaállítható.
    Aranyosfodorkának:
    Ahhoz képest, hogy üvegen voltak, így (kis szögből) egész jók lettek a fotók!

    VálaszTörlés
  3. Az Ikonfestőnek akkor tükörképlátása van. Illetve balkezes. No majd mindjárt utána nézek. Egyébként nagyon nehéznek tűnik az elkészítése egy-egy képnek.

    VálaszTörlés
  4. Újra! Ha a kép elejére lett festve akkor mindegy milyen kézzel bal v. jobb. Ha a hátuljára festette akkor valószínű hogy balkezes.:-)))

    VálaszTörlés
  5. Exit: kösz a bátorító bókot. Te tudod, milyen nehéz így fotózni !
    kyba: Igen, a képek az üveg hátuljára vannak festve ! Hogy az alkotó balkezes-e, azt én nem tudom.
    @x: az, hogy ennyi "látnivaló és kultúra" került hirtelen a blogba, annak két oka van: menekülési kényszerem a Lili nélküli üres lakásból és a véletlenül erre az időre eső EKF. Egészen biztos, hogy jövőre kevesebb ilyesmi lesz, ha ugyan egyáltalán lesz blog.
    Mert épp azt fontolgatom, hogy lemondom az internet előfizetésemet.
    Elegem van.
    Mindenből.

    VálaszTörlés
  6. [7.] > (szerda)
    Elsőként @Exitnek : segítségedet nagyon köszönöm ! "Hálámat írjad a többi közé!" - Magamról : hosszú percekig (...) nem történt semmi,- mert azt hittem, hogy Ctrl és a 3-as számot kell lenyomni ! :-) - majd láttam, hogy a jobb szélen van a + és - billentyű (!) - szóval működik! (Megint okosabban halok meg...) :-)
    ************************************
    "Tévedésből" kihoztam (újra) Szerb Antal : Naplójegyzeteit (1914-1943)
    Idézet : " Borzasztó,hogy mindenki szeret engem, helyesebben : jóindulattal viselkedik irántam, és senki sem szeret igazán, ahogy kellene. Mindenkinek valaki vagyok,és senkinek sem a mindene. "
    (Ha ehhez hasonló érzés állna fenn - bárkinél is - hát, jusson eszébe!- és ... nem is tudom !) - (valahogy ez jutott most eszembe.)

    VálaszTörlés
  7. (8) Előzmény : régebben tudtam a számát, hogy egy évben -összesen - mennyi "kiemelt" (nagy) rendezvény van az országban - és akkor szót sem a "kisebbekről" - amik szintén -általában- hétvégenként vannak.
    Esemény : egy bp.-i házaspár (fiatalok) azért érkeztek egyik nap -késve- a szüretre, mert előző este még valamilyen "koncerten" voltak.(komolyzenei!) (Na, jutott is eszembe Szerb Antal "magvas gondolata" is.)
    Másnap - szüret után - javaslatként elhangzott: megnéznék a Bauhaus kiállítást... ( meg,hogy menjek el velük...) - ami végül is nem történt meg. (Javasoltam, nézzék meg a neten! ) (Mellesleg hoztak nekem egy MÜPA műsorfüzetet - majd beírom a linket.) - ( bár ezt-azt tudtam róla eddig is) -
    Most a hír : (olvasom) Tarlós István "irigyli" a Kodály Z. Központot (stb.) - [lehet, csak egy "diplomatikus szöveg" a sok közül... ] - mellesleg itt van a MÜPA
    Művészetek palotája ( aki akarja, nézzen bele) - és ennyi.
    Magam sem tudom most pontosan, miért is írtam le mindezt ?
    Talán azért, hogy mindenki (ki-ki) maga döntse el, hogy' éli az életét ! (?) - mit néz meg vagy sem !- mit, miért és hogyan csinál,vagy vélekedik róla.
    (mondom én)

    VálaszTörlés
  8. (9) Na, eszembe jutott (...) bizonyára azért írtam, mert Aknai T. (szül. 1945)- gondolatai foglalkoztattak. (valamelyest) -
    (utolsó sorokban- Bp.)
    Emlékeztető :
    Motivumok
    Megjegyzem : közel azonos korunk(?) ellenére sem egészen úgy vélekedem mint ő,- de talán nem is kellene.
    (Na, az ECHO (magazint?)- is meg kell majd néznem... bár hónapokkal később kerül csak fel a netre.) - régebbi számokban lévő cikkekből (olvastam) - tán' az eléggé "megkeseredett" (?) vélekedése megérthető. (?) - (Lehet, neki is ajánlanám Szerb Antalt...) :-) :-)

    VálaszTörlés
  9. (10) hosszas vívódás után... mert az "üvegkiállítás" témát nem akarnám - előre - kisebbíteni ! Sajnos, nem bírtam megállni !
    A Jókai tér
    ( Postapalotában a helyzet ?... :-) :-)

    VálaszTörlés