2010. október 5., kedd

Itt vagyok !

Legelőször: bocsánatot kérek mindenkitől, a kommentek azért nem jelentek meg, mert  a blog úgy van beállítva, hogy a két napnál régebbi hozzászólást letiltja ! Párat utólag közzétettem. Mától „szabad a gazda újra !”
********   *********   ********
Az ember megpróbálja magát kirángatni a gödörből. Néha elég nehéz, akárhogy igyekszik is…Egyik jó módszerem, beülni az autóba és menni, menni, menni. A vezetés leköt, eltereli a figyelmemet a saját oktalan gondolataimról. Ha ehhez hozzájárul – váratlanul – valakinek néhány kedves szava, akkor máris feljebb tudok lépni a gödör legmélyebb lépcsőfokáról.

A napokban jártam erre-arra. Többek között Villány-Nagyharsány környékén is. Természetesen nem voltam egyedül, velem volt a fényképezőm. Nem volt ragyogó napsütéses idő, ám azért így is megláttam a (szerintem) szépeket, és meg is örökítettem. Ezekből mutatok meg egy sorozatot, pár soros kommentekkel. 

Bár erről nem készült kép, megjegyzem, hogy Kozármisleny felé mentem, (és nem Harkány-Siklóson át)  s meglepődve tapasztaltam, hogy elkészült a megkerülő út. Gyorsabban leértem, mint máskor. Forgalom szinte nem volt. Első "piros pontja" a napnak...

Palkonyán álltam meg először. Talán van, aki emlékszik rá, tavaly is készítettem itt képet a hagymakupolás templomáról. Most azonban a híres pincesora miatt álltam meg. Néhány kép az itt készültek közül: 





A következő falu Villánykövesd, ennek a pincesorát is fotóztam már, most itt mutatta meg magát legszebben az ősz. A színek miatt kerültek ide ezek a képek: 


Ez után jött az első - és a nap egyetlen "fekete pontja" a villányi borpalackozó elhagyott/elhanyagolt, szerencsétlen épülete. A hely nekem cseppet sem közömbös, két okot is tudok mondani, az egyik: erről a nagy feldolgozóról írtam sok sok évvel ezelőtt egy tanulmányt, s míg az elkészült, több napot is töltöttem itt. A másik emlék:  amikor a központi épületeket és a palackozót összekötő, közel 600 m-es pince-folyosó épült, az építés során egy csodálatos borsócseppköves üregre bukkantak az építők. A barlangász csapat, aminek anno én is tagja voltam,  eljött megnézni, mert ritkaságnak számító cseppköveket lehetett itt látni.
Szomorú lett a szívem, hogy ilyen állapotban láttam...
Villányban valami borünnep vagy mi volt, s mivel cseppet sem kívánkoztam emberek közé, szép csendesen megkerültem az ünneplő tömeget, s meglátogattam Lili 11 éves fiát - akit születése s tőlünk elkerülése óta minden évben egyszer eddig is meglátogattunk. 
Most egyedül jöttem. Ettől sem volt túl vidám a szívem...
De nem maradtam sokáig az emlékeimmel, indultam tovább, s útközben készítettem néhány képet az "ördögszántotta hegy"-ről - ami nekem kedves emlék, többször is jártam a csúcsán, pár éve a szoborparkban fotóztam rengeteget, és nem tudok úgy elmenni mellette, hogy ne jusson eszembe a monda, miért is olyan a hegy, amilyen ? Aki a történetet nem ismerné, itt elolvashatja: http://www.sasoutjai.eoldal.hu/cikkek/a-regmult-regei/az-ordog-szantotta-hegy


Útközben egy futó pillantást vetettem a beremendi cementgyárra, ami szép lasan megeszi a Szársomlyót. :-(
A következő megállóm Nagyharsány volt, itt találtam egy nekem tetsző, duci és mégis bájos,  kutat/csorgót - amiből most ugyan nem csorgott semmiféle víz, de ettől függetlenül megérdemelte, hogy lefotózzam. Jó példa, hogy egy nagy darab szürke kőből miképp lehet mesét varázsolni véső és kalapács segítségével: 

Utam utolsó állomása Máriagyűd volt. Régen jártam itt. Szép a templom, és nem is emlékeztem a Golgotájára. 1981-ben készültek a mázas kerámia képek  a Zsolnay gyárban. Ugyancsak itt készült Szt. Ferenc mázas samott szobra is:





Örömmel a szívemben és kicsit megkönnyebbültebben tértem haza, s most, látva a képeket, egészen meg vagyok elégedve magammal.

8 megjegyzés:

  1. (1.) Régebben "kutakodtam" valamelyest Palkonya után, mert 2007-ben lett Európa Kulturális Faluja (települése)- és akkor kicsit "utánajártam" a dolgoknak. Nem vitatom !- ám, nevezzed "hagymakupolásnak" a templomot - bár kis jóindulattal a pécsi dzsámit nevezhetnénk annak ?- de lényegtelen. (Akit a palkonyai események részletesebben érdekelnének - bizonyára megkeresheti.)
    **********************************
    Villánykövesd : (jó kérdés, hogy a "megsuvadt" domboldalt sikerült-e nekik megcsináltatni ?- kb. idén nyáron jártam ott (mint kísérő/"fotós" ez ügyben.)- [ha ennyit esik az eső... hát..lehetnek ott még "gondok!" ]
    Borpalackozó : ( bizonyára senki nem szereti,ha "munkáját" (munkahelyét) stb. romokban látja! - [az én munkahelyemet (30 évig) már ledózerolták - lényegtelen.] -
    A témához : (régebben olvastam) - összevonták az Állami Gazdaságokat (vagy miket) - és borászkodás (palackozás is ?)másképp' van ma már ! - a területi széttagoltságot megszüntették ! (kb. 2003-ban meg lett a Csányi-féle (OTP...) Pincészet Rt. (Villány.) -
    (na,-lássam bemegy-e )

    VálaszTörlés
  2. (2.) Na, nem javítgatok... pár kötőszó kimaradt, hogy ... akár a pécsi dzsámit IS nevezhetnénk hagymakupolásnak. (A palkonyait (is) inkább "körtemplomnak" nevezik.
    ********************************
    Friss hír (?) a Wunderlich-pincészet pedig újabb milliárdos beruházást hajt végre (2011-re ?) - és nekik is lesz új palackozójuk,- stb.
    ***********************************
    Szársomlyó : (ezt-azt láttam róla a tv-ben)- majd ki-ki döntse el,- mennyit bányásztak ki belőle. (stb.)
    Írjad be, hogy Száesomlyó,Magyarország (és műholdra állítsd!)
    [ na, majd írjad be, hogy Kolontár (!) - nagyítsd ki!-és megnézheted, hogy (már előzőleg is) repedt volt-e a zagytározó sarka ! ] - tegnap esti tv.műsor. Kis kitérőért bocs" -
    Nem tudom melyik nap jártál arra, de Villányi Vörösborfesztivál volt (10/01.>10.03.) Ill. most meg (nem semmi!) Országos Könyvtári napok vannak... (10/04.>10.10.) :-) :-)
    *********************************
    ( Na, egyéb "gondolataim" meg kissé elfelejtődtek! (?) - talán máskor. )
    *********************************

    VálaszTörlés
  3. (3.) ja,-igen! Az ajánlott linked az nem működik,- a történet (másik variációja) a harkányi strand "falán" olvasható (?) - ill. vannak ott "domborművek" (?) szobor-félék is - (alaposan elfelejtettem- vagy 20 éve nem jártam ott,- mert a "kórház" fedettjébe jártam (anno) - stb.
    Máriagyűd : (nem tudtam, hogy napórája is van! - igaz, az egyik legnaposabb vidék az ? (kb.) Villány környéke ?- (emlékezetből) -
    Na,- ennyit.
    Esik az eső (szerda)

    VálaszTörlés
  4. Szép helyeken jártál! Tavaly voltam ezen az útvonalon, a német rokonainkkal. Pont a borpalackozó előtt álltunk meg a parkolóban, nem volt szívderítő látvány... Máriagyűd csodás!!! Bemehettünk a templomba, gyönyörű és érdekes pl. a keresztelőkád!:)

    VálaszTörlés
  5. Tárlatvezetés után,megyejárás,képekkel.Élvezem.
    Itt ma nem esett semmi.Hajnalban láttam/4-től fél ötig/egy szép kisfilmet a Zsolnay családról és munkásságáról./1995-ös film volt.

    VálaszTörlés
  6. (6.) szerda kora este (hír)
    Zsolnayról jut eszembe, meghalt Fürtös György (1939) - bizonyára Google (is)
    Mentem híradókat nézni...
    Derűs estét !
    a BBC fotói

    VálaszTörlés
  7. Elnézegettem a pincesori képeket, úgy éreztem, mintha nem is Mo-on járnék. Szép, rendezett, nyugalmat árasztó. Megint nagyon jó helyen jártál!

    VálaszTörlés