2011. június 7., kedd

Hírek egy primitívebb világból….

Tegnap kulminált a  helyzet a lakásomban: kiderült, hogy a fürdőszobában a vízcsövön még egy helyen volt csőrepedés…A csempe leverve, a vezetékek kiszedve…. A bojler leeresztve…Na ja és víz, az nincs. Vagyis van, az udvari kerti csapon. Hideg. (Naná…majd napelemes… habár  a csőben elég hamar meglangyosodott…ezerrel sütött a nap.)

Mivel a mesternek nem tudtam segíteni, max. egy-egy limonádéval, ültem bent a szobában és olvastam Somlyódi Nóra: A Balkán kapuja ? című könyvét, mely az EKF előkészületeiről szólt. No, ebbe nem akarnék belemenni, mindenesetre milliomodszorra mondom: mocskos dolog a politika, inkább lennék szemetes – tisztább maradnék, mintha politikusnak állnék.

De a víznélküliség… az igen, az megérne egy baráti beszélgetést…Mert hogy mennyire el vagyunk(ok) kényelmesedve… Hogy micsoda áldás, kinyitni a csapot és hideget, vagy meleget engedni a kezemre. Hogy mosogatni percek alatt lehet és egy ilyen nap után, mint a mai nincs (nem lehet)  jobb felüdülés, mint egy kiadós zuhany…

Nem tudom eldönteni, (vagyis hát dehogynem) tényleg nagyon el vagyok kényeztetve a Sors által ?
Igen. El vagyok.

A napokban láttam egy dokufilmet, mely egy valamilyen háborúzó afrikai országból menekülő fiatalemberről szólt. Éltek szegényen, de békésen, megelégedetten. Talán nem is nagyon ismertek mást, mint ami adott volt, vagy ha igen, az csak a Tv-ben látott kép volt, sokkal nem több, mint nekem pl. egy repülős útifilm…Nem vágytak oda.
Aztán valami őrült háborúzni kezdett,  X-ek Y-ok ellen, ki tudja mi okból,  és a szeme láttára irtották ki a családját. Maga sem érti, őt miért hagyták menekülni. Tán hogy megvigye a hírt másoknak…
Ez a fiatalember (20 körüli) elfogadhatóan felöltözve, egy sportszatyorral a kezében elindult, hogy elhagyja a szülőhazáját, és elmenekül valahová, ahol emberszámba veszik. Az ő kalandos utazását kísérte el egy darabig a film – sajnáltam, hogy nem a happy end-ig. Valami állomáson vált el a forgatócsoporttól azzal, hogy akkor ő most megpróbál átjutni …országba (Tényleg fellejtettem ezeknek a kevéssé ismert, és állandóan háborúzó országoknak a nevét.)

Útja közben  (európai szemmel nézve) a leglehetetlenebb helyeken szállt meg. Kapott, vagy nem   kapott valami kevéske ennivalót. De valahogy vizet mindig talált és majdhogynem üdvözült mosollyal mosakodott, mosott lábat/fogat amikor arra lehetőség adódott…Nem, nem fürdőszobában és nem jakuzziban. Egy kerti csapnál…sőt, volt amikor valami tóban, vagy vízfolyásban.

Hát rá, erre a szerencsétlen sorsú fiúra gondoltam ma egész nap. És nem nyavalygok, hogy ma este csak lavórban mosakodhatok. Mert legalább van lavórom, van tető is a fejem fölött, és van reményem rá, hogy lesz a helyzet jobb is.
De neki ? Neki milyen esélyei lehetnek ?
És a többi százezreknek, ha nem millióknak ?

P.s. Csak egy halk, de elgondolkodtató megjegyzés a végére. Belőlem biztos nem lenne jó doku-riporter, mert az biztos, hogy valami módon megpróbáltam volna segíteni ezen a fiún. Nem csak úgy a film végére odaírom: The end – aztán good by-t mondok és soha többé nem látjuk egymást…Nem szégyen, szeretem a happy end-et.




1 megjegyzés:

  1. Ha jól emlékszem a nevekre ?- az egyik (mostanság?) legfelkapottabb magyar kettős a Cseke Eszter és S.Takács Zoltán ! Ezt-azt már olvastam/hallottam róluk,- + láttam filmjeiket. Így aztán - szerintem - kerülik azt, hogy túl részletesen (?) beszámoljanak olyasmikről, amiket te hiányolsz ! Na, de ne bonyolítsam ezt se jobban. (mert aki képtelen megállni azt, hogy a nyomor és más események "hassanak rá!"- ne vállaljon olyan munkát ! ) Tipp: az említett magyarokról - esetleg a Googleben,- és más helyeken. You Tube - stb.
    (Bár nekem most erre sincs időm - bocs')

    VálaszTörlés