2011. június 17., péntek

Megpróbálom...

Tényleg teszek egy kísérletet arra, képes vagyok-e a szelektálásra, a rossz/negatív dolgok  fölötti elsuhanásra és a szép/jó dolgok melletti elidőzésre. Nem lesz könnyű, hiszen lépten-nyomon olyan dolgokat látok/hallok/olvasok, melyek vagy elkeserítenek, vagy megijesztenek, vagy feldühítenek.

Pedig ki tudja, mennyi időm van még vissza, s milyen kár lenne az utolsó éveket/hónapokat/napokat/órákat azzal tölteni, hogy ebben a mocsokban, amit az ember csinál itt a földön maga körül, minden nap megfürödjek. Sőt, még másoknak is beszéljek róla – netán elrontva ezzel az ő napjukat is….
Így aztán elhatároztam, a tőlem telhető legnagyobb energiával igyekezni fogok csak jó és szép dolgokról beszámolni. Legfeljebb nem jut majd minden napra mese. Ki lehet bírni azt is….


Ezért aztán ma a pókomról lesz szó. Becézett formájában „Spinni”. „Természetesen” csak vacak fényképem van róla, és… (na, látjátok, ide most akkor nem írom tovább a negatív gondolataimat).  Szóval ez Ő:


Nem nagyon értem a természet bizonyos törvényeit, vagy talán mégis ? Azért van rengeteg kicsike pókocska, hogy legalább néhány életben maradjon, s tovább tudja génjeit örökíteni ?
A kora-tavaszi millió piciből az én udvarrészemen a keresztesek fajtájából Spinni az egyetlen példány – ő azonban hatalmas. A tesói – a szomszéd kertjében - színes üvegfejű gombostű méretűek, míg ő már most óriási. (Mellesleg évekbe telt, mire rájöttem, hogy a szomszéd kertjében miért laknak többen ? Hát kérem azért, mert ők is tudják, hogy az állandó napon-lét életveszélyes. Ide hozzám hosszú órákon át besüt a nap, míg a szomszéd kertje árnyékban van az előtte  álló magas házfal miatt.)
No szóval, folytatom a leírást Spinniről: Nem tudom megmérni, de 7-8 mm-re becsülöm – lábak nélkül. Némely példányok őszre szoktak ekkorává nőni. És NEM én vagyok az oka, mert etetését csak 2 hete kezdtem el, s ő már akkor is nagy volt. Hálójának átmérője ma reggel (etetés előtt mértem) 45 cm.

A háló tökéletes és minden éjjel, a napközben belekerült szeméttől (pl. nyárfabolyhok és egyéb repülő szemetek) megtisztítja. Mint minden rendes keresztes, az ő hálója is tökéletes formájú. (Vannak pókok, akik olyan hálót szőnek, melyből egy „cikkely” hiányzik – ilyeneket a Júlia Alpokban 1800 m-en láttam.)

Néha gondot okoz az etetés, ki kell tennem az udvarba egy kis macska-kaja-maradékot, hogy jöjjenek rá a legyek, aztán puff a csapó… és kész a pók-kaja. Ma azonban fantasztikus szerencsém volt. Az éjjel kevéske harmat képződött az autóm tetején. Valahol a közelben épp most rajzottak a szárnyas hangyák. Hogy pihenni, vagy szeretkezni szálltak-e az autó tetejére, sosem fogom megtudni, mindenesetre 9 db. ott vergődött a harmatban, egészen elerőtlenedve már – közel a halálhoz. Gondoltam, segítek rajtuk s egyben Spinni reggelijét is elintézem. Az etetőcsipesszel (amivel a hálóba szoktam tenni óvatosan a legyeket) megfogtam a hangyákat és egyesével beejtettem szép óvatosan a hálóba.

Nagy volt az izgalom… Hagytam, hogy bepólyálja az egyiket és csak akkor tettem be a következőt. Először mindig beszaladt középre, ott aztán érzékelte a háló remegését, lépett egyet – megjegyzem, minden esetben  tökéletesen jó irányba – aztán odaszaladt és bebugyolálta az áldozatot.  A kilencből kettőt elügyetlenkedtem, (kiestek a hálóból – mert nem is olyan könnyű ám a zsákmányállat hálóba-helyezése!) de így is 7 hangya bőséges eledel lesz neki. Egy kivételével mindet otthagyta, ahová én tettem. (Igyekeztem súly-arányosan elhelyezni a hálóban – holott jól tudom, ez a háló a hangyáknál sokkal nagyobb terhet is kibírna). Szóval azt az egyet megfogta, és elkezdett először a háló keresztszálain felfelé lépkedve, a középpont felé menni. Aztán gondolt egyet, s mint a sziklamászó, egyszer csak egy fonálon ellendítette magát a hálótól (szájában) a zsákmánnyal, majd ezen a függőleges „kötélen” mászott fel a hálója közepébe.

Csak álltam ott és csodáltam.
Közben a mikróban kifutott a kávé….

(Mire mindezt leírtam, már megint megszólalt bennem az ördög: Na és a hangyák szemszögéből hogy is néz ki ez a dolog ??? De nem, NEM leszek tudathasadásos !! Nem fogok gondolkozni ezen. Akkor se, ha álláspontom vitatható.
Egyáltalán, ebben a dualista világban van olyan „jó”, amivel kapcsolatban ne juthatna azonnal eszembe valami, ami „rossz” ????)

6 megjegyzés:

  1. Spinninek jó dolga van. Emlékszem még Bélára a békára akit ugyanilyen gondoskodva figyeltél.
    Most nálam sok-sok Béla vert tanyát, de van egy levelim is amelyik már háromszor feltornázta magát a vízcsap kitekerőjére és miután igen hidegnek találtam, hát letessékeltem, de hiába ő kinézte magának. :-)))

    VálaszTörlés
  2. Juj de jó volt olvasni. Aranyos dolog így rácsodálkozni a világra, az egészen pici dolgokra is. A hangyákat meg ne sajnáld, ők már félig hullák voltak.Biztos halálra szeretkezték magukat:-)))

    VálaszTörlés
  3. :o)) Hát, ezt nagy élvezettel olvastam! Pók, mint háziállat! Jó, hogy ilyen nyitott szemmel nézed a környezetedet. A jó dolgok ott vannak körülöttünk, csak valamiért nehezebb észrevenni őket, mint a rosszakat! De fog az menni, csak gyakorolni kell!
    Ölellek!

    VálaszTörlés
  4. Utókornak:
    16.05.órakor (péntek) árnyékban a hőmérőnk mutat +33 C°-t - az időkép.hu szerint Pécsett +29C° van (?) - szerencsére majd egész nap enyhe szél is fújt,de valahogy eléggé meleg van. (volt)Hagyján. Kb. 09 óra után a netem "lelassult"- egyre jobban nem töltődött be semmi sem,- kikapcsoltam és kész! Gondoltam kb. 15.45.-kor csak-csak rá kellene néznem a gépre... de vagy 20 percet kínlódtam vele, mire (remélem) lett valamilyen összeköttetésem. (?) Még magam sem tudom,lesz-e kedvem ill. kitartásom ebben a dög melegben írogatni ? Csukott alakok és leengedett redőny mellett.

    VálaszTörlés
  5. Nekem is vannak pókhálóim, kellően utálom is őket, amikor nem látom és belegyalogolok, mint épp' ma reggel is,- vagy legtöbbször a virágok öntözésekor. Arra még nem gondoltam, hogy (nekem is) árnyékos helyen vannak.Remélve, nem állatkínzás ?- néha a cigarettahamut rászórom,- az első pár hamudarabot "megnézi", de 2.vagy 3. esetben már nem mozdul rá.
    Gyíkjaim is vannak,- több alkalommal látok egy letört farkút (?)- érdekes, hogy nem nagyon tapasztalom,hogy nőne a farka.
    (na, most még pontosítanám - magamnak - azt a hangya szeretkezést.)- ill. a giliszták ez irányú dolgait már láttam, a tv-ben. (stb.)

    VálaszTörlés
  6. Mit is mondjak ? Eléggé macerás a hangyák szaporodásának a menete! :-)
    Olvasom, végződhet halállal (stb.) hagyján, de,hogy még pók által! Hát... eléggé diszkriminatív... (stb.)

    VálaszTörlés