2011. augusztus 10., szerda

Nyelvészkedő szösszenet

Írtam tegnap a barátnőmék kerti pavilonjáról, hogy nem tudom, mi a helyes elnevezése. Köszönet „gyéjé”-nek, hogy eszembe juttatta a  „szaletli” kifejezést, mert ennek kapcsán elkalandoztam kicsit  a magyar nyelv értelmező szótárában. Találtam pl. ezt is:   
Érdemes volt elolvasni, számomra ismeretlen nyelvészeti dolgok is vannak benne.

Hajdanában-danában nekünk lugasunk volt – aminek nem volt teteje, s valójában ügyesen körbe-futtatott szőlővesszők alkották a „falakat”. Emlékeim szerint, öregapám valamire használta a szaletli szót – de sajna nem tudom visszaidézni, mire mondta.
Viszont mindig mosolyt csal a képemre a „kukszni” szó,  ami nálunk a ház hátsó falához toldott, deszkákból összetákolt, fedett kis fészert jelentette…Itt volt a kutyaól, jól védve esőtől, hótól, széltől, és határozotton emlékszem, a szőlőkötöző rafia és a sarló is ide volt felakasztva.  (Bár tudom, erről egyszer már volt szó, és @x kiderítette, hogy ezt helyesen kukszli-nak kellette volna mondani…= Kisméretű, zárható, általában rumlis tárolóhelyiséget jelent a népnyelvben. )


….Hogy miféle emlékek bukkannak fel néha egy szó kapcsán az ember emlékezetéből….hihetetlen.

4 megjegyzés:

  1. Na, elnézést,ha nem a témához tartozik. ("Régiség ? "...)
    Kevés olvasnivalót (3) vittem magammal és kezembe került Franc Werfel (?) A nápolyi testvérek c. könyve. (1931) - (meglepett, hogy ő írta a Musza Dag negyven napja-t is - de az egy más téma most.) Ott olvastam, (nem tudtam) ... mi az a Funiculi,Funicola... ( részben egy dal !- amire kissé emlékeztem) -na, kb. ezzel múlattam eddig az időmet!
    Más : ill. volt még ez is
    Újabb rejtélyek és benne az említett blog,- de annak a linkjét elfelejtettem felírni! )
    Ja ! - én meg azt a "pergola" kifejezést nem nagyon ismertem,- csak kb. 8 éve,- hogy valami olyasmit nekünk is "idecsináltak"... a fejünk fölé.
    Na, nincs több időm... most. (sem)

    VálaszTörlés
  2. Remélem, a link alapján a cikket megtalálhatjátok,
    A másik meg ez
    Zsolnay rejtélyek

    VálaszTörlés
  3. Nekem most is van lugasom és kukszlim is :-) A hét végén majd készítek róluk képeket is.

    VálaszTörlés
  4. Visszatérve a(jövevény?)szavainkhoz,
    nekem a kukszni-kukszli kifejezések
    teljesen ismeretlenek.
    Felénk a sufni és fészer jelentett
    hasonló lomtároló helyiséget.
    Milyen gazdag a magyar szókincs,
    és ennek ellenére igaz a mondás,
    hogy "beszélni nehéz".

    VálaszTörlés