2012. március 8., csütörtök

Zwieback

Ha jól emlékszem, életemben először ezt a szót, hogy ’cvibak’  nagyapámtól hallottam, az  első világháborús Isonzó-völgyi csatákra emlékezős meséiben…Nem tudtam persze, mi az, de megmagyarázták, hogy az olyan pirítós-féle. No, azt ismertem, mert volt benne részem, hiszen kenyeret egy morzsányit se dobtunk ki soha. Vagy a lángelosztón a gáz fölött „szárazon” pirított formában, vagy zsírban kisütve, jól befokhagymázva sokszor ettünk…(aztán lám, mégis itt vagyok már 67 éve…) Mellesleg az elektromos kenyérpirítót se ismertük még akkoriban...

Szóval sokáig azt hittem a cvibak az a pirítóssal egyenlő. Alapjában véve ez igaz, de mégse. Hiszen az igazi Zwieback, amit a németek esznek talán legtöbbet, hiszen ott gyártják – és immáron épp 100 éve !! – szóval az azért egészen más.
Kétségtelen, hogy egy időben  (? vagy ki tudja, lehet, hogy most is van) létezett Hóvirág kétszersült Magyarországon is – de nem emlékszem rá, hogy valaha is ettem volna.  Ami az étkezést illeti meglehetősen konzervatív vagyok…

És mit ád az ég, egy kis barátnőm Németországból most „meglepett” egy boboz igazi Brandt zwieback-kal. Be kell valljam, nagyon ízlett. Nem túl régen  a Tv-ben (ha tudtam volna akkor, hogy egyszer ez témám lesz itt, feljegyeztem volna) volt egy film a gyárról, annak alapítási körülményeiről. Sőt, a filmből kiderült, ki is az a kisfiú, aki a dobozon olyan kedvesen mosolyog. Persze nem írtam fel akkor, most meg már nem tudom ki ő…

Annyi kiderült a weblapjukról (http://www.brandt-zwieback.de ) hogy a gyár fennállása óta, ez a negyedik gyerekarc, mely a csomagolást díszíti és 1981 óta van forgalomban.
Októberben lesz 100 éve, hogy Hagenben Carl Brant megalapította az első gyárat, s ez a mai napig prosperál. Vezetője Carl-Jürgen Brandt. 808 alkalmazottat foglalkoztatnak, 4 gyáruk van Németországban, 2011 évi költségvetésük 175 millió € volt. Többféle termékük van ma már a fent említett kétszersültön kívül, vannak mini változatok és készítenek a diétázók körében divatos ropogós kenyeret is (Knäckebrot) – Nálunk ezt valami fertelmes  módon  "Extrudált" kenyérnek hívják. Nekem ettől a szótól teljesen elmegy az étvágyam...

(Megpróbáltam beilleszteni ide azt a címet, ahol a gyár történetéről látható egy film is a fenti linken belül, de sajna nem sikerül. A fenti címen ügyes kattintgatással elérhető - Németül beszélők előnyben ...)

Ha kezed ügyébe kerülne egy, a fenti képen látható doboz, próbáld ki a bennelévő finomságot. Megéri !


2 megjegyzés:

  1. "Megrohantak" az emlékek,mert -igaz elég régen - nagy kedvelője/fogyasztója voltam a kétszersültnek (is) és a többit ne is soroljam (pászka)-így aztán meglepett, hogy napjainkban is van/gyártanak Hóvirág kétszersültet.
    Nem mintha túlzottan érdekelne,mert pl. lassan a babapiskóta fogyasztást is abbahagyom,hacsak valamilyen normálisabb (?) gyártmányt fel nem fedezek.
    Viszont ahhoz az "és mégis élek,vagy életben vagyok "-hoz esetleg érdemes meghallgatni :
    Rákkeltő-e a piritóskenyér ( mint ahogy pl. a grillezést se feledjük- stb.) Ahogy szokásom mondani : minden relatív !

    VálaszTörlés
  2. Vagy talán itt
    Piritóskenyér
    Olvasom (régebben) ha valami "rosszat teszünk" /eszünk, stb.) a legtöbbször igyekszünk "megmagyarázni" az ellenkezőjét.(?)
    Lásd hozzá pl. azt,hogy mennyire bizonyított a (dohányosok) vagy a passzív dohányosok esetében a rák kialakulása -és egyebek.

    VálaszTörlés