2012. április 30., hétfő

Árnyjáték


Én nem is tudom, vannak néha olyan „véletlen-szerű” pillanatok az életben. Hiszen minden áldott este megágyazok, és 99,9 %-ban egyforma mozdulatokkal. Most mégis, ahogy felemeltem az ágytakarón fekvő  szemüvegemet,  valahogy a szemközti falra pillantottam, és azonnal beugrott….. Be bizony, hogy valamikor nagyon nagyon régen, az esti mesébe bele volt szőve egy-egy árnykép is nálunk. Sőt, mintha az áramszünetes estékhez kapcsolódnának emlékemben ilyen mesék, amikoris a gyertya szolgáltatta a fényforrást…..

Találtam (itt:http://timiapacban.hu/tag/olcso-jatek) egy képet néhány árny-figuráról. (A link most nekem valami miatt nem működik....)Naná, hogy próbálkoztam rögtön, felelevenítve a hajdani kéztartásokat, de hát ne tudjátok meg, hogy egyik kézben a fényképező, másikkal meg valamit „alakítani” milyen nehéz. Egyébként is az extrább figurákhoz két kéz kell(ett volna). De azért  jót mulattam magamban…. 



Eszembe jutott persze azonnal az is, hogy vajon hány kisgyereknek mutogat manapság a mamája este lefekvés után a mese mellékleteként ilyesféléket ? Van még egyáltalán ilyen mama ? Ha igen, túl sokan nem lehetnek. Nem először érzem/gondolom, hogy a sok „mesterséges” dolog (jelen esetben játék) miatt a gyerekektől elveszünk valamit. Ami még akkor is kár, ha helyette kapnak mást, másmilyent. Nem voltak rosszak ezek a régi dolgok – legalábbis nekem ez a véleményem. És ami fő: egyetlen fillérbe sem kerültek.



5 megjegyzés:

  1. (Előre is elnézést azért, hogy "elsőként" szólnék hozzá... de már így is "túlléptem" az általam "megszabott" időt = a kikapcsolást.)
    Ráadásul mint ffi. (?) - sem akarnám az "észt osztani!" ( kerülöm pl. a "baba-mama" blogokat is - és stb.)
    Megint csak a ..."minden relatív"- gondolatom. Igaz,- ( gyerekeket már vagy 35 éve "nem fektettem le"- és anno sem volt nálunk gyakorlat az "esti mesélés!" - stb.) nem tudom, ki- hogy' csinálja napjainkban ? (2012) Mivel kb. csak 20-25 alkalommal láttam ( viseltem el...) esti lefektetést mostanában)... csak-csak vallom : lehet/elképzelhető, hogy napjainkban ez sem így van ! (Pl. kb. reggel 07 - este 19 óra között bőven van idő "mesélni"- és ne bonyolítsam.) - Nincsenek "adataim,"- de (szerintem) mindig lesznek (?) akik mesélnek/olvasnak a gyereknek,- (vagy árnyjáték, diafilm -és egyebek)
    Természetesen "semmi kifogásom az ellen,"- ha bárki is "emlékeztet arra," hogy vagy "fél évszázada" (vagy több) mi,hogyan is volt.
    Jut eszembe (...) manapság egy-egy áramszünet is kb. 08-16 óra között van... és olyankor is (leginkább) "tök ideg" (?) sok ember attól, hogy leolvad a hűtője és egyéb problémák.

    VálaszTörlés
  2. Árnyjáték a falon! Állítólag a dédnagypapám igaz " felkent" mestere volt a gyermekek ilyetén való szórakoztatásának. sajnos én már nem láttam, de a szüleim azért a kutyát illetve farkast le tudták játszani nekem a falon. Jaj, meg az elefántot is.És én is megmutattam anno a gyerekeimnek, de azt hiszem én vagyok ebben a témában az utolsó mohikán.
    És még egy játék, nem tudom emlékszel-e rá.Egy madzaggal játszottuk.A madzag két vége össze volt kötve. A két kezünkre fűztük rá, az ujjainkra, és azt kellett levennie a másik pajtásunknak, ugyancsak a két kezével az ujjaival. Így egy másik "alakzat" jött létre. Aztán megint átvettük a pajtásunktól, és az nyert, aki a leghosszabb ideig bírta összegubancolódás nélkül áttenni az ujjaira.

    VálaszTörlés
  3. Aranyosfodorka, én még játszom ilyeneket az unokáimmal!:) Komolyan mondom, ők nagyon különleges gyerekek, mert őszintén érdekli őket a mi gyerekkorunk! Mikor itt alszanak, akkor csak olyan lehet az elalvás, mint "régen volt, gyerekkorotokban"- ez a kívánalom. Mit, hogy csinált az anyukátok, apukátok, meséljetek igaz történeteket! Hétvégén is volt ilyen eset, pl. a huncutság, hogy nagyapánk a lepedő alá csúsztatta a ruhakefét és volt nagy visongás... Hát, ez már megy jó ideje, már beszereztem apró keféket is, úgyhogy mindenkinek jut az ágyába, ha megtalálja, próbálja elpasszolni!:D Jókat mulatunk! Az árnyjátékot pedig egymástól tanuljuk. Ők tudnak egy csomó állatot, amit én nem..., ráadásul egyszerűbb elmutogatni is!:) Jah, hát igen, napi munka mellett ez tuti nem megy, legyen bármilyen jó is az a szülő!

    Sudi, ismerem azt a madzagos játékot és azt is megtanítottam a kicsiknek, meg anno a gyerekeimnek is! Nagyon szeretik!:) Nem tudom van-e neve és mi?:(

    VálaszTörlés
  4. Esetleg az "utókornak" : a 4 napos "munkaszünetből" (?) eltelt már 3 nap - folyamatosan "megdőlt a meleg rekord." Hogy' ki-hogyan viselte/viseli ?- (nem tudom) - minden bizonnyal ki-ki "másképp éli meg." Bár a "szavazásokban" nem nagyon hiszek,- ( főleg akkor, ha nem "reprezentatív" (ill. azt sem lehet tudni, hogy mennyien szavaztak)- csak-csak elgondolkodtam (...) azon, ki- merre jár és mit csinálhat.
    A linket elég körülményes lenne beírnom,- a cikk címe ahol a szavazás is van) Ön milyen programot tervez a hétvégére ? ( Google) - vagy cikk a bama.hu-ban.
    Semmit, otthon leszek : 40 %
    Mást : kb. 30 %
    (ez együtt 70%)
    30% tervezte/tervezi csinálni : Kirándul,strandol,Zsolnayba megy (fesztivál) - és Villány.
    Mindenkinek további jó "időtöltést" ! :-)

    VálaszTörlés
  5. Sudi, Tiffanylda: a játék neve: macskabölcső :-)

    Jó sokára derítettem ki, de most legalább már nem felejtem el ....(talán)

    nézzetek be ide

    VálaszTörlés