2012. október 1., hétfő

Kísérletek a fokhagymával.





Büdös, de szeretem. Nem tudom meghatározni, mennyi az éves fogyasztásom, de elég rendes mennyiség lehet. A 365 napból gondolom legalább 250-szer eszem fokhagymás-vajas pirítóst reggelire és ez 1 nagyobb, vagy 2 kisebb girizdet jelent alkalmanként. Érdekes módon, még senki nem szólt, hogy büdös lennék. Magamon nem érzem, de az is lehet, hogy nem  kerülök „emberközelbe” – a macskáknak meg mindegy   :- )

Szóval csak azt szeretném elmondani, hogy nekem régóta gondot okoz a nagyobb mennyiségű fokhagyma tárolása, ezért aztán különösen tél elején, amikor az utánpótlás hétről hétre drágább lesz, - én egy jó csomót megpucolok, és a girizdeket  (mi így mondtuk, nem „gerezdek”-nek) egy csavaros tetejű üvegbe teszem, majd be a mélyhűtőbe. Íz és illatanyaga  nem sokat veszít, viszont garantáltan eláll.
Az újságpapírba csomagolás,  normál hűtőben-tartásos megoldás csak 50 %-osan jött be. (Megfonnyad vagy penészes lesz.) 
Ha elöl hagyom, akkor meg előbb utóbb kiszárad és megfoltosodik. (A pincébe még nem vittem le, de az előszobám fűtetlen, ott kísérleteztem.) Amúgy jó pincém van, a vöröshagyma meg a krumpli elég tűrhetően elvan benne tavaszig.
Azt, hogy ledaráljam és afféle fokhagymakrémként fagyasszam le – még nem próbáltam, de az az érzésem, túl sok illatanyag elveszik közben, vagyis nem elveszik, hanem beépült a hűtőben lévő csokifagyiba, meg mindenbe….A medvehagyma fagyasztása is emiatt olyan szörnyen macerás. Bár ki tudja…Lehet egyszer legalább meg kéne próbálni.

Van valakinek más ötlete ? Hogy lehet jól eltenni a fokhagymát  egy hosszú, zimankós télre ?
Vagy nyugodjak bele, hogy ebből nagyobb mennyiség  - egyszerű házi körülmények között - sokáig nem tárolható ? No de hogy csinálják a "nagyok" - akik busás haszonnal tudják februárban árulni a titkos módon tárolt őszi fokhagymájukat ? 
(Hmmm.... Most jut eszembe, lehet, hogy az nem is magyar, hanem a világ másik végéről hozzák ? - Hát nem tudom....)

(Zárójelben: azt személyt, aki kitalálja, hogy egy girizd fokhagymát miképp lehet maradék nélkül rádörzsölni egy szelet kenyérre, azt  Nobel díjra fogom javasolni :-) Egy icuri-picuri darabka mindig az ujjaim között marad. Persze megeszem azt is... )

6 megjegyzés:

  1. Nagyon imádom én is a fokhagymát, csak nekem a gyomrom annyira nehezen dolgozza fel. Ha eszem pld. vacsorára én még másnap délben is érzem akár a leheletemen is gyomromról ne is beszéljek. Annyira rossz minőségűek a mostani fokhagymák hogy 2-3 fejnél többet egyszerre nem is veszek mert tönkremegy. Az hogy tároljam télire szóba sem kerülhetne? Mélyhűtőbe az üvegnek nincs semmi baja? Szerintem nem találsz olyan személyt akit nobel díjra feltudnál terjeszteni!:-))

    VálaszTörlés
  2. Éva: A csavaros tetejű, fél literes üvegem nagyszerűen állja a fagyasztó-beli hőmérsékletet, ill. a rendszeres ki-be szedegetést.

    VálaszTörlés
  3. Pontosan.A világ másik végéről hozzák.

    VálaszTörlés
  4. Én nem dörzsölöm rá a kenyérre, vékony szeletekre vágom és kész ! ( én is épp' eleget fogyasztok ) Küldtem egy linket, abban ott van, hogy melyik (magyar) fokhagyma áll el sokáig... vegyél olyant,- ha kapsz...) :-)
    Mivel dohányzom (is)... nem túlzottan "érdekel," hogy bűzlöm-e tőle... OK!- állítólag a tej (valamelyest) közömbösíti. (fogmosás után )

    VálaszTörlés
  5. Szeretettel ajánlom a bevált módszeremet a fokhagyma tárolására, eltevésére: http://vicuska13.blogspot.com/search/label/fokhagyma%20eltev%C3%A9se

    VálaszTörlés