2013. március 29., péntek

Búza tér és környéke



Mivel a napokban téma volt itt a Búza tér és környéke, kerestem/találtam még néhány képet erről a vidékről. Készül egy másik, ennél sokkal érdekesebb anyagom  is, néhány fotó hiányzik még hozzá, azt majd talán holnapra befejezem.
Most az alábbi helyszíneken jártam – s a régi kép/térkép alapján mutatom meg, mi van ma azokon a helyeken. (A piros pöttyök ne zavarjanak senkit egy másik térkép jelzései, a térkép innen: http://emu.jpm.hu/iskola/)

Először nézzük a tér felső részét.
Az első képen a még a is üzemelő - bár megkisebbedett méretű hentes látható, közvetlenül mellett van a Borostyán étterem - nincs cégére kint, de ma  is így hívják. Kár, hogy a felvételen egy kisteherautó eltakarja....


Ezzel szemben, az északi sarkon aprócska, földszintes kis házikók álltak, most 2 emelet+tetőteres hatalmas sarokház van a helyükön. Ide futott le az Ágoston térről a Márton utca utca, innen indult jobbra be a Könyök utca. Csak érdekességként említem meg, hogy  a Márton utcában még üzemelt a hetvenes évek elején egy kovács-műhely, ott jártam el többször is előtte...




Ezeken a képeken kicsit messzebbről látszik a hentes, ill. be lehet látni a Király utcába is:



 A tér déli oldalából tulajdonképpen két  utca vezetett le a Rákóczi útra, a Gépipari (fentről, a tér felől nézve) jobb oldalán az Egyetem utca, a másik oldalán a Nagy Lajos utca. Az Egyetem utcában állt/áll a hajdani általános iskola épülete, ma itt működik a rondanevű Baranyai Pedagógiai Szakszolgálatok és Szakmai Szolgáltatások Központja:



A Nagy Lajos út sarkán - erre egyáltalán nem emlékszem - de a fotó bizonyítja, volt valaha a Fehér farkas fogadó, amit 1979-ben tettek a földdel egyenlővé. Ma egy felhagyott építési terület. Az EKF pénzből nem futotta az ide tervezett óriási bevásárló központra:



És ezzel az épülettel szemben volt a híres-neves Karády fogadó, amit inkább Juno tanszéknek hívtak az egyetemisták. 2003-ban bontották le. Olcsó bisztró a fiatalok kedvenc találkahelye volt. Itt is egy óriási gödör jelzi, hogy tervbe volt véve a "LARES HÁZ" megépítése, de pénz erre se maradt:
(Mellesleg  a lares-ek az ókori rómaiak házi istenei, akik a túlvilágról őrködnek a házak felett. Itt aztán nincs sok dolguk...)



Végül még egy érdekesség:


"...Az Irányi Dániel tér is beépült teljes hosszában. Sőt. Mivel 1813-14-ben a Zsolnay Vilmos utca vonalán egyenes országút épült, az 1 sz. telek előtt állt nepomuki szent János szobrával ékes hidat délebbre kellett áthelyezni, miáltal a tér és az alsó telkek meghosszabbodtak. Az Alsóbalokány utca és az országút között egy darab legelő maradt. Az országút kapott még egy hidat ott, ahol eléri a Balokányt. A Felsővámház utcáról, valamint az Alsó és Felsőbalokány utcákról vezeti le a csapadékvizet az a névtelen köz, ahová ezt a hidat építették, melyet a „Szent Éva képe” díszített...."

Sem a nepomuki szoborról, sem ennek hídjáról nem tudtam, vagyis nem tudom, hol lehetett. Viszont igen jól ismerem azt a helyet, ahol a csapadékvíz nagy esőkkor lefolyik a Felsővámház utcából, az Felső- és az Alsóbalokány utcán át, ki valahová a Zsolnay út alatt és a balokányi tó mellett, majd a vasút alatt valamilyen vízgyűjtő árokba. A Felsőbalokány utcai híd is megvan, de szent Éva képét és a (régi térképen jelzett) Farkas utcát  már  sehol se találod:  (arról már nem is szólva, hogy én szent Évát sehol se találok...lehet, hogy ez tévedés és talán szent Katalin lehetett, akinek itt volt képe)

 Itt csatlakozik a meder a Zsolnay úthoz ill. folyik el a víz a Balokány felé
 A 2 balokány út közti, egykori patakmeder
 A Felsőbalokány úti híd, itt állhatott a Szent Éva/Katalin kép valahol
 
Ez a vizesárok hajdan utca volt. A régi térképen jól látható, a Farkas utca nevet viselte

Nos, ennyit sikerült a múltból ezúttal felidézni, újra-nézni. Örömmel tettem.



Az idézett szövegek mind a Madas-féle anyagból valók, a régi fotók a facebookról a "Pécs
Képalbumból" - mely szerencsére nem tagok számára is látható.

10 megjegyzés:

  1. Nagyon jól összeszedted és látom, még fotózni is elmentél!
    Én a Fehér farkas fogadóra egyáltalán nem emlékszem, valami öreg épületek voltak ott, mielőtt ez a nagy semmi épült volna...
    A Junoba bejártam néha egy-egy ischlerért - ha futotta a zsebpénzemből -, mert arra jártam edzésre, a PEAC "csarnokba", de féltem, mert elég kétes közönsége volt.
    A Farkas utcában sosem voltam, a medreket sem láttam...
    Megint okosodtam általad, köszönöm szépen!:)
    Ja, még valami! Most - hogy itt ez a térkép - leírnád, hol volt a Csendes? Ismernem kellene, biztos tudom is, de nem ugrik be! Köszi!

    VálaszTörlés
  2. Tiff: elküldöm a térképeket emilben.

    VálaszTörlés
  3. A közönségnek csak a fele volt kétes:) Joghallgatókból és közgázosokból állt. Meg a rendőrök jártak be, és a basamalom környékiek. Ebből lehetett volna választani a süti mellé.:)
    Jó ez az anyag, az Éva és Katalin név valahol keveredik benne. Mondjuk én konkrétan a Szent Éváról nem hallottam, viszont Katalin utca van is a közelben, laktam is arra. A Csendes a múltkori kommentekben az Aranyos által meglett jól határozva.

    Köszi, tényleg jó az anyag.

    Az szerintem egy helyi legenda, hogy az EKF pénzéből épült volna bevásárlóközpont. Az EU ilyenre nem adott volna pénzt.
    Z.

    VálaszTörlés
  4. Ja! A Fehér farkas egy feledhető hely lehetett, mert én két év alatt biztosan jártam benne, illetve a Junóba szinte naponta(kaja).Viszont a kis presszó nem jött elő. Mi csak Rómásnak hívtuk, mert a római jog tanszék egyik oktatója ott töltötte a feleseket és az üres óráit.

    VálaszTörlés
  5. Aki esetleg nem ismerné, Trebbin Ágost 2 kötete -Pécsi színek és hangulatok. I. és II. Igaz, 2006 és 2007-es kiadás - de benne pl. a Fehér Farkas és a Karády is. (I.kötetben)

    VálaszTörlés
  6. Nem nagyon van időm linkeket beírni, lehet nem is ez a legjobb pl.
    a Búza tér
    A többit ki-ki keresse öntevékenyen - ezen az oldalon.

    VálaszTörlés
  7. Bocs, melléütöttem, mert a link végén 322-t kellett volna írnom !
    Viszont van benne Búza tér - és Vasarely tér címmel is sok fotó. (nem pécsieknek)

    VálaszTörlés
  8. Z: A Szt.Éva nekem is gyanús volt... De hát szó szerinti idézet a Madas féle anyagból... Lehet, utólag majd írok ide egy kisbetűs megjegyzést.
    Hamarosan várható egy másik anyagom, amiben valószínű egy másik tévedésre bukkantam a fenti anyagban...

    VálaszTörlés
  9. @x csak nem betűnként másolod a webhelyeket ?Kijelölés-beillesztés 5 klikk az egérrel és nincs hiba

    VálaszTörlés
  10. a@_ Köszi a linket és a könyvajánlást.
    AF: a műltkori anyagban, a Búza tér felső, jobb sarkán álló vendéglő neve micsoda??? A pékség melletié.
    Itt a térképhez még annyit, hogy a hentes x-e lehetne kicsit balra, mert így a szemben lévő sarokra mutat, bár gondolom, ezt te is tudod, és biztosan valami szerkesztési adottság miatt ilyen.

    Z.
    Boldog Húsvétot! Már kezdek éhes lenni:)

    VálaszTörlés