2013. április 9., kedd

Medvehagyma meg a Mandulás kemping



Nekiindultam tegnap – nem mondanám, hogy hívogatóan szép időben – de mivel mindenhol azt olvasom, hogy már virágzik a medvehagyma – hát szedni kell gyorsan… Nos, az én területemen ez bizony nem így van. Alszik az erdő. Méghozzá nagyon is mélyen. Még hófoltot is találtam egy árnyékosabb gödörben.
Megdöbbentően kevés hóvirág volt azon a helyen, a hol egyébként mindig sok szokott lenni, az odvas keltike épphogy bújik, a hunyorokon is látszik, hogy igencsak megviselte őket a többször is visszatért, kései  hó. A som bimbói sem nyíltak még ki teljesen. Nem szedtem medvehagymát, mert túl aprók, nagyon zsengék még ezek a levelek. Legalább egy hetet kell várni, hogy érdemes legyen újra felmenni….
Az erdő nagyon kopasz  – tán ezért – feltűnően sok korhadt, kidőlt fát láttam. El is gondolkodtam, hogy miképp is folyik minálunk az erdőgazdálkodás ?  (Tényleg nem ismerem az erdőművelés itthoni elveit és szabályait.) A Jósitenen kívül itt senki sem tartja rendben az erdőt. Nem tisztogatják – ami persze nem nagy baj, hiszen az idő a nagy varázsló eltakarít az mindent. Lehet, hogy van olyan része a Mecseknek, ami „parkerdő” és ott kicsit nagyobb a rend ? Mert azt tudom, hogy ha viszont szükségességessé válik, akkor aztán nincs kegyelem, akkor jönnek fűrésszel, géppel, és csutkára irtanak mindent…

Hó  lapul helyenként az árokban...
 Még aprócska  a medvehagyma

 Az illatos hunyort is  megfektette a hó
 Szinte nem is látszik hóvirág, itt tavaly fehérlett az avar...
 2012.március 28-i kép....
 Ugyanez a terület ma, 2013 április 8-án
 ...látszik, hogy az odvas keltike épp kezd virágzani....


 Fagomba és kidőlt, korhadt fák
 Csendben, magányosan áll a sóshegyi kilátó....

Visszafelé jövet viszont a mandulás kemping előtt mentem el, s megdöbbenve láttam, hogy bár a kapu zárva, de sehol nincs már kerítés. Nosza, akkor itt az utolsó alkalom, hogy a romokat lefényképezzem. Én kis naiv azt hittem, majd találok a neten régi, még fénykorabeli fotókat, s majd lehet hasonlítgatni milyen volt, milyen lett….. De nem, szinte semmit nem találtam.
Így hát pár kép búcsúzóul azoknak, akik esetleg jártak itt…. Bár nem is tudom…elgondolkodtam, hogy ez épp olyan, mint amikor a koporsó lezárása előtt a halottat még egyszer megnézik. …általában az emberek….én soha, senkit nem néztem meg. NEM azt a képet akarom őrizni róla, hanem azt, amilyen élő korában volt… Picit hezitáltam is, hogy akkor most megmutassam ezeket a szívszorítóan szomorú képeket, vagy se ? Mégis néhányat megmutatok belőlük.  És kérdem itt is, ami egész idő alatt a fejemben  motoszkált: „Miért hagytuk, hogy így legyen ?”….

 A Kemping fénykorában....és ma:




A betontuskókon ilyen házak álltak....







 És végezetül egy kis mókus - hogy valami szép is legyen itt. Tudom, nem tökéletes a kép, de mégis öröm volt, hogy sikerült lefényképeznem....bár nekem úgy tűnik, hogy ő  "tesz az egészre"....lehet, nekem is ezt kéne tennem, s nem siránkozni a megváltoztathatatlanon.
 

5 megjegyzés:

  1. Lehet,megtaláltad ezt a kb. 1 éves cikket te is,ebben olvasható,hogy ki a tulajdonos, stb.
    Mandulás,volt kemping

    VálaszTörlés
  2. Olvasva és nézve először az jutott eszembe, hogy ezt a létezést tényleg nem érdemes kerítéssel védeni..., utána az, hogy a természet visszaveszi, ami az övé. A mókus és családja háborítatlan. Utána rögtön bevillant, hogy mások miért nem használják "rosszhiszeműen" a még mindig meglévő fedelet/tetőt. @a hivatkozott cikke aztán magyarázatot adott; ezen már túl van a tulajdonos és önkormányzat. A következő gondolatom az volt, hogy nálunk is van egy régen "szálláshelyként működött" épület, amiről a felháborodott város szintén annyit tud, hogy ügyvéd a "tulajdonos"... Gyanítom, hogy nem a tiszteletdíjakból kuporgatott pénzén tett rá szert... (termőföld és kitudjamilyen moratóriumok) A "miért hagytuk, hogy" is nagyon tetszik, de most nekem a "több dolgok vannak földön és egen...", vagy ki bujkál a kárpit mögött, illetve "kizökkent az idő..." rémlett fel. Előveszem újra, hátha megnyugtat, hogy a történetek addig ismétlődnek, amíg van mit tanulnunk belőle. Jobb történeteket kívánok: Pisze

    VálaszTörlés
  3. Március elején a nagy hó előtt a Rotary déli részén rengeteg hóvirág volt, annyi mint régen, lehet, talán a Te útvonaladon is kibújnak majd?
    Döbbenten fedeztük fel, hogy a kertünkben is van 10-20 tő medvehagyma :) Mondjuk ha most megint ennyit esik és már nem lesz hideg, pikk-pakk el fogja nyomni a fű, valószínűleg ezért i nem vettük észre eddig, hogy milyen gazdagok vagyunk... Viszont jövő héten akkor mi is bevesszük az erdőt :)

    VálaszTörlés
  4. Pisze: Nagyon jó sorokat idéztél. Csak a legnagyobb baj, hogy -folytatva az utolsót- (kizökkent az idő) "- oh, kárhozat!
    Hogy én születtem helyre tolni azt."
    Én most úgy érzem, egész életemben "toltam" és igazán őszinte jó szándékkal és teljes erővel - s most így a végére azt kell megélnem, hogy valahol ez a kerék/kocsi/élet/nemtudommi totálisan rossz vágányon áll - vagy méginkább megy a szakadék felé.
    Fájdalmas érzés.

    Pizzás: Tudom, nem tökéletes a hóvirágos kép - és meglehet el is késtem, hiszen nem most van az ideje, de valahogy nekem nagyon kevésnek tűnt. Nem tudom jártatok-e hóvirág-nyílás idején a sóshegyi kilátó felé, de ott is nagyon sok szokott lenni.
    Ami a medvehagyma házi "tenyésztését" illeti én 2 éve hoztam egy véletlenül kitépett hagymát haza, és most már három helyen bújt ki a kertben.(Elszóródtak a magjai szanaszét.) Kifejezetten örülök neki, már szedtem saját termést a vajas kenyeremre. De ahhoz képest, mennyi az éves szükségletem, ez még kevés. Amúgy meg olyan jó valami zöldet látni a kertben, hiszen még semmi sincs kiültetve (nálam nincs fű) reményt ad arra, hogy egyszer talán elmúlik ez a barátságtalan idő.

    VálaszTörlés
  5. Ismerjem el,- talán azért, mert nem is nagyon törődtem vele (?) - vagy csak árnyékos helyen volt, nem tűző napon !- stb. "magától" nekem is kihajtott pár medvehagyma levél egy muskátlis ládában - kb. 2 hete ? Fotóm nincs, mert a gépemet kölcsönadtam- stb. Úgy emlékszem... hogy az eredendően kapott medvehagyma virágok magjai szaporodtak - maguktól ! Bár nem ígérek semmit sem...lehet,hogy az idén (2013) majd több figyelmet fordítok erre is !
    Volt/van egy bizonyos hely a "kertünkben", ahonnan igen nehezen tudtam pl. a 10 évvel ezelőtt itt lakó (régi tulajdonos) gyöngyvirágait kiirtani,- tervezem,- arra a helyre ültetném a medvehagymát. Lehet...

    VálaszTörlés