2013. december 14., szombat

Shared Space - megosztott /vagy/ közös tér



Itt is olvashatsz róla:   http://lmv.hu/node/1687

Megint egy új fogalom/kifejezés - vagyishogy én nem hallottam még ezt, habár maga a "tény" ismerős. Hollandiában, Angliában kipróbálták és ott pompásan működik. Ami persze messze nem jelenti azt, hogy nálunk is ….vagy ha igen, akkor kell hozzá néhány év(tized).
Nincsenek közlekedési táblák, lámpák, útfestések se jóformán, s bár a közlekedés kicsit lassabb, mint a megszokott, de az emberek odafigyelnek egymásra és egyértelműen kevesebb a közlekedési baleset. Micsoda mesevilág lehet ez !



Nálunk olyasféle megoldás van, hogy ahol ezer éve járda volt, oda felfestették, hogy „bicikli út” (azt a sárga bringát) – a gyalogos, meg húzódjon csak szépen le a házak melletti keskeny kis járdácskára… Amúgy a bicikli út is csak 2 saroknyit tart – mert aztán a keskeny járda elfogyta miatt, mégis kénytelenek voltak a nagyszerű újítók visszaterelni az embereket a régi járdára.
(Részletek itt: http://koos.hu/2010/06/29/ekf-kinek-epult-ez-a-kerekpar-ut   Az alábbi mellékelt képet is innen hoztam.)
 


Aztán kanyarodik egyet a bicikliút és egy frissen felújított utcán (Major u.) már "csak" felfestés van. Elvileg ugyan lenne járda (egy szintben az úttal) a gyalogosoknak, mellette a bicikliút - na de akkor az autók hová álljanak ? Ugyanis ha az "úttesten" parkolnának, akkor nem lehetne ott közlekedni.
Szóval átgondolatlan az egész, de bizonyára van hely, ahol hirdetik, "Pécsett már ezt is megoldottuk "!




 
De nem is tudom, képesek lennének-e a magyarok ilyesféle fegyelemmel/figyelemmel közlekedni… Pár napja vidéken voltam. Ha jól tudom a megengedett sebesség a 6-os úton 80 km/óra – s mi annyival mentünk. A 30 km-es szakaszon számát se tudom, hányan előztek le minket, s ami a legérthetetlenebb, a többség nem száguldott tovább, egyszerűen beállt elénk… Akkor miért is előzött ? Nem 100 éves Trabanttal mentünk, igaz, nem is Mercedessel…. A gyalogátkelő biztonságáról meg nem is beszélek. Hatszor meggondolom, hogy neki merjek-e indulni. Már ott tartok, hogy csak akkor indulok el, ha integet az autós…
És autósként látom, hogy nem csak én vagyok bizonytalan. Tehát integetek én is....

Az utolsó kép meg csak azért került ide, mert jól jellemzi a mi közlekedési rendszerünk  kesze-kusza helyzetét: 


                                    Kép: http://hirportal.sikerado.hu/images/kep/201107/ostoba_tablak2.jpg


4 megjegyzés:

  1. Legyek őszinte ! Megint eléggé "nehéz" téma nekem...és ne titkoljam az első két gondolatomat. 1.)A szomszéd fűje mindig zöldebb ?- 2.)Talán nem célszerű az "egészből kiemelni az egyest"-vagy akkor említsük meg azt is,ami esetleg jó benne ! (?) Igaz,az elmúlt napokban több helyi újság (online is) foglalkozott a kerékpárutakkal,az is igaz,ott is főleg a problémáikat írták meg az emberek,-de ne bonyolítsam. esetleg csak egy link (cikk) a sok közül Necces lesz a kerékpárút nyomvonala Gondolom, nem jártad be te sem az egész útvonalat, ahogy pl.én is (anno) csak a Tüzér utcai kereszteződésben fotózgattam. (ahol ALDIT építettek ?- kb.)
    Nem kritika, hogy a koos.hu cikke kissé régi,igaz,attól még igaz lehetett. (nem jártam arra sem) Lehet,írok még mást is... de- addig- azt majd ne feledjétek,hogy pl. a változott KRESZ miatt jöhet veletek szemben (!) kerékpáros az egyirányú utcában !- ( majd nézzed meg esetleg a felfestést a Mária u. elején !- Igaz,erről is a facebookon "ment a téma"- meg a fotók. ( Volt pl. aki azt kifogásolta,miért nincs "kitáblázva !". stb. )

    VálaszTörlés
  2. (2.) Feltételezem,másnak is jutott eszébe,hogy pl. Pécs vagy 2000 éves város,- (vagy valami ilyesmi)- a legtöbb utca szűk ( főleg a belvárosban) - amikor bármit is lebontanának,átépítenének, stb. akkor 10 emberből vagy 5... az "elveszett múltján kesereg"... aki nem kerékpározik, azon duzzog, ne má' ilyesmikre pénzt kiadni (kerékpárút) ..és ne soroljam. Amikor megemelték a büntetési tételeket ...(közlekedés) az sem tetszett sokaknak. [ Közeli ismerősöm említette, GB-ben -egy útkereszteződésnél ha átmennél... 1000 GBP (!) a max.büntetés, nem is megy át rajta senki! (állítólag)]- Megint csak azt mondhatom, "bármelyik ujjamat harapom meg,az fáj! Látva a mellékelt képeket, az egyikhez : lennének bajban a hollandok,mert megváltozott kies hazánkban pl. a gyermekszállítás kerékpáron ! - Vagy a másik : mikbe került (legutóbb) 1 km út építése Magyarországon (igaz,autópálya ?) - aztán nincs "mellett" olyasmi,mint azon a fotón.
    A "kesze-kuszához" (friss hír) indult egy honlap(?) ahol a közlekedéssel kapcsolatos anomáliák bejelentését várják. Bocs' ha most nem keresem meg a linket.) Remélve,hogy az adventi (3.) gyertya meggyújtásához közeledve,senkit nem idegesítettem fel,magvas gondolataimmal. :-) Úgy legyen ! :-)

    VálaszTörlés
  3. Szomszéd füve ide vagy oda: tény, hogy nem a közlekedés a legnagyobb erősségünk, amint pl. bizonyítja azt az utak nemlétező felfestése, ami bizonyos időjárási viszonyok között iszonyú nehézkessé és veszélyessé teszi a vezetést - nem csak friss jogsisoknak. De alapjában idetartozik az egész közlekedési kultúra is, nyilván nem akarok általánosítani, de nap mint nap látni össze-vissza, keresztbe-kasul közlekedő embereket (autóval, biciklivel, gyalog, mindenhogyan). Állítólag azt mondják a pécsiekről, hogy az út teljes szélességét elfoglalják. :)

    Egyébként a 6-os melyik szakaszán 80 a megengedett? Nem 90?
    Ami engem borzasztóan zavar, hogy én megyek a megengedett sebességgel, és a mögöttem lévő toporzékol és türelmetlenkedik (ne adj Isten, le is dudál), hogy miért totojázom. Ne neki álljon feljebb, könyörgöm...

    VálaszTörlés
  4. Szia Danci ! Üdv a fedélzeten !

    Biztos én vagyok az elmaradott, de én a 80-nál lemaradtam. :-) Lehet, hogy tényleg nem annyi a megengedett. (A 6-oson Pécs és a szabadszentkirályi elágazó között előzgettek.)
    A városba meg bárhol jársz, néha tényleg életveszélyes a közlekedés. Sokszor azzal vigasztalom magam, hogy azért a kairói közlekedési rendszernél egy fokkal mégiscsak jobbak vagyunk...

    VálaszTörlés