2014. március 19., szerda

Pécs A/1 (Zrínyi Miklós) laktanya maradványai

Amikor elindultam tolnai kálváriás körutamra, ott poroszkáltam el a régi A/1 mellett. (Nem pécsieknek: ez egy város-széli, hovatovább romokban álló, hatalmas laktanya terület, vagy hogyan is mondjam. Épületek, lőtér, garázsok, stb...) Megláttam, hogy nyitva a kapu - gondoltam egy merészet, index balra (nincs záróvonal!) és máris bent álltam a hajdani őr-porta(vagy mi) előtt....

Óvatosan szálltam ki,  hiszen nem lehetett tudni, nincs-e eleresztve egy kutya, vagy valamelyik romban nem lapul-e mégis valami őr-féle…
Átküzdöttem magam sáros utakon, sűrűre nőtt bozóton és lefényképeztem azt a 4 hatalmas mészkő szobrot/domborművet, melyek a pécsváradi út felé eső legszélső épület jobb sarkát díszítették. Jelenleg még láthatók, nem tudom, mi lesz az épület és ezzel együtt a művek sorsa.
A laktanya építésének ill. a szobrok felkerülésének időpontját és alkotójukat nem tudtam kinyomozni.
A legfelső egy katona, a fegyverét szorítva áll, alatta csákánnyal (talán?) egy  bányász, majd sarlóval kezében egy paraszt (földműves), legalul, a hatalmasra nőtt bokrok között már alig látszik egy fiatal ember (talán diák?) könyvvel a kezében.
Nem tudom a  szobrok sorrendje rejt-e valamiféle titkos üzenetet, vagy csak a véletlen hozta, hogy így kerültek felhelyezésre.
Mindenesetre én a mai helyzetet dokumentáltam, hogy a múltnak ez a darabkája megőrződjön akkor is, ha dózerekkel mennek neki az épületnek.

2004 óta állnak üresen, ill. lassan már le vannak bontva a hajdanvolt Zrínyi Miklós laktanya épületei. Fél napot kóboroltam a neten, de az építése, létesítése  történetéről semmit nem találtam. Gyanítom, valamikor az ötvenes években építhették és a szobrok is ennek az időnek a divatos stílusában készültek. Alkotójukat (legalábbis a neten) nem tudtam kinyomozni.
Nagyon sokáig tilos volt ide belépni – még a megszűnést követően is. Mindenféle égbenjáró és abszolút illogikus, hihetetlen hírek keringtek (és olvashatók a neten is) róla, hogy mik lesznek itt…Én ugyan nem vagyok se közgazdász, se építész – de egy üzemképes (bár bezárásakor kissé talán már elhasznált) lakónegyednyi épület-együttesből szerintem azért lehetett volna talán egyszerű lakásokat csinálni, azoknak, akiknek ez egy előbbre-jutási lehetőség lett volna. Persze tudom én, nem akartak „gettósítani” – és nem vitatom, azért ebben is lehet(ett) némi kis igazság.
Én mégis roppantul sajnálom, ha valami, amit viszonylag kevés ráfordítással még használhatóvá lehetne alakítani – ripsz-ropsz el lesz dózerolva. (lásd: Lakits laktanya) és akkor évekig, évtizedekig a helyén csak „álom-várak” épülnek meg méteresre nő a gaz…
Valakik, valamit itt ebben az országban/városban nagyon bénán csinálnak.
Nos jelenleg ez van:
  



    














5 megjegyzés:

  1. Sajnos,vagy szerencsére (?)- tegnap délután próbáltalak hívni telefonon,de foglalt voltál. Igaz,sokkal többet tegnap sem tudtam volna a történethez hozzátenni,max.kb.ezeket : mert anno mint "szenesek," volt kapcsolatunk a laktanyával és akkor (szerintem) "Petőfi Sándor" laktanya volt a nevük (?)- persze,attól még lehetett,hogy a tüzérdandár neve volt "Zrinyi Miklós"
    Esetleg a szobrokhoz : A szegedi laktanya szobrai Sok a hasonlóság az abban látható laktanya épületéhez is ! Megjegyzem a pécsi laktanyában is voltak "oroszok",bár arról az időszakról még halványabb emlékeim vannak csak. [ Ami azt illeti,megint egy jelentős emlékmentést (?) sikerült véghezvinned ! ] Ezt meg itt "ráadásként" a ffi.olvasóknak ! "Élet" az A/-ben

    VálaszTörlés
  2. A nyolcvanas évek végén jártam a laktanyában, mert egy rokont oda soroztak be. Megdöbbentő, hogy néhány év elhagyatottság milyen sokat ront az épületegyüttesen. Bár Magyarországon a lakott épületek közül is lehet találni szörnyűséges állapotút. A képriportod, és bátorságod, szerintem csillagos ötös.

    VálaszTörlés
  3. @x: köszi a szegedi tippet !
    Múltmentő: neked meg a dicsérő szavakat :-)

    VálaszTörlés
  4. 1966-1968kozott voltam a/-es. Leirtam a Tavaly megjelent Konyvemben "egy Magyar a ket nemetorszagban" az akkori katonai eletet a kaszarnyaban. Megrendelheto az accordia kiadonall budapesten. Sok jo sztorit lehet a konyvben olvasni, tulajdonkeppen az Ott lehuzott 20 honap hatarozta es hatarozza meg eletem a mai napig. A tizedes

    VálaszTörlés
  5. Kedves Tizedes, valószínű elkerülte a figyelmedet, hogy a régebbi posthoz írt kommentek csak moderálás után jelennek meg. Köszönöm, hogy jelentkeztél, de ugye elég, ha egyszer bekerül ide az üzeneted ? :-)
    A könyv után majd érdeklődöm a könyvtárban, talán ott is megtalálható.

    VálaszTörlés