2015. július 30., csütörtök

A legkedvesebb nyári vadvirágom meg a pótkávé

Katángkóró

Ez a legkedvesebb nyári vadvirágom. Megterem elhanyagolt városi gyepen, útszélen, mezőkön, majdnem mindenhol jól érzi magát, olyan igénytelen, egész nyáron át virágzik. Állítólag már az ókori görögök, rómaiak és egyiptomiak is ismerték és használták.
Megjelenésre nem túl elegáns, vékony, kevés-leveles szárán ülnek a kis kék virágocskák – tényleg olyan „kóró”-szerű. A virág ehető, kék szirmai szépen díszítik az ételeket. Tőleveleit salátába, vagy szendvicsre szórva fogyasztják. A virágórák egyik legmegbízhatóbb tagja, reggel 7 körül nyílik.
„A katángkóró azonban nem elsősorban étrendi, hanem gyógynövény. A tejnedvet (laktucin) kibocsátó katáng cikóriasavban, flavonoidokban, nemes változata pedig inulinban gazdag. Fontos ásványi anyagokat (réz, vas, kalcium, foszfor) és vitaminokat tartalmaz. Mindenekelőtt étvágyserkentő, de elősegíti az epetermelést, csökkenti a trigliceridet és a koleszterint. Teáját régóta használják, a máj- és a veseműködést kedvezően befolyásolja.”

Nemesített változata a kávépótló cikória, melyet a 17. században kezdtek el termeszteni Európában. A napóleoni háborúk alatt (amikor Európába nem juthatott be „rendes” kávé) kezdték igazán értékelni és fogyasztani. A kávé ennek gyökeréből készült aszalás, pirítás, darálás után. Épp a napokban volt szerencsém megkóstolni a leveleit, barátnőm hozott messzi Franciaországból, s készített belőle salátát. (Ehetőnek minősítettem...) https://hu.wikipedia.org/wiki/Cik%C3%B3ria 



A malátát árpából, búzából, rozsból készítik. Ezeket a magokat vízben áztatják egy ideig, aztán csíráztatják. Amikor a magból kibújt csíra elérte a szem hosszának kétszeresét, a magokat megszárítják, megpörkölik és ledarálják. (Nagyon sokáig ezt nem is tudtam, azt hittem csak a magokat pirítják és darálják.)
Gyerekkoromban olyan kb. 5cm átmérőjű, 1cm vastag korong formában, egy  piros papírhengerben egymás mellé helyezve is került forgalomba - az alábbi képen látható. Szerencsére még találtam egy képet az akkoriban közismert Franck kávéból. (Feltalálójáról itt olvashatsz: http://postcardsshop.net/regi-markak-termekek-franck-kave-p-1240.html

  
Ezt a "kávé-korongot"  forró vízben kellett felfőzni, amihez a mi aranyos kis kézi kávédarálónkon átdarált pörkölt árpakávé is került. Volt a nagymamámnak egy kb. 1,5 literes, egy fülű kívül piros-zománcos fazeka, azt csak kávéfőzésre használtuk. Emlékszem, mindig kanállal kellet kevergetni, mert "szeretett" kifutni. Tudni kellett, hogy mikor főtt meg, s még kifutás előtt lezárni a gázt alatta.
Én ma is rendszeres cikóriakávé ivó vagyok. Szeretem. 





Idézet, infó innen: http://www.3szek.ro
http://www.huszadikszazad.hu/gazdasag/mibol-es-mimodon-allitjak-elo-a-potkavekat
Kép:
http://retronom.hu/files/images/franckkafe.jpg

17 megjegyzés:

  1. Képzeld, nekünk meg egy szál kihajtott az udvarunk közepén. Gondoltam, hogy átásom a virágok közé. Egy kis változatosságnak, mást is hoztam közéjük, már vadvirágot. Most legalább többet is megtudtam róla, köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak valami madár-szél-hozta/hordta magocska lehetett, amiből kinőtt ! Nekem még nem jutott eszembe a kertembe telepíteni, de jó gondolt, meg fogok próbálkozni vele...A vadmenták mellett lesz is helye.

      Törlés
  2. Az én nagymamám is főzött anno cikóriakávét, még emlékszem az ízére. Forralt tejbe tejeskávénak én is kaptam belőle. :-) Nem tudtam, hogy a katángkóróhoz köze van, köszönöm!
    És igen a németeknél mindig van a zöldségrészen Chicoree salátának. Most, hogy Neked köszönhetően bővebben utánaolvastam fogok is készíteni. Magas karotin és jód tartalma meggyőzött.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt hiszem a saláta-készítésnél ügyelni kell arra, hogy csak a legzsengébb levelek kerüljenek felhasználásra - mert állítólag megöregedvén a levél keserűvé válik...
      Nem tudom Németországban miképp nevezik, lehet, hogy endíviának...(ez a másik neve)

      Törlés
    2. Kimaradt: minél halványabb zöld legyen a levél, annál kevésbé keserű...

      Törlés
    3. Írtam, Chicoree-nek hívják németül. amiket itt lehet venni szinte mind fehérek. Elkészítéskor sokan kivágják a belsejét (kemény, kesernyés), én szeretném először eldönteni, hogy tényleg ehetetlenül kesernyés e. Ti. a keserűanyag a gyógyhatású anyag. Fogok venni (talán még ma) és megírom a tapasztalataimat illetve, hogyan készítettem el. Felcsigáztál az ötelettel. Más miatt is pont ILLIK a képbe, de erről majd írok részletesebben.

      Az endivia egy salátaszerű zöldség: https://de.wikipedia.org/wiki/Endivie
      Azt már ettem, nagyon ízlik.

      Törlés
    4. :-D ja, nincsenek véletlenek!

      Törlés
    5. Elkészült :-)
      http://bessyke-2.blogspot.de/2015/08/cikoria.html

      Törlés
    6. Örülök, hogy kipróbáltad !

      Törlés
  3. Megint segítettél egy régi kellemes emléket előhozni ...........
    Nálunk Franck kávé főtt, egyfülű csőrös fedeles piros zománcos kis kannában .
    Ebből kaptam a tejeskávéba .

    Malátából sört főzött Anyu .
    A cikóriát kóstoltam salátának , nálam nem nyert .

    mmama

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-) Lám, a kávéfőző lábosok (majdnem) örökké élnek. Ha a valóságban nem is, hát az emlékezetünkben...
      A cikóriával tán az volt a baj, hogy minden levelét beletetted a salátába. A barátnőm szerint csak a belső, legzsengébb leveleket szabad használni - de azok tényleg nem voltak keserűek. És ő feltuningolta finom fűszeres ecettel, paradicsommal, zsenge zöldhagymával is.

      Törlés
  4. A korong formájú változatából szerettem legjobban a cikória kávét. Saláta változatában sokszor láttam, de ezek után ki is fogom próbálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos találsz recepteket, ha nézelődsz a neten, de - miképp írtam - a barátnőm csak paradicsom-kockákat, zöldhagymát tett hozzá, igaz, valami spéci fűszeres ecettel ízesítette, meg egy csepp olíva olajjal...Jó étvágyat hozzá !

      Törlés
  5. Érdekes, hogy Franciaországben Endives-nek hivják, Németországban Chicorée-nek.
    Én köretként is szoktam használni pl. krumplipüré vel : félbe vágva kiveszem a keserü közepét és vajon, egy kis citromlével megpárolom.
    Másik rezept : a párolt cikóriára apróra vágott fött sonkát tenni, bechamel-el leönteni és sajttal megszórni. Röviden a forró sütöben megsütni. Jó étvágyat !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a főtt sonkás variáció nagyon szimpatikus. Van még két db - lehet, hogy holnap kipróbálom a receptedet ! :-)

      Törlés
  6. Nem nagyon tudok semmi lényegeset írni a kávé témához, mert életemben még soha nem ittam ,annak ellenére határozottan állítom, hogy a "korong" alakú kiszerelés az nem kb. 5 cm átmérőjű volt, inkább csak 3 cm. ( Hogy a honvédségnél anno miből készült a "bivalytej" ( = szleng) csak sejtem, hogy az is valamilyen cikória (?) lehetett,mert annak sem voltam a fogyasztója.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, hogy csak 3 cm-es volt. Rég volt...
      Mindenesetre - úgy tudom - az unokáid fogyasztják a Maci kávét - és talán ízlik is nekik. Egy biztos: egészséges.

      Törlés