2015. szeptember 17., csütörtök

Morfondírozás - már megint - a fokhagyma kapcsán



Minden csak romlik, silányul…
Számtalan esetben állapítom ezt meg, legyen szó bármilyen használati tárgyról, avagy élelmiszer-féléről…A felpörgetett fogyasztói társadalom csak az oka ?

Außen hui, innen pfui...
Nem egyszer foglalkoztam a blogomban már a fokhagymával – szeretem, s nagy-fogyasztó vagyok. Lassan tán (remélem!) kifelé  megyünk a nyárból – megérett, „kész” a fokhagyma. Gyönyörűeket vettem a piacon, - szerencsére nem annyit, hogy téli tárolásra is elégséges legyen.
Megpróbáltam én a "tartósítást" úgy is, hogy megpucoltam, kis dobozban a mélyhűtőbe tettem és amikor kellett, csak pár darabot elővéve, ízesítettem az ételt. Főzéshez még csak csak elmegy, bár, mintha vesztene aromájából a fagyasztással. No de a vajas pirítósra ezt a jegeset nem lehet ám rászelni...Márpedig én azt  nagyon szeretem, s mivel a macskákat nem zavarja az esetleges foghagyma illatom, eszem is elég gyakran.

Ezeknél a mostaniaknál már az első kibontásánál jelentkeztek a bajok. Barna foltos, gusztustalan és – nyilván – ehetetlen. Ahhoz képest, hogy az ára mekkora - 800-1000 Ft között van a  piacon – hát elég nagy disznóság, hogy ilyen vacak a minőség.
Én nem vagyok mezőgazdász, vagy kertész, fogalmam nincs, mi az oka. De – ezt is leírtam már párszor – a mostani fokhagymák meg se közelítik a régieket se a tartósság, se az aroma tekintetében. Hiába olyan szépségesek, meg óriásak, csak a bosszúság van velük.
Pár éve egyik kedves blogolvasómtól kaptam a nagymamája-féle régi fokhagymából,  de igazából nekem azt nem sikerült „tovább-termeszteni”.
Nem tudom, mi a teendő ? Le kellene szoknom a fokhagymáról ? Vagy (végre) tudomásul kéne vennem, hogy ami elmúlt, elmúlt, soha nem lesznek olyanok a fokhagymák (se) mint régen voltak ? 

6 megjegyzés:

  1. Nálunk - tudtam meg ismét - sokszor azért drága a fokhagyma, mert költséges a szállítása.... ugyanis a Távol-Keletről jön... már a fokhagyma is. :-(
    Arany értéke van nálunk a szülői saját termésnek, az nekem a telet is kibírja, hacsak meg nem esszük mindet. Nagyon szeretjük.:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos "igazi" jó íze csak a magyar fokhagymának van . Szerintem, a kínai elbújhat mellette...Akármilyen szép hófehér, ha se az íze, se az illata nem olyan mint a "rendes" fokhagymáé. Hát csak becsüljétek meg a hazait - jobbat nem fogtok találni.

      Törlés
  2. Tavaly óta én is tapasztalom ezt a vásárcsarnokban vásárolt fokhagymák közül, hogy nagyon sok ilyen barna és rossz. De ha még ép is, néhány hét múlva nálam tönkremegy, pedig hűvös száraz helyen tárolom. Régebben ilyen csak ritkán fordult elő egy-egy darabbal, most meg a 60-70%-a rossz. Ezért egyszerre már csak néhány darabot veszek, mert egyszerűen nem áll el.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is azon gondolkodtam, hogy nem érdemes a teljes téli készletet megvenni. Már tavaly a krumplival se igazán jártam jól, a vöröshagyma még csak csak elment, végülis abból, ami hajtani kezdett, lett jó kis tavaszi zöldhagymám, miután eldugdostam kint a kertben..... Lehet, hogy le kell szoknom a régimódi téli "betárolásról" ? Már semmi sem olyan, mint a régi fajták, elsősorban az eltarthatóság tekintetében. És persze az is lehet, hogy nem is itthoni a termény, amit veszünk (akár még a piacon se) - akkor meg nincs min csodálkozni. A jó magyar fajtákat össze vissza keresztezték - aztán ide jutottunk....

      Törlés
  3. Épp' 2 napja (?) - reggel "felkaptam" 2 db. fokhagymát a boltunkban,- ( fizettem 275 HUF-ot ) - majd otthon láttam, itt- ott meg van barnulva - stb. (Különösebben sem az árával - sem a minőségével "nem foglalkozom," olyan "mértékben," hogy az nekem újabb ás újabb problémákat okozzon.Az is igaz, mi már ( 2 fő) - eléggé régen abbahagytuk a "téli betárolást" - (stb.) Igyekeztem azt is szó nélkül hagyni... amikor láttam, hogy a saját szőlőben (kertben) s.k. megtermelt "zöldségfélék" is tönkrementek a pincéjükben (padlásukon ) - (mit, hol kell... ) - Összegzés : nem is tudom... talán "minél előbb" "szokni kell(ene) az újat..."

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos, tetszik, vagy se, CSAK az új van - a régi eltűnt szinte mindenben...És tudom, kár siránkozni utána. De mégis mindig reménykedem, hogy egyszer kellemes meglepetés is érhet. Miért mindig csak a rossz jön velem szembe ?????

      Törlés