2015. december 10., csütörtök

Köles - a kis csodatevő




Tegnap kenyeret sütöttem.

A kenyértésztám összeállításakor,  a lisztbe szórok mindenféle magot, amivel „feldobom” és ízesítem a kenyeremet. Eközben odébb toltam a köleses üveget. "De rég használtalak" - jutott eszembe. Aztán  az is, hogy vajon hányan ismerik, használják ezt az aranyos és hasznos, sárga kis magocskát ? Én többnyire rizs helyett használom, készítettem belőle többféle étket, volt köret, levesbetét,  és „tejbeköles” (a rizs mintájára). Szívesen és lelkiismeret-furdalás nélkül szoktam nassolni kölesgolyót is.
Itt: http://www.mindmegette.hu/kereses/k%C3%B6les sok recept található, meglehet én is kipróbálok majd még néhányat.
Ha nem ismeritek, ajánlom az étlapotokra felvenni. Sokoldalú hasznáról itt olvashattok:

„…A gyomor egyik legjobb gyógyszere, hiszen könnyen emészthető, magas rosttartalma pedig megtisztítja a bélrendszert a salaktól. Így böjtöléskor, tisztító kúrák idején nélkülözhetetlen, de okosan tesszük, ha egész évben rendszeresen beépítjük az étrendünkbe. Mivel nem tartalmaz glutént, lisztérzékenyek, sőt a laktózérzékenyek is fogyaszthatják. Erős lúgosító hatással is bír, és alacsony kalóriatartalmával - miközben gyorsan és hosszabb időre eltelít – jól beépíthető a fogyókúrás étrendekbe. Szabályozza a vércukor- és koleszterinszintet, magas a kovasav és szilícium tartalma. Az egyik  leggazdagabb magnéziumforrás, de tartalmaz foszfort, mangánt és vasat is.
B-vitaminban is gazdag. Így ha erőtlennek, fáradtnak érezzük magunkat, egy tál köles segíthet. Rendszeres fogyasztása szemmel láthatóan megszépíti, rugalmassá teszi a bőrt, erősíti a hajat és a körmöket. Olyan esszenciális aminosavat tartalmaz, amely növeli a szerotonin-szintet, vagyis benne van egy-egy löket boldogsághormon is.  
Ideális tápláléka a vegetáriánusoknak, mivel gazdag fehérjeforrás.  Lábadozó betegeknek és kismamáknak kimondottan ajánlott a fogyasztása, hiszen erősíti az immunrendszert….”


2 megjegyzés:

  1. Ez nagyon tetszik, épp ismerkedünk "egymással". :-)
    A minap sütöttem linzer félét és kevesebb lisztet tettem bele, kevertem köles liszttel. Méghozzá barna köles liszt. Korábban sosem hallottam ilyenről, de a reformboltban láttam meg és vettem is egy csomaggal, hogy majd kipróbálom. Nos, a süti jó lett, fel sem tűnt, hogy a búzaliszten kívül más is van benne.
    Örülök ennek a sok információnak Aranyos, ide visszatérek még!
    Van barna kölesed is?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, nincs barna kölesem, mi több, nem is hallottam róla - és vagy nincs a boltomban, vagy nem a sárga mellett van - mert nem láttam. De köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmemet, legközelebb, ha megyek kedvenc bioboltomba, meg fogom nézni/kérdezni. Elolvastam róla most a neten található infókat - mindenképp ki fogom próbálni.

      Törlés