2016. szeptember 13., kedd

Szigetvár-Almamellék-Ibafa

Régóta terveztem már egy ibafai látogatást a pipamúzeum miatt – hiszen jártam a közelében sokszor – de valahogy nem jött össze… Aztán most „lányos túrát” tartottunk, elmentünk Szigetvárra, hogy találkozzunk egy osztálytárssal,  megnézzük a felújított Zrínyi és Szulejmán szobrokat és természetesen a pipagyűjteményt is. És nem mellesleg egy jót beszélgessünk…

Elég szerencsétlen napot fogtuk ki – aznap volt  az emlékpark-beli szobrok avatója (nem tudtam, nem néztem utána indulás előtt) – emiatt aztán menet-közben két elit konvoj is lassította az utunkat, millió rendőrrel. Képtelen vagyok megérteni, hogy miért kell egy ilyen autó-seregnek még a tetejében vijjogó testőri(vagy milyen) kíséret is, amikor minden kereszteződésben már eleve ott álltak a rendőrök, s ők irányították a forgalmat a lámpák helyett.  (Áder János magyar és Kolinda Grabar-Kitarovic horvát államfő, valamint Veysi Kaynak török miniszterelnök-helyettes  voltak a nagy fejek, akik miatt megakadt a hatoson a közlekedés egy kis időre….)
No mindegy, kibírtuk – aztán a várost elhagyva már normalizálódott a helyzet.

A Szigetvár melletti emlékparkban a szobrokon kívül már csak  az vendéglátás maradványait, evő-ivó-pihenő sátrakat láttunk. A két szobor – szerintem épp úgy néz ki, mint régen – csatolok is róla fotót, íme:

(Na jó, ezek állítólag valódi bronz szobrok…de hát nem haraptam bele… Kíváncsi vagyok mit szólnak ehhez a fémgyűjtők, mikor fogják majd valamelyiknek orrát-szakállát lefűrészelni ? Hacsak nem vezették bele a 220-at…)

Visszafelé jövet „betévedtem” valahogy a városba (elég kalandos Szigetváron autózni) – valamiképp  a vár  északi kapujánál kötöttem ki, és láttam, hogy ott elkészült, ill. ma olvastam  itthon, hogy felavattak egy újabb Zrínyi szobrot…Most azután Szigetváron tobzódhatnak a Zrínyikben…(van vagy négy, ha nem több….)
Erről saját fotóm nincs:

A Zrínyi Miklóst és katonáit ábrázoló kompozíció Szabó Tamás szobrászművész alkotása. (https://kadarka.net/cikkek-kat/ader-szigetvar-vedoi-peldat-mutattak-az-egesz-vilagnak )

Átautóztunk Almamelléken, láttuk a kisvasút kocsiját, megbeszéltük, hogy egyszer ezt is meg kellene nézni. Elvonatozhatnánk Sasrétig. Hát majd. Egyszer. Talán….

A kisvasút

Sasréti vendégház

De a szobornézés után és Almamallék után végre a világvégi Ibafa következett - innen aztán nincs tovább - legalábbis autóval semmiféle út. Annak rendje,  módja és a tájékoztató szerint megkerestük a nagyon kedves gondnok asszonyt, megnéztük a kiállítás(ocská)t, a híres pipamúzeumot. Itt olvashatsz róla: http://www.mimicsoda.hu/cikk.php?id=671
Ebben a házban van a pipa-múzeum

Aztán mivel épp ott áll a múzeum mellett a templom, megkérdeztem, nyitva van-e ? Nincs, de kinyitja nekünk – válaszolta a hölgy kedvesen.
Ó, bár csak ne kértem volna !
Kétségtelen, már kívülről is látszott, hogy a katolikus egyház a legföldönfutóbb, legszegényebb egyházak közé tartozik és semmiképp nem tud megbirkózni azzal a milliónyi kis templomocskával, amit a magyarok össze-vissza építettek itt évszázadok alatt a vacak kis  falvaikban…
Csak a fontos és gondolom pénzt-fialó kegyhelyekre koncentrálnak, ilyen világvégi, sehová nem vezető utak menti kis falu templomának sehol, senki szívében nincs jelentősége.

Hogy egészen őszinte legyek, írni valahogy nincs is kedvem róla, nézzétek a képeket. Érdemes, mert meglehet, holnap összedől a templom, s ez lesz az utolsó doku-fotó-sorozat róla…

Összetartja-e a pár betonoszlop ezt a rogyadozó épületet ?

A karzat már leomlott.
EZ lett a legjobb ibafai fotóm:

Mindent egybevetve,  azért végülis jól sikerült a kis kirándulásunk. Alaposan kibeszélgettük magunkat, mindenki elmesélte mi, hol fáj, mit csinálnak ill. nem csinálnak a gyerekei, ill. unokái, ami szerintünk pedig jó lenne, vagy épp ellenkezőleg, amit nem kellene/szabadna csinálniuk..... Szóval mint rendes nagyik, áttárgyaltuk a hétköznapok gondjait - a lehetséges megoldások megtalálása nélkül.
Közben vacsoráztunk egyet, majd ejtőzés után elindultunk hazafelé -  félretéve a bosszantó dolgokat és újra végigcsemegézve azt, ami azért mégis csak jó volt ezen a délutánon.

1. "Ibafai papnak fapipája van,mert az ibafai papi pipa ,papi fapipa.":) Ezt régóta ismerem,de mi ipafának mondtuk mindig és nem is tudtam,hogy létezik.:)
    Az a cica!!!!!!!!!!!!

1. Milyen érdekes, látod, így lehet "elhallani" dolgokat. Mi Ibafának ismertük a dalból is.
      Már csak a cicáért is érdemes volt ide elautózni :-)

2. Csoda a piros cecamica! A templom homlokzatán mintha a megerősítés jelei lennének, de a belső! Tragédia.

1. Örülök mindig, ha a sok rossz felfedezett/meglátott dolog mellett legalább egy kedves képet is el tudok hozni emlékbe útjaimról.
      A templomnál pedig igen, voltak bizonyos munkálatok, de hát azzal együtt is szégyen, ahogy kinéz. Bár tudom, nem az egyetlen ilyen állapotú templom M.o.-on.

3. Az utókornak írnám : A Zrinyi Emlékév (2016) befejeződött szeptember 11-én. Emlékezetem szerint aznap és amiatt volt pl. a "konvoj" is - ill. történt ott (Szigetvár) több helyen - több esemény is. Sajnálatos,hogy - nem csak aznap - hanem az egész "emlékév" ideje alatt, annyi "veszekedés" és "ingerült szóváltás" volt, hogy arra itt és most borítsak fátylat. (Talán nem is azért,mert ez az ország "két részre van szakadva"...ill. hozzá még a "vallási kérdések" is.)
    A magyar-török barátsági park elég régóta létezett, 2016-ban "csak" felújították. A 2 szobrot a "török fél" öntette bronzba,(feltételezem,azt is a török fél fizette,- ahogy a pécsi új szobrot is, a minaret előtt.) Régebbről úgy tudtam : valamilyen műanyagból voltak a szobrok. Bár személyesen nem láttam, utólag néztem meg a kozterkep.hu-n, Szigetváron van Zrinyi Miklósnak - a költőnek - is szobra, nem tévesztendő össze Z.Miklós hadvezérrel. ( A négy vagy több közül az egyik nem a hadvezér.) A pipa múzeumot sem láttam még,- ill. kösz',hogy megörvendeztettél egy újabb - ott vásárolt - öngyújtóval. A templom állapota sajnálatos,- ill. főleg az,hogy nem ez az egyetlen az országban. (...)

4. Kicsit zavaró lehet, ahogy írtam, Pécsett a minaret előtt, Ibrahim Pecsevi szobrot állítottak. (2) Magyar-török-barátság park

1. Igen, olvastam én is ezt-azt a szigetvári szobor és egyéb ügyek körüli "szóváltásokról...De hagynám a politikát...
      Az új pécsi szobor bemutatása tervbe van véve...