2016. szeptember 22., csütörtök

Zabpehely mánia


Nem tudom, ki hogy van a zabpehellyel…én szeretem.
Nincs tőle „lelkiismeret-furdalásom”. Sokféleképp használom, és bár tudom, hogy az Internet tele van százféle felhasználási móddal, hadd írjam már le én is, hogy mire/mibe/hol/hogyan használom.

Ott kezdődik, hogy az u.n. ’”apró-szemű” zabpelyhet veszem, nem találtam róla jobb képet, csak ezt. A kék zacskós az apró-szemű: 


(kép: http://www.argep.hu/trend/ZABP/Zabpehely.html ) és azért nincs róla saját fotóm, mert miután megveszem, azonnal jól záródó tetejű üvegbe töltöm át (molyosodás ellen védendő).
Ezt használom a családi- és baráti körben híres amerikai kekszemhez, ill. a gyakorlatban sok mindenhez. A zabpehely lisztet a kávédarálómon szoktam elkészíteni, tetszés- ill. felhasználási igényem szerinti méretűre darálom. (És nem fizetek többet érte csak azért, mert valami gyárban ledarálták nekem….) Azt pedig mindig figyelem, hol, mikor akciós - mert ugyebár az ár is számít - és akkor mindjárt egy sétával is összekötöttem az egészséges táplálékom beszerzését.

Tehát lássuk a medvét, vagyis azt, hogy mire is jó a zabpehely – különös figyelemmel arra, hogy fogyókúrázók, diétázók és cukorbetegek is lelkiismeret-furdalás nélkül ehetik (a szakirodalom szerint):

- A rántott húsokat és zöldségeket morzsa helyett ebbe panírozom.
- Levesekbe, főzelékekbe  habarás helyett ezt teszem.
- Galuskát is készítek belőle (levesbe, pörkölt mellé).
- Húsos, zöldséges fasírozottba teszem, beáztatva, kenyér helyett.
- Néha süteményekbe, a búzaliszt egy részét zabliszttel váltom ki.
- Mindig teszek a saját-sütésű kenyerembe zabpelyhet is a sokféle mag mellé.
- Palacsintában is használtam már, sőt, rántottába is kevertem bele keveset.
- Müzli-szeletet készítettem vele.
- Természetesen reggeliként hihetetlenül sok mindennel lehet keverni, ízesíteni, fel se sorolom, fantáziátokra bízom…meg amúgy is tele vele a net…

A zabpehely fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet, gyulladás-gátló, s jótékony hatással van az idegrendszerre is. Magas rosttartalma biztosítja a jó emésztést. Ásványi anyagokban gazdag, található benne  alumínium,  cink,  foszfor,  kálium,  kalcium,  kobalt,  magnézium, vas. Fehérje- B- és E- vitamintartalma magas, antioxidánsok is találhatóak benne.

Próbáljátok ki – nem hinném, hogy csalódtok benne !


11 megjegyzés:

  1. Jelentem, mi zabpehely/liszt használók vagyunk :) No nem teljesen mindenben, de süti szinte mindig ebből készül (vagy tönkölyből) reggelire is fogyasztjuk aszalt gyümölcsökkel.
    Van, amiben én nem szeretem, nem tudom miért, de néha megcsap az a jellegzetes íze/illata, a családom csak néz rám, mert ők nem éreznek semmit, de én igen :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy - amint alább is látom - nem vagyok egyedüli zabpehely kedvelő. :-)

      Törlés
  2. Egy ideje elfelejtkeztem róla,jó,hogy írtad!!!!!
    Gluténmentesek is ehetik?
    Mi a rizsliszttel vagyunk így: ledaráljuk a rizst.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. https://glutenerzekeny.hu/a-zab-szabad-e-glutenerzekenyseg-eseten/
      A rizs ledarálás még meg se fordult a fejemben - de ezek után ki fogom próbálni.

      Törlés
  3. Régebben napi táplálékom volt. Nem tudom miért is hagytam el?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nosza, tedd vissza a kedveltek közé. Még ha nem is minden napra, de néha-néha. Én se csak ezt eszem, de sok mindenbe/re használom.

      Törlés
  4. Minden nap a reggelim aszalt vagy friss gyümölcsökkel. Kezdetben nem szerettem mára megszoktam az ízét. Palacsintatésztában nem ízlik. Kb úgy vagyok vele, mint Orsi. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor itt most kiegészítek: abban a palacsintában használtam, amibe reszelt almát is kevertem - lehet, hogy ez így más ízű, mintha csak "normális" palacsintát sütöttem volna....

      Törlés
  5. egyik kedvencem! Ugyanígy használom szinte minden ételhez! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy gondolom, egészséges, és (egyelőre) a mindenféle extra-bio dolgokhoz képest az ár is megfizethető (Pláne amikor leakciózzák).

      Törlés
  6. Én évtizedekkel ezelőtt hirtelen elgondolásból zabpelyhet is tettem az egyszerű sajtos stangli tésztájába. Észrevettem, hogy sokkal jobb lett. Lisztet én is darálva gyártok:-) Néha, mikor nincs otthon semmi este (előfordult), megforgatok a serpenyőben két jó marékkal, akkor jobb lesz az íze, a magvakat is érdemes picit megpirítva enni. Na és ha nincs tej, vízzel felöntöm. Mikor egyszer léböjtöt csináltam, akkor hosszabb lére eresztettem, és mikor kicsit kezdett égni a gyomrom a sok gyümölcslétől, egy-két kanállal legurítottam. A zabkorpa is nagyon jó, én mikor dietetikát tanultam Török Szilvesztertől, azt mondta, minden este beáztatnak egy adagot, reggel megeszik, az az első. Nem tudom, hány éves volt az öreg, de nagyon jól nézett ki. Azt mondta, ha semmi mást nem eszik az ember (mert valami ok folytán nincs más), a zabban megvan minden, ami a szervezetnek szükséges. Tegnap is ezt reggeliztem, mert elfogyott a korpás vagy teljes őrlésű kenyér, amilyeneket szoktam enni. Csak egy kanál mézet tettem bele néhány dióval, mogyoróval. Az igaz, hogy két óra után már éhes voltam.

    VálaszTörlés