2016. december 5., hétfő

Nagymama receptje - szilvás-lepény



Helyet kellet csinálnom a mélyhűtőmben, ezért aztán feláldoztam egy zacskó szilvát... 
Így készül az én szilvás-lepényem – amit szeret a családom:
Kell hozzá:
40 dk liszt
1 egész élesztő tejben felfuttatva
1 tojás sárgája, csipet só
Ezeket összekeverni annyi tejjel, hogy könnyű kelt tésztát kapjunk (nem néztem a tej pontos mennyiségét – sorry)
Alaposan bedagasztani, majd hozzáadni 10 dk olvasztott margarint és ezzel is jól kikeverni.

Lefedve, langyos helyen duplájára kelesztjük, majd kinyújtjuk és egy nagyobb méretű kizsírozott tepsibe  ügyeskedjük  (Elég lágy a tészta, ez néha nem könnyen sikerül.)
Ezek  után tesszük rá belsejével lefelé fordítva a kimagozott, felezett szilvát. Ehhez a mennyiséghez (nagy tepsi) kb. 50-60 db egész szilvaszem kell – persze ez méret-függő.

Akkor kell a sütőbe tenni, amikor az még csak melegszik. Közepes tűznél kell sütni. Amikor már kész, kivesszük, megszórjuk fahéjas cukorral ( én kristálycukorral szeretem) és visszatoljuk a lezárt, de még meleg sütőbe egy kis időre.
Hidegen lehet jól szeletelni.

Volt már szebb is....

9 megjegyzés:

  1. Szeretem! Szoktam én is készíteni, itt tanultam csak itt sokkal több szilvát tesznek rá és magozott felükkel felfelé. Egész sűrűn, egymást fedve kerülnek a szilvafelek a tésztára és a megolvadt fahéjas cukor kellemes szaftossá teszi. Hmmm...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is a belsejével lefelé fordítva teszem rá a szilvát - és ha van - akkor többet is. Momentán ennyi volt a mélyhűtőben :-)
      nem túl komplikált és mégis finom !

      Törlés
    2. Belsejével felfelé, nem lefelé. Így a kis mélyedésekben megül a fahéjas cukor leve és nem ivódik a tésztába. :-)

      Törlés
    3. Hova tettem a szemem ? :-)
      Egyébként való igaz, talán egyszer úgy is meg lehetne próbálni - de az az érdekes, hogy az általam leírt formában készítve sem lesz "nedves" a tészta - vagy a szilvától függ ? az én tésztám sosem nedves, a lé egyrészt kevés a szilvában, másrészt valahogy eltűnik/elsül (?).

      Törlés
    4. Gondolom, mindenki a sajátjára esküszik, tehát a MIÉNK a legjobb. Anyám úgy csinálta (az utolsót a felügyelete mellett én, mert már nem tudta kiverni a kelt tésztát, és életemben először és utoljára akkor megcsináltam), hogy teljesen belepte a tésztát a felezett szilva, belsejével felfelé, és gazdagon megszórva cukrozott mákkal, soha nem lett vizes, csak szaftos.Imádom, de csak akkor jutok hozzá, ha az istápoló családom süt ilyet ők előtte megpárolják a szilvát, amikor lekvárt főzünk és negyed -kész a miskulancia vesznek az anyagból a süteményhez, és ők is mákoznak. (HM)

      Törlés
    5. Máááákkal ???? Hát még ilyent se hallottam - de nem tartom kizártnak hogy ez a változat is jó lehet.Azt már nehezebben tudom elképzelni, hogy miért kellene megpárolni a szilvát a sütés előtt, amikor együtt sül a tésztával - de hát ez nyilván egy másik recept. Azért ezt a variációt kipróbálom egyszer....

      Törlés
    6. A párolást én sem (természetesen nem teszek megjegyzést, ők így szokták), a tészával együtt amúgy is rendesen megsül, de mák nélkül el sem akarom képzelni! A fűszereket nem említettem, de az természetes,(HM)

      Törlés
  2. Én sima lepényt szoktam készíteni, akár meggyel, akár szilvával...A kelt lepényhez több idő kell...bár már készítettem. Egyébként szoktam eltenni a fagyasztóba szilvát, ha nincs idő, lekvárfőzéshez...és ha kell, bármikor elő lehet venni...
    nagyon fincsi lehet...érzem az illatát!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod, az még nem jutott eszembe, hogy erre a tésztára akár meggyet is lehetne tenni. Ki fogom próbálni !

      Törlés