2017. január 31., kedd

Mindig történik valami….




Holdgyöngynek lepkéje volt nemrégiben… Hát én is elmondom, nekem mim volt: egy hernyó !  😃 Amikor észrevettem az előszoba függönyén tornászta magát szép lassan felfelé – de mivel ott van az összes kerti virágom betéliesítve, nem akartam, hogy ott maradjon, mert nem tudtam minek a hernyója és hogy mi lesz majd belőle. Beletettem hát egy befőttes üvegbe, és behoztam a szobába. Megpróbáltam különféle leveleket bedobálni neki – de úgy tűnt, csak a fehér jégcsap-retek levele meg a kelkáposzta ízlett neki.

Aztán megpróbáltam a neten megkeresni, hogy mi is lesz az én hernyókámból ? Reméltem/gondoltam – valami szép lepke, bár kissé aggódtam, hogy  ha bebábozódna és ha kikelne, mit csinálok én itt vele télvíz idején ? Sehol egy rózsabokor, de még csak virágos virágom sincs.
És akkor egyszer csak a meglepetés: először is majd egy órát keresgéltem a neten, próbáltam magyarul, majd latinul beazonosítani a hernyómat. Végül kiderült, hogy ő csak egy vacak kis  Fehéröves levéldarázs (Emphytus cinctus). Legalábbis ennek a hernyójához hasonlít legjobban.

Ezt találtam róla:  A fehéröves levéldarázs a tojásait a levél fonákján a bőrszövet alá süllyeszti. A lárvák fejlődése 3-4 hétig tart. A kifejlett lárvák a növénymaradványok között, esetleg a talajban bábozódnak. A bábokból, hőmérséklettől függően, 1-2 hét alatt rajzanak ki az imágók. Ez a darázs lárva alakban, gubón belül, növénymaradványok között vagy a talaj felső rétegében telel.

Vártam, vártam, hogy a befőttesüvegben (ideiglenes otthonában) a levelei között mikor bábozódik be… 10 napig etettem, takarítottam a befőttesüveg-lakását. És akkor tegnap hozzá sem nyúlt a kedvenc reteklevélhez... És ma sem. Kitaláltam, hogy valami baj lehet, valami nem teszik már neki. Tán bábozódni szeretne ??... Na de az üveg erre nem volt megfelelő helyszín. Mit volt mit tennem, kivittem az előszobába, és rátettem az egyik nagy muskátlis-cserép földjére. És láss csodát, kb. két óra alatt befúrta magát a föld alá ! Szóval lehet, hogy akkor ez most a fenti bekezdésben írt "telelés" kezdete/helyszíne. (Hát csak nem a saját sírját ásta meg  ?...)

Fogalmam nincs, mi lesz a mese vége. Áttelel ? Kikel ?  Látom-e majd a karcsú-derekú darázs-formáját is ? Vagy mindörökre eltűnt a szemem elől és csak egy érdekes emléke lesz az életemnek ?




A fotózáshoz nem akart kigöngyölödni...


A napi "kaja-adag": kelkáposzta és retek-levél ill. a retek-levelek nevelési módszere....


Már majdnem a föld alatt....

Ha fel tudna nőni, így nézne ki.    Kép:http://anovenydoki.hu



5 megjegyzés:

  1. Nekem olyan hernyóm szokott lenni, ami télen a csalánvirágot rágta torzsára. Az ürülék tűnt fel mindig, hogy valami nem stimmel itt. Idén nem volt. Hogy miért? Nem tudom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bosszantó...Nekem bent a szobában - eddig - még nem volt semmiféle "kártevőm". (Leszámítva a macskát, aki egyszer rég, amikor még volt vízipálmám, annak a levelét ette nagy előszeretettel.)

      Törlés
  2. Nahát, mik történnek veled. Ennek talán egy rokona nálam nyáron a balkonon nevelt cserepesek földjében él. Fürkészdarázs-féle(?). Mindig egy lyukat fúr a fűszernövények földjébe és fejvesztve menekül ha öntözöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogy őszinte legyek, egész eddig én ha hernyót láttam, csak a lepkékre gondoltam - most meglepett, hogy egy darázs hernyója épp olyan, mint a lepkéké.

      Törlés
    2. Nekem is új volt, én sem tudtam.

      Törlés