2017. szeptember 7., csütörtök

Mecsekszentkút






Kirándulni voltam !
Igen, kirándulást írok,  még ha rövidke volt is. Mecsekalja-Szentkúton jártam, ahol eddig – szégyenszemre – még soha. Idejét se tudom, mióta készültem erre az útra, ahányszor Abaliget-Orfű felé autóztam, mindig elhatároztam, hogy na, legközelebb busszal jövök és  két témát is egybekötve, kirándulok egyet. (A másik témáról majd holnap mesélek.)

Az abaligeti úton Remeterétnél szálltam le a buszról – habár a szentkúti séta miatt egy megállóval előbb is jó lett volna, de ugye, más célom is volt.

„Szentkút vagy Mecsekszentkút Pécs városhoz tartozó, főleg kertes házakból álló település. Északi végében található a Szent-kút forrás.
A település egykori területére a 17. század végén Radonay Mátyás Ignác pécsi püspök előszeretettel vonult vissza káplánjával, ahova később a pálosok templomot és kis lakóházat építettek. A területet a Jakab-hegyi kolostorukért kapták cserébe 1720-ban.
Az egykori kis falu névadója, a harangtorony alatt felszínre jutó foglalt forrás.
A település csupán a 19. század utolsó harmadában alakult ki. 1930-tól Mecsekalja, 1954-től Pécs része.
 Mindig laktak e helyen szerzetesek, akik közül Török Antal valóságos remete életet élt. Róla nevezték el a Vörös-hegy és a Lapis közötti területet - ahová imádkozni járt - Remete-rétnek.”

Ahogy lekanyarodtam a műútról, szeder- és sombokrok szegélyezték az utat s láss csodát, még pár érett szemet is találtam rajtuk:


A völgy még az abaligeti útról
Pár perc után már a kis kápolnácskánál, azaz a szentkútnál voltam  és sajnos, sajnos, nagyon sajnos megint csak rosszat tudok írni és nem bírok úgy lelkendezni, mint Dobronaknál – szóval ott láttam egy elhanyagolt, koszos, gazdátlan, ápolatlan „szent” helyet…Beszéljenek a fotók, de nem igazán adják vissza a szomorú összképet.


A kápolna külső falán és belül lévő szobrok

EZ a szent kút.....

Az egyetlen, ami szép volt, az a kilátás, ugyanis ez a mély völgy nem szűkül be, egyenesen fut le a Pécsi síkságra és ellátni innen egészen a Tenkes hegyig. A fotón ugyan alig-alig látható, de szabad szemmel én még a lokátor-állomást is láttam.

Ott leghátul a messzeségben az a Tenkes hegy

Bár vezet lent a völgyben is egy út (legközelebb arra fogok lemenni) – de én a domboldali, aszfaltozott, szennyvíz-csatornázott utat választottam. A két utóbbi tényt csak azért írtam, mert elvileg azért ez nem egy teljesen elhagyatott – mondjuk gyükési  hegyoldal. Természetesen a vezetékes víz is itt van – egyedül gázbekötési helyeket nem láttam, tehát gáz az nincs.…
 
Az út keskeny, de aszfaltos
 
Vízellátás, szennyvízelvezetés is van


Kilátás az útról Ny-ra


Nos, ezen az úton végigmenni szívszomorító látvány. Van, kétségtelen, van néhány szebb, lakott ház is, de a zöm, az katasztrófa. Vagy gazdátlan, vagy „csak” elhagyatott… Hol vannak belőlük az emberek ? Öregek voltak és kihaltak (többségében valószínű) – fiatalok voltak és nekik ez már messze volt a várostól (habár van rendes „városi” buszjárat is a völgy aljáig) – és ha fiatalok voltak, akkor nem bírtak ebben a nyomorék országban megélni és már rég Skóciát gazdagítják ?
Komolyan mondom elszomorodva jöttem végig ezen az úton – habár nem én tehetek a dolgok ilyetén állásáról és nem én fogom tudni megoldani se.





Ilyen pince több is van...

Ezt a két szebbet találtam...

Mindegy. Részemről a szentkúti völgy (felső útja) kipipálva. Nem hinném, hogy az életben még egyszer elsétálok errefelé.


8 megjegyzés:

  1. A Szentkúti-harangláb valamikor fontos búcsújáróhely volt, de már ez a tevékenység elhalt, ha jól tudom, már nem volt búcsú vagy körmenet itt évek óta. Viszont a helyiek és a BIOKOM is rendben tartja a forrást (ami működése csak időszakos), de mivel erdőhöz közel van és fák alatt, teljesen természetes, hogy besodródnak a levelek. Ez akár egy takarítás után pár órával is így nézhet ki, ha jön egy szélvihar. Tudomásom van arról, hogy gondozzák a helyet a közelben lakó idősebbek is.

    http://www.bucsujaras.hu/mecsekszentkut/index.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, valószínű takarítás után másképp néz ki, de én akkor is kissé elhanyagoltnak érzem. Igaz persze, nem lenne szabad külföldi (osztrák, német) mintákhoz hasonlítani...

      Törlés
  2. Engem úgy elszomorít, mikor látom a gazdátlan, elhagyatott házakat. Még az is, mikor bontanak egy olyan házat, ami előtt számtalanszor elmentem és a belsejébe ahogy belemar a gép, és eszembe jut, vajon mennyi boldog/szomorú pillanat volt abban a házban, hány generáció nőtt fel benne és most gépek bontják szét. Két nap múlva már olyan sima a helye, mintha sose lett volna ott ház. (Bocsi, elkalandoztam, csak a fotóid alapján pörgött le ez bennem)

    Annyira zöldek még a fák, sehol egy icipici sárgaság, bár lehet közelről már látni azért egy-két jelet. Szépek azok a dombok, olyan megnyugtató ránézni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, egy dolog az, amikor lebontanak egy házat - és esetleg épül egy másik a helyére. És más dolog az, amikor magára hagyatva összeomlik. EZ a szomorú - és itt bizony zömében ilyenek állnak (még).
      A táj "zöldsége" engem is meglepett, hiszen azért szeptember van - de gondolom egy két hideg éjszaka után majd színesedni fog és aztán gyorsan lehullik a lomb.

      Törlés
  3. Ritkán kirándulok,sétálok erre kisfiammal, kutyámmal. Az úton csak egyszer mentem le pár éve, de többé soha.A kápolna mellett járok le és fel.Pécs egyik legszebb lakóhelye lehetne. Tipikus, hogyan kell tönkretenni szándékosan leamortizálni egy értékes, jobb sorsra érdemes falvat, peremkerületet.Sajnos tipikus. Az itt élők nem érdemelnék meg, hogy itt legyenek.Egy ékszerdoboz lehetne. Nem biztos, hogy Ausztria jó példa, csak embernek kellene maradni és vigyázni egy kicsit értékeinkre. Tisztelet a nagyon kevés kivételnek, amit fentebb is látunk.Üdv

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod, sajnos az az út, a völgyben lévő, amin Te jársz - elmaradt. De ami késik, nem múlik, remélhetőleg jön a tavasz, s akkor biztos elmegyek és beszámolok ..... Hát nem tudom, ha szerinted ott se jobb a helyzet, mint a felső úton - hát akkor arról fogok írni. Sajnálom én is, a vidék, a táj olyan gyönyörű ! És nem vagyunk képesek ezt megbecsülni, ...vagy nem is tudom hogy írjam.... Nem vagyunk méltók az ilyen helyekre.....

      Törlés
  4. Az az út, melyen néha sétálunk maga a nyugalom és béke. Nem tudom mi a neve. A véleményem az Általad is bejárt útszakaszra vonatkozik. Ahogy írtad poros, piszkos és elképesztően elhanyagolt. Nem minden pénz kérdése, csak úgy süt mindenhonnan a lustaság. Azért nem megyek többé arra, mert nagyon rossz a kisugárzása.Döbbenetes milyen kártékony az ember és mit művel a saját lakóhelyével ebben a csodálatos környezetben, nagy a kontraszt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Á, akkor félreértettem, azt hittem az alsó út is olyan, mint a felső. Örülök, hogy tévedtem, mindenképp felkeresem, ha megjön a tavasz...tán egy hét múlva, mert holnapra havazás várható :-(

      Törlés