2017. szeptember 15., péntek

Őszi csillagok

(Nézzétek el nekem, ezt a csillagászati rajongásomat ! Engem annyira elvarázsol még az a picinyke tudás is, aminek birtokába jutottam évtizedek alatt, hogy folyton kényszerem van beszélni róla. És hát kinek lehet ? Nektek... szegénykéim...
Majd a hét végére igyekszem kitalálni valami másfélét.)

               ************************************************

Szeptemberben elkezdődik a csillagászati ősz. A napéjegyenlőség szeptember 22-én (néha szept.23-án) következik be; ettől a naptól az éjszakák már hosszabbak lesznek, mint a nappalok. Érzitek, mennyire más most egy reggel, vagy egy este, mint júniusban ? A madarak némák, és korán van sötét  este és később virrad a reggel.

http://www.energiacentrum.com

Ezen a napon a Nap pontosan a keleti irányban kel és pontosan a nyugati irányban nyugszik; utána a kelési és nyugvási pontok egyre délebbre tolódnak. A Nap látóhatár fölötti íve – s ezzel együtt a delelési magassága is – egyre kisebb lesz, egészen a decemberi napfordulóig, amikor is a folyamat megfordul.

Kora reggel jól látszanak a legkedvesebb csillagképeim: az Orion (Régi csillagtérképeken Íjász, Kaszás, Nimród vagy Ozirisz néven is említik.) 
Ma hajnalban is ellenőriztem, megvan minden csodaszép csillaga !😀





 Ezek a legfényesebb csillagai:

        *Betelguse *Bellatrix  /A Betelguse átmérője 360-szor nagyobb a napnál !/ 
         * * *        
   Alnitak, Alniam, Mintaka
         *Shaip      * Rigel /A Rigel a Napnál 13800-szor fényesebb csillag !/
(Látod a 2-3-2-es alakzatot ???!!!  Remélem !!!)


                      „Igazi” csillagtérképen ez így néz ki:

https://hu.wikipedia.org/wiki/Orion_csillagk%C3%A9p

                             Orion „hasában” születnek még ma is új csillagok.


Az „öv” bal első csillaga (Alnitak) alatt van a „Lófej” köd és ez alatt a "Nagy Orion" köd.

https://hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%B3fej-k%C3%B6d

Az Orion mellet bal oldalon alul a Nagy kutya /Canis Major/. Benne a csodálatosan fényes Szíriusszal, ami a Földről látható csillagok között látszólag  a legfényesebb (a Napon kívül) és a Kis kutya, akik kísérik a „vadászt” aki épp a tőle jobbra ágaskodó, vörös szemű  Bikával küzd. Ezen a környéken kell keresni a Plejádokat /Fiastyúk/ is.

A görög mitológiában Orion egy titán, Poszeidón fia, óriás termetű vadász volt, aki Atlasz hét leányát addig üldözte szerelmével, amíg azok csillagokká nem változtak: ők lettek a Plejádok hét csillaga. Később Artemisz, a vadászat szűz istennője iránt lobbant szerelemre, aki azonban íjával lelőtte őt.


Az Ikrek /Castor és Pollux/ az Oriontól balra, feljebb láthatók.

Az ógörög monda szerint az ikerpárnak, Kasztórnak és Polluxnak (Zeusz fiainak) igen eltérő tulajdonságai voltak. Pollux halhatatlan volt, míg Kasztórnak a holtak birodalmába, az alvilágba kellett mennie. Pollux megkísérelte, hogy ikertestvérét rendszeresen meglátogassa az alvilágban. A nagy testvéri szeretet megjutalmazására az istenek a csillagos égre helyezték az ikreket.  
Azt mondták róluk, hogy képesek voltak Szent Elmo tüzeként megjelenni, aranyszínű szárnyakkal a levegőben száguldani, ugyanakkor a viharzó tenger hullámait is lecsillapítani.

Igazán mondom, érdemes ezért a látképért egyszer 5-kor felkelni.
Itt a kedvenc csillagtérképem is, segít eligazodni mindenkit az égen: 



http://www.heavens-above.com

Ha már ennyire belebonyolódtam a csillagászatba, hadd írjak meg még néhány, számomra döbbenetes csillagászati információt. Számok ezek, csak épp fel nem foghatóak:

A hozzánk /Föld/ legközelebbi csillag a Proxima Alfa Centauri (ez csak a déli féltekéről látszik). A fény innen 4,3 év alatt ér a földre (40,8 billió km) egy 97o km/órás sebességű Jumbó géppel az utazás 5 millió évig tartana.

A mi Naprendszerünk a Tejútrendszer 200 milliárd csillagrendszerének egyike, melynek középpontja  30.000 fényévnyi távolságra van tőlünk, a Nyilas csillagkép irányában. Naprendszerünk 275 km/sec sebességgel forog a galaktika középpontja körül.

http://www.origo.hu/tudomany
A NASA új számításai alapján a tőlünk  2,5 millió fényévre lévő Androméda-galaxis közel négymilliárd év múlva biztosan találkozik a mi Tejútrendszerünkkel.


Micsoda számok - emberi ésszel fel sem foghatók...Pedig ezek a dolgok gyakorlatilag "velünk történnek"  és az egészből mi semmit se veszünk észre...
Én nem is értem, miért vagyunk annyira „elszállva” magunktól ? Hát nem érezzük kicsiségünk ? 

6 megjegyzés:

  1. Mindig felcsillan a szemem, amikor csillagokról írsz.:) Nekem is kedvencem.
    Amikor nyugtalan vagyok,vagy félek valamitől,akkor tudatomba idézem ezt a végtelenséget, a Föld bolygót és máris megnyugszom....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudtam, hogy neked tetszeni fog :-)
      Érdekes, hogy téged a világmindenség végtelensége megnyugtat... Én épp ellenkezőleg, abszolút izgatott leszek tőle, elképzelem, mi minden lehet itt körülöttünk, amit nem látunk - egyszerűen csak azért, mert túl messze vannak. Én rendesen dolgoztatom a fantáziámat - és az csoda izgalmas.

      Törlés
    2. Izgalmas. Engem abban nyugtat meg,hogy az én emberi gondjaim,dolgaim nem is olyan vészesen fontosak? nem tudom megfogalmazni ,le kell írnom:a teremtő Isten nagysága nyugtat meg.

      Törlés
    3. Ez igaz: a végtelen világmindenséghez képest a mi kis apró-cseprő ügyeink semmiségek....

      Törlés
  2. Ezek a számok, adatok elképesztőek. Egy Jumbóval az utazás 5 millió évig :O

    Én tudod mikor imádom a csillagos eget? hideg téli éjszakákon, nem tudom miért, akkor engem jobban lebilincsel, mint a nyári égbolt :)
    Amúgy a Kis-Göncölön és a Nagy-Göncölön kívül nem ismerek fel egyetlen más csillagképet sem :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek a számok egyszerűen fel sem foghatók a mi dl/cm-re szabott kis agyunkkal...
      Télen talán tisztább a levegő - több csillag látszik.
      Ha eljössz hozzám, megmutatok párat. :-) De a viccet félretéve, az a csillagtérkép, amit itt mutatok, nagyon sokban segíthet megtalálni egyes csillagképeket. Én se úgy születtem, hogy tudtam. Sokat néztem felfelé, meg az efféle térképekre. )Igaz, sokat jártam a planetáriumokba is, és azért ott is ragadt rám valami.)

      Törlés