2018. március 29., csütörtök

Mindig tanul az ember




Most kaptam a fenti linket, aminek a „szokások” című fejezetét érdekes olvasmányként ajánlom annak, aki ide téved.
Én pl. nem tudtam ez (se):


Déli harangszó
Déli 12-kor hallhatjuk. Országszerte, széles körökben elterjedt vélelem, hogy délben a Hunyadi János által 1456-ban aratott Nándorfehérvári diadal emlékére szólalnak meg a harangok. A tények azonban mást mutatnak. III. Calixtus pápa 1456 június 29-én keresztes hadjáratra szólítja fel a fejedelmeket a hatalmas területeket meghódító törökök ellen. Ekkor rendeli el, hogy délután 3 óra és napnyugta között fél óránként szólítsák imára a híveket. 
1456. július 22-én megtörténik a neves diadal. Ám a harangozást kihirdető bulla a győzelem előtt 6 nappal, 1456. július 16-án íródott, viszont a győzelemmel egy időben ért Budára. 
Innen származik a mindmáig élő hiedelem. A harangozás célja a török támadások elleni imádság volt. Az 1490-es években ismét támadásnak indulnak a török csapatok. 1500-ban VI. Sándor pápa rendelte el ismét a délidőben történő harangozást, hogy a török elleni harcok sikeréért imádkozzanak az emberek, ekkor került ennek időpontja déli 12 órára. Ez a gyakorlat szokássá vált mindmáig…

Ugyan ezen az oldalon nem találtam meg, de mégis ide illik, az a kedves pécsi szokás, hogy bizonyos templomok harangjátéka a bányászhimnuszt zengi. Én valahogy mindig elérzékenyülök, ha hallom…

Hallgasd meg itt:  
Klopacska Tisztelet a bányászoknak, ősi európai bányász himnusz  (klikk)

 Az alábbi pécsi templomokban hallható ez a szép harangjáték:

Pécsbányatelep, gesztenyési templom.
  
Ágoston téri templom https://hu.wikipedia.org

Szabolcs falui templom http://www.pecsibanyasz.hu/arc/toronyzene/torony3.jpg

Vasasi templom http://mapio.net/pic/p-122763620/

4 megjegyzés:

  1. És, ha nem jó helyre tesszük az X-et, akkor előfordulhat,hogy majd a müezzin "időpontokat" is meg kell ismerni ! :-)
    You Tube-on van a video ( a pécsiről) - úgy emlékszem, ott olvashatók az időpontok is !

    VálaszTörlés
  2. Épp a napokban hallottam a rádióban a déli harangszó mivoltát. Én sem tudtam az okát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos van egy csomó dolog, amit valami okból tévesen tanult, rögzített az ember, aztán csodálkozik ha kiderül az igazság :-)

      Törlés