2018. június 4., hétfő

Csillagos egem


Sose voltam annyira jó csillagismerő, hogy mindegyik csillagkép történetét kívülről tudjam. De mindig elolvastam ezeket a meséket, közben a „tudományos” részletekre is figyelve.
(Néha arra gondolok, ha leírom, tán jobban megőrződnek a dolgok a fejemben (?).

Ma este – azon kívül, hogy ájulásig szívogattam a hárs-illatot - gyönyörködtem a vörös-arany pöttyként pompázó  Jupiterben, a naprendszer legnagyobb bolygójában. Milyen kár, hogy azt a titokzatos felhőgomolyagját innen nem látni ! Senki sem tudja, mi van viharos felhők alatt. Olvastam, hogy 67 holdja van – melyekből persze én semennyit se láttam… Csak ő fénylett, szikrázott ott a déli égbolton.

Aztán beszaladtam, kikeresni, hogy megnézzem, pontosan mely csillagképek vannak most fölöttem, majd „kivágtam” a csillagtérképből https://www.heavens-above.com/SkyChart.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=UCT egy kisebb részletet:  


Persze a Göncöl leírását már nem keresem, de a pont fölöttem terpeszkedő Ökörhajcsár ismertetőjét megnéztem.
Van egy csodás, fényes csillaga, arra voltam kíváncsi. Nos, ez az Arcturus. És (többek között) ezt olvastam róla:
„... a Földtől 37 fényév távolságra van. Vörös óriás, az égbolt negyedik legfényesebb csillaga, tömege nagyjából megegyezik a Napéval, átmérője 27-szerese a napátmérőnek. Ez a vörös óriás olyan képet mutat, mint a Napunk 5 milliárd év múlva.”

Nem tehetek róla, az ilyen mondatok engem mindig megdöbbentenek és elgondolkodtatnak. Nem tudom ugyan felmérni az említett időtávokat, de azt megértem, hogy egyszer a mi csodás Napunkkal is ez fog történni.
S hol leszünk mi már akkor….
Lesz e valahol valaki, aki úgy néz a haldokló Napra, mint én most az Arcturusra ?
Annyira szeretném tudni, hogy van-e valahol a mi naprendszerünkben a miénkhez hasonló élet ? Léteznek-e hozzánk hasonló lények ?
Annyiszor néztem már a csillagos eget – de sosem jött válasz.
Sovány vigasz, hogy a csillagászoknak se üzent még soha, senki, sehonnan.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése