2018. október 30., kedd

Orfű, ősz, 2018

Ahogy Drávasztárára, éppúgy Orfűre is kötelező nekem legalább évente egyszer ellátogatnom.
Tavaly elég részletesen írtam erről a vidékről:
(Nem sorolom a többi, orfűi témájú emlékezésemet… Van még… 😊 )

Ehhez a tájhoz  is csodás emlékek fűznek, barlangos múltam, vagyis ifjúságom. Ahogy öregszik az ember egyre jobban tudja értékelni azokat az éveket, melyeket hajdan olyan természetesnek vett. Akkor fel sem tűnt, milyen jó volt, csak most gondolok vissza sóvárogva rájuk…

Egy barátnőmmel mentünk, s mivel ő még soha, én meg ezer éve voltam a kilátónál, hát ezzel kezdtük. A Balázs hegyről pompás kilátás nyílik mindenfelé, kár, hogy a lassan lemenő nap a Ny felé való fotózást nem tette lehetővé. No, de azért a tó és a rétem+malom mégiscsak látható volt.

A kilátóhoz felvezető színpompás út

Balázs hegyi kilátó

Középen a "kisház" bal-szélen a malom látszik

A Pécsi tó párásan
Aztán leautóztunk a rét szélére, s elsétáltunk ahhoz a helyhez, ahol anno a barlangosok kis háza állt, s ma Mecsek háza nevű idegenforgalmi létesítmény (vagy hogy nevezzem).

Ez áll a "kisházunk" helyén....

Kimondani is hihetetlen, ötven éve építettük....

Ezerszer fotózott, de megunhatatlan "gomba"

Aki most nézi - annak nem mond sokat ez a barlangbejárat...na de nekem....

A zsurló ugyan nem pompázik őszi színekben, de én kedvelem...
Az aranyló, de kissé párás, őszi, késődélutáni napsütés varázslatossá tette a tájat. A kiserdőn át lementünk a Vízfő barlanghoz, majd át a malomhoz.

Füzes Tóni bácsi malma
Visszaülve az autóba körbejártuk a Pécsi tavat – felidézve ilyen-olyan régi emlékeket, munkatársakat - egy munkahelyen dolgozunk, volt miről beszélgetni.

Pécsi tó - ősszel
Valójába semmi „érdekes” esemény nem történt ezen a délutánon, mégis jó érzéssel a szívemben  emlékezem rá vissza, nézegetve a fotókat. Csodás az idei ősz, valami fantasztikus színorgiával ajándékoz meg bennünket. Készültek is képek – ezekből mutattam meg néhányat…

Hazafelé...Fantasztikus színorgia a lemenő nap fényében...

1. De szép beszámoló! A Pécsi Barlangkutatók-forrását, mi újítottuk fel 2007-ben, és annak is már 11 éve. A falazat mögé egy 50 literes műanyaghordó van beépítve, az gyűjti be a vizet, mert nem volt eredetileg a forrásnak ülepítőmedencéje. Annyira bővizű, hogy elegendő volt a vízfeltörés helyébe annak idején, egy gödröt mélyíteni, abba behelyezték a csövet, feltöltötték sóderrel, megépült a fal, benne egy sírkőbe lett elhelyezve a márványtáblán a felirat és már kész is volt. Sok évtizeden át működött. Egyébként szinte minden évben ki kell tisztítani a medencét és a vastag túlfolyócsövet (ez nem látható) a föld alá van beépítve, ott folyik ki a többletvíz, mert a fűzfa gyökerei több méter hosszú hajszálgyökerekből hatalmas gyökérkígyót növeszt, ami eltömíti a kifolyást.

1. Erről a vidékről se tudok másképp, mint szeretettel, a szépre visszaemlékezve írni....Nekem kedves ez a táj... Nem is tudtam azt, amit a forrásról írtál... Anno (emlékeim szerint) csak valami egész egyszerű forrásfoglalás volt....