2019. március 1., péntek

A baglyokról..


Tegnap este megint egy természetfilmet néztem  és ebben a baglyokról is szó volt. Bemutatása során pár érdekességet említettek meg, erre aztán ma reggel rákerestem a bagolyra – mint érdekes állatra. Találtam egy nagyon jó cikket, itt:
De be is másolom. Bevallom ezeket a dolgokat nem tudtam, mi több némelyiken igencsak meglepődtem, olyan hihetetlennek tűnnek.

Íme az érdekességek, hátha van még rajtam kívül valaki, akit érdekel:
- A legtovább élő bagolyfaj az amerikai uhu (Bubo virginianus), a legidősebb példány 68 évig élt.
- A baglyok egész arcukkal érzékelik a hangokat. Egyes fajok össze tudják hasonlítani a két fülüket külön-külön elérő különböző hangokat, így teljes sötétségben meg tudják állapítani a zsákmány helyét. A két fül nincs egyforma magasságban.
- A világon kb. 220 faj él, a Kárpát-medencében 13 faj fordul elő.
- A tojók rendszerint nagyobbak és agresszívabbak a hímeknél.


- A baglyok nem csak huhognak, nagyon sokféle hangot ki tudnak adni.
Az ismerős huhogás általában a térségük megjelölésére szolgál, jóllehet nem mindegyik faj tud huhogni. Ezen kívül többek között kuvikolhatnak, sziszeghetnek, rikácsolhatnak.
- Az Antarktisz kivételével minden kontinensen megtalálhatók.
- A baglyok összes fajtája rendelkezik szemöldökkel. Fészket nem építenek, elhagyott fészkeket vagy faüregeket használnak.
- A baglyok két lábujja előre, kettő hátrafelé néz, lábfelépítésére kúszólábúként utalnak. Ez lehetővé teszi, hogy a baglyok könnyebben zsákmányul ejtsék, és megfogják a prédát. Néha a harmadik lábujjat előre is tudják forgatni, amit leszálláskor használnak.
- Egyes fajoknál a fejükön lévő tollazatot sokan összekeverik a fülükkel. Ezek a bojtos tollak jelezhetik a madár hangulatát.


- A baglyok az egyedüli madarak, amelyek látják a kék színt.
- A baglyok étrendjében minden megtalálható a rovaroktól kezdve a kisméretű emlősökig. A gyöngybagoly évente akár 1000 egeret is elfogyaszt.
- Csontos szemüregük miatt szemüket nem tudják forgatni, de fejüket képesek akár 270 fokban is elfordítani.
- A legtöbb bagoly nem vándorol, de a legjobb táplálékforrást keresi.
- Baglyok már régóta kulturális szimbólumok. Barlangrajzokon láthatók Franciaországban, hieroglifákat Egyiptomban és a maja művészetben is.

Ő Zeusz, a híres vak bagoly:


Az amerikai Wildlife Oktatóközpontban viselik gondját. Ott kapta a nevét a görög istenről Zeuszról, aki minden istenek királya és egyben az ég és a villámok ura. Aranypettyes, rendkívül gyönyörű szemében ott a világegyetem, és a ragyogó csillagok.

Ha még érdekelne a téma, itt is vannak információk: 
https://kapanyel.blog.hu/2014/06/09/erdekessegek_madarainkrol_a_baglyok_940 


Itt pedig fantasztikus fotók: 
https://www.erdekesseg.hu/rejtozkodo-baglyok/ 



 

4 megjegyzés:

  1. Pár éve a környékünkre költözött egy bagoly kolónia. Majd egy évet töltöttek nálunk. Napnyugta körül fantasztikus volt látni őket, ahogy repültek a házak felett.
    Aztán egy másik társaság érkezett. Éjszakánként a csendben hallani lehetett a "beszélgetésük".
    Egyszer - kétszer, amikor a kutyával sétáltunk, próbáltam meglesni őket. Néha sikerült, mert a fán olyan helyen ültek, ahová bevilágított az utcai lámpa fénye, vagy átrepültek egyikről a másikra. A legcsodálatosabb azt volt, amikor egyikük a fejem felett vitorlázott el.
    Fantasztikus madarak.
    Tavaly csak hallottam őket.
    PZs

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes, hogy beköltöztek a városba - de ezek szerint találtak akkor ott ennivalót. Én mindig úgy gondoltam, hogy a baglyok, ha nem is csak erdőben, de olyan helyen élnek, ahol bőven tudnak szerezni ennivalót.
      Életemben még sosem láttam szabadon baglyot, mindössze egyetlen egyszer hallottam egy kertes, városszéli ház fenyőfájáról bagoly-huhogást. (Vagy amit annak véltem...)

      Törlés
  2. Meg sosem találkoztam velük élőben a természetben - vagy nem tudok róla - pedig nagyon megörülnék neki.
    Imádom azokat a felvételeket ahol lassítva játszák le a bagoly röptét. Annyira szép látvány. Tudtad, hogy szinte teljesen hangtalanul tudnak repülni - nekünk embereknek teljesen hangtalanul - hogy áldozatuk ne vehesse észre őket.
    Zeusz szemeiben a csillagos égboltot látom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha megnézted a rejtőzködő baglyok linket - akkor megérted, miért nem látjuk őket. Igencsak ügyesen el tudnak bújni !

      Törlés