2019. március 7., csütörtök

A szappanokról


Megirigyeltem a TV-ben látott, szappanöntéssel kísérletező gyerekeket, s utána olvastam, miképp is lehetne itthon szappant készíteni.
(Bevallom, mire mindent elolvastam, úgy döntöttem, maradok a bolti szappannál...akárcsak a tészta esetében....)
"A szebbnél szebb, egyedi, kézzel készített szappan ajándékként is remek ötlet. A hozzávalókat be lehet már szerezni különböző hobbiboltokban, drogériákban.
A kellélek hozzá: - szappantömb - illatanyag (olajos, nem alkoholos!) - színezőanyag - bármilyen öntőforma - díszítőanyag, ami átlátszó szappanban nagyon jól mutat (az azonban fontos, hogy semmilyen éles, szúrós díszítés ne kerüljön a szappanba, ami felsértheti a használóját!)."


Elkészítése: A szappan tömböt megolvasztjuk. Hozzáadjuk az előre elképzelt, harmonizáló illat- és színezőanyagokat. (Csillámporos szappannál, a port ilyenkor kell hozzáadni.) Díszítések bele helyezésénél, a szappan egy részét öntsük az előkészített formába, majd helyezzük el rajta/benne a kiválasztott díszítést. Ezután öntsük rá a maradék szappant, és hagyjuk teljesen megszilárdulni.

Ha már a szappan-készítést leírtam, akkor itt  egy kis 
szappan-történelem:
Tudod-e, hogy mióta van szappan, illetve régen mivel tisztálkodtak az emberek?
Liebig, a nagy német vegyész mondása szerint, valamely nép kultúrájának legbiztosabb mértéke a szappanfogyasztás nagysága. Hangzatos mondás, csakhogy nem egészen igaz. Számos ősi kultúrát ismerünk, melyben nem használták a szappant, de ismerték a fürdést. A görögök és rómaiak fürdőikben szappan helyett bizonyos földfajtákat, alkáli tartalmú anyagokat használtak, sőt illatosították is ezeket. Egyszerű "toalett szappan" volt a babliszt.

És vajon a ruhát mivel mosták? Legtöbbször csak "folyóvízben", patakokban vagy folyók partján; sulykolással távolították el a ruhából a szennyeződést. A fűre kiteregetett ruhát aztán a nap szívta szép fehérre. Nauszikaá, a phaiák királylány éppen ruhát mosott társnőivel a tengerparton, amikor rátalált a hajótörött Odüsszeusz. Gudrun, a fogoly germán hercegnő viszont kényszermunka gyanánt végzi a mosást, pedig az Északi-tenger hidegebb, mint a Földközi.

Ám már az ókorban is tisztították a ruhát vegyszeres úton. Az úgynevezett "derítőföld" vagy "kallóföld" magába veszi a gyapjúból a zsírt, a lúgok a zsírral pedig oldható vegyületeket alkotnak. A fahamuból készült lúgot évezredekig használták ruha mosására. Ismerték a habzó anyagot tartalmazó szappangyökeret is.

Az idősebb Plinius szerint szappant, vagyis sapot először a gallok és a germánok készítettek, de nem tisztálkodásra, hanem a hajuk szőkítésére. A mai értelemben vett szappan első biztos említése 385-ből származik. 800 táján már általánosan elterjedt a szappanfőzés. Faggyút és hamuzsírt főztek össze nagy üstökben. A kenőszappant pedig a 12. század óta ismerik.

A faggyúból főzött szappanok egyáltalán nem voltak kellemes illatúak. A kemény toalett szappant az arabok találták fel, olívaolajból és fahamu lúgjából készítették. Illatosították is, de ezt az import luxuscikket csak a jómódú emberek tudták megvásárolni.

A 19. században terjedt el jobban a növényolajból készült szappan. Nagyüzemi gyártása William H. Lever nevéhez fűződik. Nemcsak kellemesebb illatú és jobban habzik, mint a faggyúszappan, hanem olcsóbb is, különösen ha melléktermékét, a glicerint nem hagyják benne, hanem só hozzáadásával kicsapatják belőle.
A glicerin a robbanóanyagok gyártásának fontos alapanyaga. Az élelmes Mr. Lever néhány év alatt milliomos lett találmánya segítségével. Fritz Henkel pedig a mosószódát keverte vízüveggel - ő a mosópor atyja."


Mellékesen jegyzem meg, - biztos van, aki emlékszik rá -  milyen szenzáció volt, amikor a „Fa” szappan megjelent ! Micsoda illat !!!! Aztán jöttek a tusfürdők és mindenféle folyékony szappanok – ezen  a téren is hihetetlen változások történtek – legalábbis azt otthon főzött mosószappanhoz képest. (Én nem használok tusfürdőt, makacsul ragaszkodom a szappanhoz. Nem tudom, miért ? Csak.)

De egy érdekességet még tudok, itthon nem kaptam/találtam olyan szappant, mint anno a kedvencem, a levendula szappan volt. Viszont barátnőm vagy Francia-, vagy Németországból mindig tudott ilyen hozni. Vajon nálunk miért nincs (ez se) ? 


6 megjegyzés:

  1. Engem is elkapott a buzgóság és nézegettem hogy lehetne szappant készíteni? Valahogy én is úgy jártam mint Te lemondtam róla nem is annyira könnyű. Ezt a fajta "Fa" szappan ami volt más színezettel is én is nagyon szerettem. Tusfürdőt viszont jelenleg előnyben részesítem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem csodálom, hogy te sem próbálkozol a szappan készítéssel. Az embernek olyan kevés szabad ideje van - hát meggondolja, mire "pazarolja"...
      A tusfürdőt - megmagyarázhatatlan okból - nem szeretem... Vannak ilyen heppjeim. Pl. a hamburgert se vagyok képes megenni, pedig hány millió ember imádja...

      Törlés
  2. Egyik barátom eltanulta az internetről a szappankészítést. A dolog bonyolult, az alapanyagok drágák, volt olyan szappanja, aminek az anyagköltsége meghaladta az 1500,- Ft-ot. Én bartereztem vele (adtam egy zsák diót néhány szappanért), aztán az egyikkel jól megjártam, normál szobahőmérsékleten (20 fok), a nap se sütötte, fogta magát és elolvadt, bele a kék padlószőnyegbe - hát a gutaütés kerülgetett,mire kipucoltam.
    Gyerekkoromban (közel 60 éve) a nagyanyám gyűjtötte a fahamut meg a használt zsírt (pl. ami az abaléről lejött), és abból főzött mosószappant (azt hizsem, nátronlúggal), és bár sose láttam,de azt hiszem, egészségre ártalmas és veszélyes volt.
    A mai alapanyagok nem ezek, finomított kakaóvaj, meg babérolaj, meg fogalmam sincs mi még.
    Az én következtetésem: inkább egy drága szappant megvenni, mint pepecselni vele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én vettem "kézműves szappant" (jó drágán) de valahogy nem adta vissza azt az illatot, amire régről emlékeztem. (Lehet persze, hogy az idő a szag-emlékeket is megszépíti...)De valahogy nem érzek igazán késztetést a szappankészítés kipróbálásához. Maradok én is a boltinál.

      Törlés
  3. De van levendulaszappan odahaza is, kistermelőknél keresd. Otthonról kaptam tavaly ajándékba, isteni az illata! "Bóti" szappant már rég nem veszek, csak termelőktől, kémiai anyagoktól menteset.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, nekem nem volt igazán szerencsém azzal, amit vettem, az árához képest nem voltam túlzottan elragadtatva tőle...Egyébként Dove-t használok - lehet, hogy világon nem a legjobb/legdrágább/legextrább szappan - de én meg vagyok vele elégedve. És bárcsak annyi kémiai anyaggal érintkeznék, mint amennyi a szappanban van....

      Törlés