2019. március 22., péntek

Barátaim: a fák



Olvasom, hogy „ Egy amerikai cég (wisconsini Whole Trees Laboratory) szerint egy ép, egész fa akár 50%-kal több terhet is elbír, mint a belőle készült fűrészáru.
Ezt az információt mindjárt a gyakorlatban is kamatoztatják: az általuk készített épületekhez teljes fákat használnak fel, amelyeket az erdészetekben a ritkítások során termelnek ki.

 


A cég tulajdonosa, Roald Gundersun 16 éven át finomította ezt a fajta építéstechnikát. A házakhoz a helyszínen kitermelt fákat használnak, így tökéletesen fenntartható és környezetbarát épületek készíthetők, ellentétben a feldolgozott fűrészáruból készített faszerkezetes házakkal.
Mivel nincs szállítás, fűrészelés és feldolgozás, a folyamathoz szükséges energiafelhasználás a minimálisra csökkenthető.



Bár nem feltétlenül lehet tömeges elterjedésére számítani, ez a különleges építéstechnológia mindenképpen figyelemreméltó. Alkalmazása nagy mértékben támogathatja a helyi közösségeket, munkát adva a helyi mesterembereknek. Ugyanakkor segít abban is, hogy nagyobb tisztelettel bánjunk környezetünkkel és a rendelkezésünkre álló erőforrásokkal.(Szöveg és kép: http://www.fataj.hu)
(Zárójelben hadd tegyem hozzá, hogy nagy valószínűséggel kis hazánkban nem alkalmaznak ilyen  módszert...)
Ettől függetlenül, én bizony szívesen laknék egy ilyen fával kombinált házban.

A cikket olvasva, rögtön eszembe jutott gyermekkorom két kedvenc fája, a dió és a búzakörte. Óriások voltak – legalábbis az akkori szememnek - mondom ezt ma, de kissé halkan, mert néha elbizonytalanodom a régi dolgok méretét illetően.
Egy biztos, hogy a dióban pompásan el lehetett rejtőzni és le lehetett róla látni a városra, míg a körte valami miatt az én kedvenc fütyülő helyem volt. Ha ide felmásztam, biztos, hogy kedvet kaptam a fütyörészésre.

Istenem, de sok szidást kaptam ezért  ! Nagymamám azt mondta, ha egy kislány fütyül, sír a Szűz Mária. Ezt képtelen voltam megérteni és elfogadni, mert én már akkor is szépen, dallamosan tudtam fütyörészni és nem értettem, miért bántja ez a Szűz Mária fülét ? Máig se tudom erre a választ….
Jaj és hát majd elfeledkeztem a fenyőkről ! És persze ott volt az az óriás tuja !! Istenem hányszor gondolok arra, hogy nekem paradicsomi körülmények között teltek a gyermekéveim…. Amiért mindörökre hálás vagyok a Sorsnak.

A meggyfán....
A körtefán...

 A fenti képek dokumentálják, hogy szívesen és gyakran másztunk a fákra !


Sajnos nagyon kevés képem van szülőházam kertjéről. Se a kedves dióról, se a hatalmas fenyőkről nincs egy se...(Egyáltalán, a gyerek és ifjúkoromból. Nem volt akkor "divat" mindent és mindig lefényképezni...) Ezen az alsó képen középen az előbb említett körtefa, hátrébb a tuja látszik.

(Nem szokásom fényképeket feltenni, - lehet nem is hagyom fent örökre… De ezek olyan kedvesek nekem, olyan régiek ! Több, mint fél évszázada készültek. Ott és úgy mutatják a helyszínt ahol és ahogy boldog voltam…)


12 megjegyzés:

  1. Hagyd ott, az egy jó fotó! S milyen jó ránézni, emlékezni. Fakalandokról mesélhetnék én is, azt hiszem a mai gyerekek életéből ezek kimaradnak, s nem is tudják mennyit veszítenek vele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó - majd meggondolom még... :-)
      A fára mászást - örömmel látom - a nagyobbik (pedig lány!) gyakorolja. Remélem, ahogy nőnek a többiek, azok se lesznek gyávábbak. Nagy nagy szerencsére ők nem "panel-gyerekek".

      Törlés
    2. Csak tényközlés : pl. a mi 2 unokánk, igaz (tégla) bérházban laknak Budapesten és másznak fára is. ( Nem csak akkor, amikor Pécsett vannak.) Továbbá ha nem is élő fa,- de vannak a fa "mászókák" játszótéren. Tegyem hozzá én kellően utálom őket,- szerencsére még nem estek le... és remélem a 2 fiú hamarosan abba is hagyja.

      Törlés
    3. Nyilván nem Budapesten másznak fára...
      Igen, vannak mászókák a játszótereken, de a gyerekek nem félnek, csak a felnőttek.Vagy te féltél ott a körtefa tetején ? Szerintem nem. S hogy a szüleink aggódtak - valószínű az sem érdekelt minket különösebben. Gondolom ma sincs ez másképp.

      Törlés
  2. Nálunk a kerteben volt egy "rumos"meggyfa és 3 hatalmas cseresznyefa. Ezekre fel lehetett mászni, a többire nem, mert apám azokat alacsonyra metszette.
    Szóval, ezeken a fákon voltak a kedvenc helyeim. Mindegyiken volt egy-egy 3-as elágazás, amibe bele lehetett kényelmesen ülni. Sokszor egész délutánokat töltöttem fenn és olvastam.
    A meggyfát később elhagytam, mert egyszer olvasás közben addig eszegettem a gyümölcsöt, míg iszonyú hasfájást nem kaptam.
    Évekkel később a fiam üldögélt a kedvenc helyeimen, a kedvenc macskája társaságában.
    PZs

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-) No, akkor te tudod, milyen csodás érzés:
      1. oda felkapaszkodni
      2. onnan fentről szemlélni a világot.
      Elgondolkodom néha, hogy akinek az életéből az ilyesmi kimaradt, mennyivel szegényebb. Én igen sokat gondolok (különösen így öregedve) a gyerekkoromra, ami valóban csodálatos volt - hála annak a nagy kertnek amiben felnőhettünk. És ahogy fentebb, Holdgyöngynek írtam, reménykedem hogy a családom kisgyerekei is egyszer famászókká válnak. Fa van mindegyikük kertjében....

      Törlés
  3. El sem tudtuk volna képzelni, hogy ne másszunk fára! :) diófa, hatalmas volt a kertünkben, felmásztam a koronájába, könyvvel elhelyezkedtem és ott olvastam. Szegény nagymamám hiába kiabált hol vagyok, meg sem mukkantam, mert akkor nem olvashattam volna tovább. Persze mikor lemásztam, kaptam a fenekemre, de kit érdekelt? :D Vagy a cseresznyefák, minden háznál volt akkoriban, a gyerekekkel szedették le, persze úgy másztunk mint a mókusok, nem volt gond, közben megtömtük a hasunkat cseresznyével :)
    Hej, de régen volt!...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor te is a szerencsésebbek közé sorolhatod magad, mert azért régebben se mászott minden gyerek a fára - bár bizonyára többen, mint ma.És ezek a gyerekkori élmények annyira jók, valahogy (legalábbis számomra) az abszolút szabadságot jelentik. A nagy kertben semmitől se kellett félni - gyakorlatilag azt tehettük, amit akartunk(normális határokon belül). Ma a gyerekeknek túl sok szabadidejük sincs - hát csak reménykedem, hogy valamennyit megismernek a természetből is. Nem csak papíron....

      Törlés
  4. Nem tudom, hallottál-e arról, hogy volt az Ölelj meg egy fát !- "akció" - én csak-csak megöleltem egyet. Más : úgy emlékszem, március 21-től (?) lehet (ismét) javasolni (benevezni) fát ! - itt http://evfaja.hu

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, olvastam, hogy lehetne jelölni. Talán még jelöltem is lenne, de olyan elátkozott helyen van (gyükési dzsungel) hogy nem is nagyon lehet most már hozzáférni.(A hajdani kertem melletti telken áll.) Pedig nagyon, nagyon öreg tölgy... Sajnálom.

      Törlés
  5. Igazából a cseresznye nekem a fáról esik a legjobban, mármint ízlik :-). Még ma is él ez a cseresznye és már rég nem adódott úgy, hogy akkor mentünk volna haza, amikor roskad róla a ropogós nagy cseresznye. Talán az idén...
    Párja egy almafa, szintén. A meggy az sajnos már nincs meg.

    A búzakörte olyan mint a búzaszilva? Csak az utóbbit ismerem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És Te még fára mászol ? Mert akkor irigyellek...vagy csak alulról csipegetsz ? :-)
      Amit én búzakörtének ismerek, itt van bemutatva:
      http://faiskola.hu/novenykatalogus/noveny/1583-korte-pyrus-communis-arpaval-ero-korte.html
      Árpával érő körte (Pyrus communis ''Árpával érő')
      Búzaszilváról soha nem hallottam még, viszont a gugliban találtam egy jó kis leírást, nézd meg, hány féle szilva létezik:
      http://kertlap.hu/regi-magyar-szilvafajtak/
      Én csak ámultam-bámultam....

      Törlés