2019. október 15., kedd

Mese az orfűi várról

Kiegészítve 2021. februárban a videóval !

Forrás:  https://varlexikon.hu/orfu-vara

Orfűn, a Vízfő forrás melletti erdős dombon egy várrom(?) maradványait ásták ki 2004-ben. Okleveles említés nincs róla, egy a "történelem nélküli" erődítményeink közül. 2019-ben tervásatás keretében további kutatást végeztek és az előzőleg feltárt falakat levédték és visszatemették.

Az ásatások eredményeként megállapítható, hogy az erősségnek két építési fázisa volt. Az első periódusban épült kőfalat visszabontották, ennek kora nem állapítható meg a leletek hiánya miatt. A második építési szakasz a 14. században lehetett az előkerült töredékek alapján. Az épületeket 1,1m vastag kőfal vette körbe. Pusztulásréteg a területen nem került elő, az épületeket elhagyták, azok összedőltek. A kőanyagot későbbi építkezésekre nem hordták el, így a falakat vastag omladékréteg takarja.

"A lelőhely tehát egy középkori erődített épületegyüttes, melynek pontos funkciója a feltárt jelenségek alapján nem határozható meg. Feltehetőleg vár, templom, vagy kolostor volt. Az elsőnek ellentmond a leletanyag csekély száma, utóbbiaknak pedig a temetkezések teljes hiánya a kerítőfalon belül." (2004) "Az előkerült jelenségek megerősítik, hogy a lelőhely egy kőfalakkal védett erődítés volt, melynek funkciója és kora a régészeti korú leletanyag teljes hiánya miatt egyelőre nem tisztázható. Támpontot pusztán a 2004-ben előkerült, 14-15. századi fazékmaradványai adnak. A lelőhely további feltárása szükséges ahhoz, hogy a felmerülő kérdésekre megnyugtató választ kapjunk." (2019)          Jelenleg a falak visszatemetve, kevés nyomuk látható a felszínen (2021. április).

Forrás: http://varak.hu


"A Vízfő-forrás mellett emelkedő erdős magaslaton található várrom kutatása 2004-ben mentő feltárás keretében, míg 2006-ban mikrodomborzati felméréssel történt.
A kutatások alapján a mintegy 1,1 méter vastag kerítőfallal körülvett vár két építési periódusa különíthető el.
A második periódus keltezése az építési rétegből előkerült csekély mennyiségű, 13-14. századra keltezhető kerámiával lehetséges, ellenben az első periódusból eddig még nem került elő keltező anyag.
Az első periódusból egy kőfal ismert, melyet a második periódus építése során visszabontottak.
A második periódushoz tartozó, mintegy 1 méter mély alapozással bíró két épületmaradvány közül egynek előkerült a bejárata (küszöbkővel és kidőlt kapubéllettel), a másiknak pedig a cementált járószintje.
Az Árpád-kori kővár pusztulásának időpontja egyelőre nem tisztázott, de a vastag köves omladékréteg, és az égésréteg hiánya arra utal, hogy a várat felhagyták, majd összedőlt. Egy 19. századi térképen még látható romként szerepel.
Tervben van további kutatása, esetleg bemutatása.(?)
Kovaliczky Gergely, régész-muzeológus"
(A kérdőjelet én tettem az utolsó mondat után. Ugyanis a terv - azt hiszem - már mindörökre csak terv marad. Focipálya épül helyette...)











Amikor felfedeztem a neten a hírt – először nem is akartam elhinni. Aztán arra gondoltam, én nézem/látom rosszul a helyszínt.
Mert Orfűről a Cigány hegyről volt szó, ahol nem egyszer jártam, ahová érdekes emlékek kötnek.
Itt írtam róla:
Igen, láttam, hogyan készült ott a domb tetején az egyik házikó. Most, sok sok évvel később tudtam meg egy építészmérnök barátnőmtől, hogy ezt patics háznak (kunyhónak) hívják. És én csodálkozva bámultam, hogyan készül. Igencsak „megfoghatott” a látvány, ha még most, több mint fél évszázad távolából is jól emlékszem az eseményekre.
 (Elkészülte után ilyesféle lett a Nikáék háza is.)

És igen, el/felmentem újra sok évtized múltával a Cigányhegyre ismét. Be kell valljam, dobogott erősen a szívem. Mert ugye természetesen egyedül mentem. Természetesen pár nappal eső után. Épp elgondoltam, felfelé lihegve a jó meredek ösvényen, hogy ha itt most elesem és mondjuk eltörik a lában – hát akkor valószínű a farkasok esznek meg…Mert rám nem talál senki, az biztos.
Na de én már csak olyan vagyok, hogy megcsinálom amit elhatározok.
Arra számítottam, hogy ott fenn a kunyhó helyén valami kis „vár-maradványt” vagy valami épületfélét találok – annak dacára gondoltam ezt, hogy láttam a fenti képeket. A fantáziám az tud száguldani, ha akar 😊

Én a vízműház melletti felvezető ösvényt ismertem...

Már a  felfelé vezető ösvény se volt egyértelmű, vadcsapás keresztezte, bokrosodott, s mint felérve kiderült, a régészek és egyéb későbbi érdeklődők már szélesítettek egy másik, kényelmesebb utat – lefelé már én is azon jöttem. Aztán felérve ért a nagy csalódás. Tény, 2004 ill. 2006 meglehetősen rég volt. De hogy az erdő ilyen gyorsan visszaveszi a hatalmat tizenpár év alatt, azon kissé elcsodálkoztam.
Nos én ennyit találtam az orfűi várból:











Töredelmesen bevallom, szomorú szívvel csúszkáltam lefelé a másik ösvényen, és végig azon töprengtem, miért van ez ebben a béna országban, hogy semmit, ami igazán régi, nem értékelünk ? (és használunk javunkra)  Meg vagyok győződve, hogy egy normális országban egy ilyen helyet azonnal „felplankolnak”  az érdeklődők, rendbehozzák, látványossá teszik, kialakítanak egy esőbeállót, egy kis alkalmi bűfét (szeméttárolóval), út-és hely-jelző táblákat tesznek ki, vagy mittudomén…
És akkor még azt nem mondtam, hogy körbekerítik, karbantartják, kigazolják és lemetszik a burjánzó bokrokat…Netán belépődíjat szednek és mesél a pénzért valaki arról, mi és hogyan zajlott itt pár évszázaddal ezelőtt.
Hát ehhez képest csak a csend, egy távoli harkálykopácsolás, és nagyon halkan zizegő, már őszülő falevelek zenéje ölelt körül.
Ahogy jöttem lefelé, láttam egy hatalmas kidőlt, magát már félig az enyészetnek megadó óriás fát. Olyan volt, mint egy halott bálna...



Hát így tűnik itt el minden. Kis vár, akármilyen emlékekkel, akár mondákkal, vagy csak kitalált mesékkel. Összeomlik, és betakarják a falevelek, majd lassan az eső-áztatta föld is.
Ír róla blogjában egy bolond öregasszony – aztán (vele együtt) a várat is szép lassan elfelejti a világ.



2020-as fejlemények: 






12 megjegyzés:

  1. Igen, ismerem a vár helyszínét. A feltárás utáni évektől többször is felkerestem. Sajnos nem volt pénz a bemutatására, helyrehozására, mondogatták... Pedig a régész kolléga nagyon aktív és lelkes volt, de hát nem rajta múlott. Kanta-vár, Réka-vár, Zengő-vár, és a máriakéméndi Török-vár, mind ugyanúgy elhanyagoltak, és egyre kevesebb látható belőlük. Utóbbit, mi 2010-ben társadalmi munkában kitisztítottuk, ahogy lehetett bemutathatóvá tettük, persze a tájékoztató táblákat ellopták, tönkre tették, stb. Sajnos komoly feltárásra, bemutathatóvá tételhez nekünk sem volt pénzünk, de ami ennél is nehezebb, pl. minderre engedélyt kapni a hatóságoktól, vagy a terület tulajdonosáról. Hát ez M.O.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos tényleg ez, ilyen ez az ország. Nem becsülik a múltat és többnyire nem is érdekli őket.A hétköznapi kis életük gondaival történéseivel vannak elfoglalva. Se hátra, se előre nem gondolkodik itt senki.

      Törlés
  2. A fényképek alapján lenne mit kutatni annak, akit érdekelne! Ki tudna hozni belőle bármit, ami izgalmassá tehetné, felkeltené iránta az érdeklődést. Sajnálatos, hogy senki nem foglalkozik ezzel! Hiába lennének lelkes emberek, ha csak azt a választ kapják, hogy nincs pénz. Társadalmi munka, mint olyan, ma már ismeretlen fogalom - szerintem. Aztán lásd, nálunk is szétkapták a forrást, amit jóindulattal "megszereltünk"... nem tudsz mit tenni! Ha szólsz, a hatóságtól még téged fognak támadni, hogy miért avatkoztál bele! Ez Magyarország - sajnos! Próbálok reménykedni a változásban. Még valami! Esetleg az orfűi önkormányzat véleményét meg kéne kérdezni a dologról. Bár, tudom, hogy nincs pénz, nemrég érdeklődtem fejlesztésekről (víz bevezetése egy utcába), szóba nem jön a szegénység miatt. Akkor egy "vár" feltárására mit várhatunk? Számukra sokezredik probléma, mellesleg úgy gondolom - magánvélemény!- nem csak pénz, de fantázia sincs a pénzcsináláshoz. Köszönjük a sok fotót, a bemutatást, nagy vállalás volt!;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, én meg se próbálom az önkormányzatot. Biztos volna a településen más, ennél fontosabb is amire (szintén) nem jut pénz. Ez nem olyan ország, ahol ilyesmit értéknek tekintenek - sajnos. Én meg nem lettem milliomos, sem örökség, sem lottónyeremény útján - tehát én se tudok segíteni..De azért leírom...Kicsit könnyebb lesz a lelkem...
      ...vagy nem is tudom.
      Lehet, hogy nehezebb ?

      Törlés
  3. Te aztán merész vagy, felmenni egyedül! Hát,igen, van amikor alapgondok megoldása a probléma. Ha van valaki, aki dolgok mellé áll az bizony sokat segíthet. Voltak valahol angyalok is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudod, még mindig él bennem ifjúkorom félelem-nélkülisége, csak aztán félúton és utólag jut eszembe, hogy akár történhetne velem valami baj is. Ez mondjuk régen meg se fordult a fejemben...Mindegy.
      Ezt a kis túrát szerencsésen megúsztam és örülök, hogy felmentem.
      Az meg, hogy a kis várat lassan újra befedi a jótékony erdei lomb, fű, föld - az meg talán ne is baj. Nyugodjanak békében azok a falak - senki sem kíváncsi a meséjükre...(rajtam kívül)

      Törlés
  4. Szép napot kívánok!
    Nemrég találtam a blogjára, és nagyon tetszik.
    A bejegyzésben van néhány kép, amelyekről egy tízen nem tudom hány éve történt bakonyi kirándulásunk jutott eszembe, ahol a várat kerestük. Sem előtte, sem azóta nem gyalogoltam annyit, mint akkor, és nem találtuk meg a várat. Utólag aztán helyiektől megtudtuk, hogy megtaláltuk, ott álltunk rajta, mert már csak maradványai voltak a falaknak, ami inkább úgy festett, mintha elszórtak volna ott pár nagyobb követ.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szeretettel üdvözöllek az egyre kevesebb számú olvasóim sorában ! :-)
      Ami a várat illeti:láthattad a fotókon, hogy mi van meg a több száz éves falakból. Bevallom én még kissé csodálkoztam is, hogy azokat a szépen rakott falakat, a megformált köveket nem hordta még el senki...Tán csak azért, mert nem sokan tudnak róla, hogy hol kell keresni...
      Én sajnálom, hogy ezek a régi dolgok elvesznek. Nem csak ez a vár...Sok minden más is. Bizonyára több ilyen van - de -sajnos - nem sokakat érdekel....

      Törlés
  5. Azt hiszem, megtaláltam a romokra a magyarázatot. Bár írják, hogy vár, templom vagy kolostor volt, de a feltáráskor nem sikerült megállapítani. A több, mint 100 évvel ezelőtt megjelent 1918-as kiadású Mecseki útmutató kis könyvecske adja meg a megoldást, idézem:
    "Orfű kis község 296 magyar és németajkú lakossal, szép vidéken, erdők tövében. Közelében még megtalálható a hajdani plébániatemplom maradványa, mely már 1721-ben is omlatag volt, bár tornya csak 1808-ban pusztult el. A romok mellett forrás van."
    Bár a leírás nem ad konkrét helyszínt, de megnevezi, hogy közelében forrás van. Igaz, hogy Orfűn nagyon sok forrás van, de a Vízfő-forrás az egyetlen, ami óriási jelentőséggel bír, mert hatalmas vízhozamú, barlangból ered és malmokat hajtott egykor. Ha más forrás közelében lett volna, azt nem is említenék. Egészen biztos, hogy erről a helyről lehet szó. Feltételezésemet megerősíti, hogy átnéztem az összes létező térképet, s az 1800-as években ezen a kis magaslaton keresztet jelölnek. Ha ott templom volt és elpusztult, egyértelmű, hogy a keresztet emlékül állították, a hajdan volt templomnak. Valószínűleg a templom helye és a hajdani kereszt is feledésbe merült az elmúlt 100 év során. Ha valóban itt volt a régi templom, akkor további ásatások után megtalálhatják a középkori temetőt is, hiszen régen mindig a templom mellett/közelében volt a temető is. Jelezni fogom a régészeknek, már találtam több hasonló érdekességet, amit miután jeleztem, felkutattak, s örömmel vették jelzésem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó érdekességeket találtál ! Kíváncsi vagyok a visszajelzésre, a régészek véleményére. A történet ugyanis nagyon reálisnak tűnik, bár azt nem hiszem, hogy ott bármiféle ásatások kezdődnének. Mostanában már a sírásás is drága, nemám a régi korok keresése..... :-( Vedd úgy a "felfedezésedet" - mint karácsonyi ajándékot..."fentről"....

      Törlés
  6. Találtam még egy hiteles információt: az 1982-ben megjelent Baranya Megye Földrajzi nevei, pontosan térképi megjelöléssel is jelzi ezen a helyen az alábbi szöveggel: "Rommaradványok. — A. sz. egykor kolostor volt ezen a helyen, és a falu régi temploma is itt állott. Közelében temető van." Érdekes, hogy még 40 éve is tudták mi volt... Furcsa, hogy most nem tudják, pedig a régészek átnézik a szakirodalmat, ha elindul egy feltárás.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülnék, ha beszámolnál "az ügy" fejleményeiről.Érdekelne a téma - ámbár bevallom, nem hiszek abban, hogy rajtunk kívül, a pénzzel rendelkezők közül, bárkit is érdekel ma a téma...

      Törlés