Kicsit hosszú lesz, amit ide alább bemásolok – kép nélküli, de nem képtelenség... Pontosan ezt a szöveget nem találtam meg a neten (csak egy csomó hasonlót), és
engem igencsak elgondolkodtatott ez az írás. Szóval beteszem ide, hogy esetleg még később is vissza tudjam olvasni, ha
valamit nem értek a körülöttem alakuló „szép új világból”. Akit érdeket a téma, az ünnepes hétvége rendelkezésére áll. 😄
Be kell valljam, én ennyire tisztán, tagoltan nem
láttam/gondoltam át a világ s benne az emberiség, illetve a magam helyzetét –
de nagyon sok olyasmivel találkozom nap
mint nap, amit „nem értek”. Miért olyan - ez meg az, X vagy Y – amilyen ? Mi, miért történik úgy, ahogy ?
Jó, hát persze azt azért nagyjából tudtam, hogy mindig
is voltak különbségek a generációk között, de hogy egy élet (az enyém) során
ennyi változás legyen – az azért megdöbbentő volt számomra. Holott, hát benne
élek, látom, de ilyen tisztán, érthetően még nem vázoltam fel soha magamban a
helyzetet.
Fájdalmasan konstatáltam, hogy (csak saját személyes
példámnál maradva) a gyerekek nem érnek rám,
hogy alig van közös beszéd-témánk, hogy ha mégis van, mennyire másak az
ő elképzeléseik, mint az enyém, stb…
És nem értettem, miért van ez így. Önmarcangoló módon
folyton „hibát” kerestem magamban. Pedig hát én NEM változtam meg, én pont
olyan vagyok (vagy 95 %-ban olyan), s úgy gondolkodom, mint 30-40-50 éve. Az
élet ugyan rendesen változott körülöttem, de én nem sokat.
Számomra tehát ez az elemző tanulmány végtelenül
megnyugtató volt.
Közreadom s akinek van kedve, olvassa, hátha szintén
vannak benne is kételyek, értetlenség és némi keserűség. Engem ez az írás
megvigasztalt.
Generáció
elmélet
A generáció-elmélet két amerikai szerző,
William Strauss és Neil Howe nevéhez fűződik. Az amerikai történelmet az
egymást követő generációk történeteként tekintik végig, és azt állapítják meg,
hogy egy adott generáció tagjai nagyon hasonló világlátással és értékrenddel
rendelkeznek.
Egy ember
élete nagyjából nyolcvan év – ezt nevezik a szerzők századnak, mely alatt négy
generációváltás történik, ezek kb. húsz évenként követik egymást. Strauss és
Howe szerint minden időszaknak megvan a maga embertípusa.
1.
II. világháború vége előtt születettek (–1946) a Veteránok
Már
jellemzően nem aktív munkaerő-piaci generáció, akik egy munkaadónál, egy
szakterületen dolgoznak egy életen át. Egy új világot építettek fel, ahol
értékes tudást és tapasztalatot halmoztak fel. A generáció a 20. század viharai
árnyékában nőtt fel és szocializálódott; megtanulták, hogyan kell túlélni a
háborúban, a fronton és a rendszerek változásában, s mint a háború és a
világválság gyermekei olyan környezetben nőttek fel, amelyben az alkalmazkodás
a siker záloga. Számukra érték egy munkahelyen ledolgozni az életüket és
kiemelten fontos a hiteles, céltudatos, karizmatikus vezető személye. Tisztelik
a kétkezi, fizikai munkát és az életkorhoz köthető tapasztalatnak nagy
tekintélye van köreikben.
A veterán vagy építő korosztály tagjainak
többsége nem érti a mai világot. A szülői és a társadalmi minta alapján
nevelkedtek. Életüket nagy részben a szocializmus és a világháborúk okozta
családi traumák határozták meg. Számukra evidens volt a nyugdíjas állás
fogalma: nem volt ritkaság, ha valaki az iskolái után elkezdett valahol
dolgozni és onnan is ment nyugdíjba. Nem volt divat kritizálni a vállalat
vezetőségét. Örültek, ha volt munkahely, lehetett pénzt keresni és elfelejteni
a korábbi évek szörnyűségeit.
Ez a generáció nem vágyott másra, mint a nyugalomra, békére, családi
harmóniára. Ahogy a korábbi évtizedekben, számukra is a mikrocsalád a központi
közösségi forrás. A mai kor nagyszülei nem is értik, hogy a gyerekeik-unokáik
hova rohannak egész nap, miért váltogatják a munkahelyeiket évről évre, miért
nem lehet leülni a vasárnapi ebédhez beszélgetni valami kütyü nélkül. Ez a
generáció, ha valami stressz érte, várnia kellett, amíg ezt meg tudta osztani
valakivel – amíg hazaért, jobb esetben talált egy telefont, vagy le tudta írni
levélben. A frusztrációját órákig, napokig vitte magával, amíg feldolgozhatta.
A rendszerváltás majdnem sokként érte őket: az öröm és a várakozás mellett az
addigi nyugalom egy csapásra megszűnt. Olyan fogalmak, mint a marketing, az
információs technológia, internet, többpártrendszer, demokrácia, liberalizmus,
felkészületlenül érték őket. A jelenlegi X–Y generációs világ látszólag nem is
tud velük mit kezdeni: a magyar marketing szakma mintha elengedte volna őket, a
média majdnem csak a brazil szappanoperák szintjén foglalkozik velük, a nyugdíjemeléseken
vagy egészségügyi statisztikákon kívül ritkán kerülnek képbe.
2. Baby-boom idején
születettek (1946–1964)
A háború utáni nagy remények szülöttei, akik felcseperedvén elutasították a
szülők merev erkölcsi felfogását, új kultúrát teremtettek maguknak, ez mára a
60-as évek „ellenkultúrájaként” a 20. század egyik legfontosabb szellemi
örökségévé vált.
Békére és nagyobb szabadságra vágytak, a hagyományos bezárkózással szemben
kinyíltak a világra, toleránsabbak, kíváncsibbak lettek elődeiknél.
A társadalmi konvenciók és meggyökeresedett értékek egész sorát vetették
el, gyakran radikális módon. Önálló véleményük volt, helyet követeltek maguknak
a közéletben, a politikai aktivizmus életformává vált. Ez szülte a vietnami
háború ellen később világméretűvé nőtt tiltakozást, de nem érhetett volna el
sikert e szellemi közeg nélkül az afro-amerikai polgárjogi harc és a feminizmus
sem.
E
nemzedék mondhatta magáénak a szexuális felszabadítás dicsőségét, és ők voltak
a legbátrabb kísérletezői a képzőművészet, a film, az irodalom és mindenekelőtt
a zene új irányzatainak. Ők gyűltek össze a nagy „szeretetnyarakon”
Woodstockban és a nagy rock-fesztiválokon, amelyeknek hagyományai máig élnek.
A háború- és atomellenességükből születtek meg a „zöld” mozgalmak is. E korosztály képviselői napjainkban még a világ első 200 cég igazgatótanácsának
90%-át vezetik, de a következő évtizedben e nemzedék munkavállalói nagy számban
vonulnak majd nyugdíjba az egész világon. Rendkívül felkészült, tettrekész és
sokat megélt nemzedék, Kelet-Európában mégis a rendszerváltással tömegesen
szorultak ki a munkából, gyakran a semmibe, a pályafutásuk közepén sorra
megszűnő munkalehetőségek és foglalkoztatási formák, vagy bezárt munkahelyek
miatt.
Tagjaira egész életük során jellemző volt a viszonylagos szűkösség szerte a
világban, ezért ők idejekorán megtanulták, hogyan kell takarékosan gazdálkodni
az erőforrásokkal. Általában véve elmondható, hogy ők azok, akik számára a
„kenyér még szent”. Ők azok, akik képviselői közül sokan még tudnak csirkét
bontani és lekvárt főzni, vagy felesleges tárgyakat újrahasznosítani, bármiből
bármit barkácsolni, ügyesen és találékonyan „buherálni”. Ezt a
talpraesett találékonyságot azonban a mai „eldobótársadalom” már nem
tartja nagyra.
3. X generáció (1965–1979)
Ha a „baby boomerek” szerencsés csillagzat alatt születtek, akkor az őket
követő „X Generáció” annál kevésbé. Őket a szociológusok „határozatlan,
elidegenedett” nemzedéknek tekintik, akik túl későn születtek ahhoz, hogy a
lázadó időkben tevékenyen részt vegyenek, viszont túl korán ahhoz, hogy ők
legyenek a digitális forradalom motorjai.
Elődeiknél magasabban iskolázottak, sokuknak két vagy több diplomája is van. Az
X generáció tagjai már két-jövedelmű családokba születtek, ahol a válás is
megszokott jelenség volt. Sok gyerek nem is látta a szüleit, mert azok
mindketten dolgoztak. Így a "kulcsos gyerekek" generációja önálló,
találékony és önellátó nemzedékké vált, akik a munkahelyen is értékelik a
szabadságot és a felelősséget. Az első generáció, akik már kamaszként is
találkoztak számítógépekkel, a technológiai fejlesztések begyűrűztek életükbe,
ők pedig - lassan vagy gyorsabban - meg tanulták kezelni azokat.
Ők a mai kamaszok szülei. Magyarországon ez az a generáció, amely a
Kádár-korszakban nőtt fel, és akik számára a Nyugat még vágyálom volt. Sok
tekintetben átmeneti generációról van szó, amely a „nagy” 68-as nemzedék után
és a „hipermodern” Y/Z generációk előtt született. Ez a nemzedék a
rendszerváltás idején vált nagykorúvá, amikor a gyerekkorban megismert világ
szabályai érvénytelenné váltak, az új világ viszont még kiismerhetetlen volt.
Ami a digitális technológiát illeti, ugyan már fiatalon megismerkedtek vele, de
a következő generációkhoz képest mindig csak „digitális bevándorlók” marad,
akik alkalmazkodnak a környezethez, de félig még a múltban élnek. Megpróbálnak
ugyan haladni a korral, tájékozódni a legújabb netes trendekről, de „nincs
annyira a vérükben”, mint a későbbi generációknak.
A mai 40-50 éveseket fiatalkorukban lázadónak tekintették: házasság előtt
léptek intim kapcsolatba, nem olyan vallásosak, mint szüleik és úgy írták le
őket, mint akik „nem tisztelik szüleiket”.
Az öntudatos, lázadó X generáció próbált nem kérni a felmenők feszültségéből.
Látták a munka és a pénz miatt széteső családokat és a sikert csak ritkán elérő
bizonytalan szülőket, így a mintával szembe vették az irányt. Érezték, hogy a
siker kulcsa a tudás, a kapcsolatok, a gyors reagálás. A nyelvtudás, a
gyakorlati hozzáállás és a rugalmasabb munkaterhelés kellett a
karrierhez, az elismeréshez. De ez a váltás nem ment olyan gyorsan, mert a
szamárlétra idővel „bedugult”. A munkahelyi kultúra és így az élet szerves
része lett pont az a szorongás, ami elől az X generáció menekült, ennek
megfelelően tele vannak kétségekkel és bizonyítási vággyal. Így a network, a
befolyásos és fontos barátok száma drasztikusan növekedett, ami átvette a
családi mikroközösség helyét. Gyakran a hétvége is a munkaidő része lett. A
korábbi kulcsos gyerekek rugalmassága hívta életre az információs társadalom
kereteit. Semmi sem biztos, de legfőképpen az állás nem, miközben azt érzik,
hogy ők folyamatosan teljesítenek. Mindezt csak tetézi a szülők állandó aggódó
kérdései a munkahelyről, a családról, a gyerekről. Ha van, azért, ha nincs, azért.
Az X generáció szüleinek korában még nem voltak karrieristák vagy sikeres
üzletasszony anyukák, így mintájuk sincs erre a működésre. A X-esek elkezdtek
bezárni – ami egy másik típusú nyitást eredményezett. Önmagukkal kezdtek el
foglalkozni, az élet értelmével, saját maguk megtalálásával. Befelé fordultak.
És ez is jelentős mértékben gyorsította a következő generációk változását.
4. Y generáció (1980–1994) Mostani 23-37 év közöttiek
Az Y-generáció alatt a mai huszon- és harmincéveseket értjük. Sokkal hagyományosabb,
konvencionálisabb értékrenddel rendelkeznek, mint az előző generáció.
„Ezredfordulós” generációnak is nevezik őket.
A fiatal (az angol Youth - fiatalság, ifjúság szó rövidítése) generáció, akik
Magyarországon még a szocializmusban születtek, de már a fejlődő demokráciában
nőttek fel.
Különlegesek – legalábbis annak érezhetik magukat, mert gyerekkorukban
rengeteget törődtek velük, sokkal többet, mint bármely korábbi generációval.
Sokuk fölött még húszas éveikben is ott köröznek a gyereküket elengedni nem
akaró „helikopter-szülők”.
Nevelésükre nagyban hatott, hogy szüleik a házon belül biztosították a szellemi
és testi fejlődéshez szükséges körülményeket. Megkapták a legmodernebb
játékokat, kisgyermekként megismerkedtek a tudomány és a technika legújabb
vívmányaival, magabiztosan kezelik azokat, sőt, mindennapi szükségletnek érzik.
A modern technikák és a számítógép nélkül el sem tudják az életüket képzelni,
ezzel együtt azonban igen gyakorlatiasak.
A legfontosabb tudást, amely a digitális újkorban szükséges nem az előző
generációktól szerzi meg, hanem saját maga által és kortársaitól. Sőt, nem hogy
nem tőlük tanulja meg, de ő tanítja az előző generációkat a digitális világ
eszközeinek használatára.
Netes személyiséggel és új kommunikációs stílussal rendelkeznek
Ennek a generációnak már nem jelent problémát eligazodni a felgyorsult
világban: pörög az életük, gyakorlatiasan használják a számítógépet, a
telefonokat, nem jönnek zavarba, ha valami új technikát kapnak kézhez, azonnal
feltalálják magukat és birtokba veszik, hisz már kisiskolás korukban tudtak
számítógépezni és mobiltelefont használni.
Szüleik önállóságra és szabad véleménynyilvánításra nevelték őket, ezért
munkahelyeiken nagy önbizalommal és szabadon élik az életüket és mondják el a véleményüket,
oldják meg a feladatokat. Társadalmi kapcsolataikat egy időben élik meg a valós
és a virtuális világban.
Ennek a generációnak már egészen más vágyai vannak, mint az előzőnek.
Magabiztosak és optimisták, csapatban szeretnek dolgozni. Ambiciózusak, erősen
motiváltak, racionálisak és hosszú távra terveznek.
Praktikus szemlélet jellemzi őket, az egyén szabadságát, a formalitásmentes
közvetlen világot nagyra értékelik. Új világot építenek, hiszen nem a
hagyományos irodai munkakultúrát képviselik, hanem a mobil és az internet
segítségével a világ bármelyik pontján elvégzik feladataikat, létrehozva
virtuális közösségeiket. Elődeiket megszégyenítő önbizalommal szállnak szembe a
megkövült szabályokkal, más képességekkel rendelkeznek, mint az előző generációk.
Kiemelten fontos számunkra a munka és a magánélet egyensúlya, szabadidejük
érték számukra.
Az Y generáció élvezni akarja a
munkahelyet: legyen az modern, a hagyományostól eltérő, nagy tág terekkel, és
közös étkezésre, beszélgetésre lehetőséget adó konyhával.
Más elvárásokkal lépnek munkába: olyan munkát szeretnének végezni, amit
szeretnek is. Ha nincsenek megelégedve valamivel, akkor tovább állnak.
Keresik a lehetőségeket, bevethető tudás elsajátítására törekszenek és gyors
előrehaladást igényelnek. Az ezredforduló generációja a szüleinél érzékenyebb a
közös gondokra, észleli a hibákat és megoldásokat keres rájuk.
Már nem csupán a családalapítás, hanem a karrierépítés is céllá vált, ami egy
teljesen új terület a generáció nő tagjainak. Sokan megpróbálnak egyensúlyozni
munka és karrier között, de mivel nincs korábbi minta arra, hogy ezt hogyan is
lehet véghezvinni, nő a belső bizonytalanság.
Nagy nyomás nehezedik rájuk, mivel sokkal bizonytalanabb gazdasági környezetben
lépnek ki a világba, mint a szüleik. Korábban az volt a szakmailag
elismert, aki nagy tapasztalattal rendelkezett, ma a fiatalságnak adnak teret.
Ez frusztráló a fiatalok számára, hiszen 30 éves korukra „meg kell valósítaniuk
önmagukat”, „be kell futni”, „el kell helyezkedni.” A sok „kell-ben” pedig
valahol elveszik a család és a kiegyensúlyozott élet. Hiába könnyíti meg
azonban a technika az életüket, az Y nemzedék olyan világban vált felnőtté,
ahol örökké sietnie, önmagát megvalósítania kell, karriert kell építenie. Egy
érdekvezérelt világban élnek, ahol, ha nem igyekeznek, elvesztik értéküket, és
partvonalra kerülnek.
Ők már egy fogyasztói társadalomba születtek bele, szüleik vagy az
idősebb generáció tagjai nehezen, kemény munka árán küzdötték fel magukat oda,
ahol tartanak. Nem akarnak úgy élni, mint szüleik, akik állandóan hajtják a
pénzt, és szorongva felelnek meg minden elvárásnak. A fiatalok azt látják, hogy
mindezért nagy árat fizettek a szüleik, tönkrementek egészségileg,
kiszolgáltatottá váltak a munkaerőpiacon. Ők már nem hajlandóak erre, nem
akarnak „robotolni”, magától értetődik számukra, hogy karriert érnek el, jól
keresnek.
5. Z generáció (1995-2009) Mostani 8-22 év közöttiek
A világ első globális nemzedéke, a globális falu első gyermekei, ugyanazon
a zenén, ételen, mozifilmen, és divatirányzaton nőnek föl, a legkisebb
létszámú, a legoktatottabb, a legkisebb családba született, a legidősebb anyák
nevelik (és sokszor egyedül) és az előző generációkhoz képes a hosszabb várható
élettartammal rendelkeznek.
Ez a generáció már egyenesen a technika világába született bele, ők azok, akik
a csörgővel együtt már egérrel és billentyűzettel is játszadoztak. Ennél fogva
„vérükké vált” a technika, a különböző kommunikációs eszközök. Hozzászoktak
ahhoz, hogy állandó kapcsolatban vannak egymással, hogy állandó, korlátlan és
azonnali hozzáférésük van a világhálóhoz. Hálózaton keresztül funkcionálnak a
legjobban, a szocializáció ebben a korosztályban virtuális térben történik.
Virtuálisan naponta akár több száz emberrel is kommunikálnak, a közösségi
oldalakon ezernél több baráttal rendelkezhetnek, a való életben zajló
kommunikációt azonban stresszhelyzetként élik meg, ezért egyre inkább
bezárkóznak, a valódi világban leépítik baráti körüket és az internet nyújtotta
biztonságba menekülnek. Hogy miért? Mert a virtuális világban olyanok,
amilyenek lenni szeretnének. Ott könnyen kommunikálnak, és ha valami nem
tetszik, hát kikapcsolnak.
A szóhasználatukat már végképp nehezen értik meg a nagyszülők, igen sok
szlenget használnak.
Ezek a mai kiskamaszok és kisgyerekek, az igazi digitális bennszülöttek, akik
már akkor is tudják használni a technológiai eszközöket, amikor még beszélni is
alig tudnak. A gazdasági és társadalmi változásokra már gyerekkoruktól kezdve
minden eddigi generációnál nagyobb befolyást gyakorolnak, a
marketing-szakemberek az ő „lájkjaikra” vadásznak.
Tagjai tipikusan különböznek az előző generációk, főleg a közvetlenül megelőző
Y generációtól. Egy új típusú nemzedék, amelynek kialakulásában a technika
száguldó fejlődése játszott rendkívül fontos szerepet. Mindezekre a készségekre
az iskolán kívül, szabadidejében tesz szert, kizárólag önszabályozó módon,
illetve hálózatban korcsoportjától tanulva.
A Z generáció tagjainak, akik a 20. századihoz képest egy új világban nőttek fel,
teljesen megváltoztak a tanulási szokásai. Ez problémákat vet fel az oktatási
rendszerben is, elsősorban a tanítási módszerek területén. A tanároknak nehéz
átadniuk a tudásukat a fiataloknak, akik hozzá vannak szokva a gyors
információáramláshoz és annak befogadásához. Képesek egyszerre több mindennel
párhuzamosan is foglalkozni (multitasking). Egyre kevesebb időt töltenek
olvasással, viszont egyre többet játszanak például számítógépes játékokkal. A
kommunikációs eszközök fejlődésével és gyorsaságával egyre több információhoz
jutnak, és ezeket máshogy dolgozzák fel, ami miatt másképp is gondolkodnak,
mint az X vagy az Y generáció tagjai.
Azt, hogy hogyan viselkedik a Z generáció a munkahelyeken, csak prognosztizálni
lehet. A rájuk irányuló elemzések és kutatások alapján a Z generációt, mely a
21. század első éveiben áll majd munkába, a gyors váltások jellemzik. A Z
generációnak a munkahelyek cserélgetése természetes lesz. Kompromisszum nélkül
odébbállnak úgy, ahányszor csak szükségét érzik, nem ragadnak le egy
vállalatnál, nem aggódnak, amiatt, hogy nincs biztos fizetésük és egy stabil
íróasztaluk valahol. Praktikus szemlélet jellemzi őket, az egyén szabadságát, a
formalitásmentes közvetlen környezetet nagyra értékelik. Nem a szavak és az
érzelmek jellemzik őket, elképzeléseiket komoly áldozatok árán is képesek
megvalósítani. Ők már nem egyénileg fogják forradalmi ötleteiket megvalósítani,
hanem egymással összefogva szolgálják a közösséget.
6. Alfa generáció (2010 után születettek)
A legtovább fognak élni az emberiség történetében, a legmagasabb iskolai
képzettséggel rendelkeznek majd és teljes mértékben a világháló részei lesznek.
Ennek az ára, hogy ők lesznek a legmagányosabb nemzedék.
Eltűnhetnek az irodák, globális munkahelyek és cégek születhetnek. A generáció
olyan problémákra kell, hogy megoldást találjon, mint a környezetszennyezés,
globalizációs ártalmak és a társadalmi öregedés. Ezért is nevezik őket "új
csendes, vagy alfa" generációnak, remélve azt, hogy képesek lesznek
a kihívásokkal megbirkózni, és azt, hogy velük újra kezdődik minden, új
lehetőséget kapnak, amivel élni is tudnak majd.
Hát ennyi. Lehet gondolkodni rajta.