Most tudtuk meg, hogy mikor is készültek pontosan az angyalok. (Vagy legalábbis kb... ha nem is egészen pontosan... de a több helyen szereplő időpontokkal ellentétben...)
Tehát:
Az alábbi fénykép a kőbányai Szent László templom 1900 júniusi felszenteléséről készült: amint látható, az angyalok már ekkor a helyükön voltak. (A fénykép egyébként a kőbányai Helytörténeti Gyűjteményből származik.)
Az alábbi fénykép a kőbányai Szent László templom 1900 júniusi felszenteléséről készült: amint látható, az angyalok már ekkor a helyükön voltak. (A fénykép egyébként a kőbányai Helytörténeti Gyűjteményből származik.)
A templom épülete 1897-ben készült el, ezen év augusztusában helyezték el a tornyán a keresztet.... az angyalok is tehát az 1890-es években kerülhettek a helyükre, vélhetőleg legkésőbb 1897-ig..."
Mivel azt tudtuk, hogy összesen 11 angyal készült ( mert hátha szállítás közben meghibásodik az egyik, akkor lehessen azonnal pótolni...) akkor a máriakéméndi angyalok "születésének ideje" is 1900 előttre tehető - még ha egész pontosan az évet nem is sikerült megtudni.
(A kettő + három = öt angyal története.)
Aki rendszeres olvasóm emlékezhet rá, hogy 2011-ben
Máriakéménden jártam, (http://aranyosfodorka.blogspot.com/2011/10/ajandek-nap-ujra-ii-resz-erzsebet.html) és ámulattal (meg szomorúan) írtam az itt talált angyalszobrok
állapotáról. Szeretem a pontos, precíz munkát és elkezdtem nyomozni a szobrok után.
Tavaly csak annyit tudtam meg, hogy a Zsolnay gyárban készültek
http://www.szoborlap.hu/16413_mariakemendi_kegytemplom_szobor_diszei_mariakemend_kiss_gyorgy_1912.html
"….a nagyméretű,
magyaros varkocsos, középkori öltözetű, domborműves mintájú tunikás
angyalszobrok Lechner Ödön tervezte Hit-Remény-Szeretet allegóriák szobrászára
nem tér ki Mattyasovszky Zsolnay Tamás sem. A fazonkönyv rajza (6/2045, 2049)
mellett sem találunk utalást
modellálójára. A szecesszió kedvelte géniuszok heroikusságát előlegezik meg,
magyaros jelleggel, erővel. Plasztikája eltér a korabeli épületszobrok
akadémikus sablonaitól.
Sajátos az
utóélete e plasztikák tartalékpéldányainak. A gyárban visszamaradt példányait évekkel
később baranyai kálváriákhoz kapcsolva állították fel. Ma is eléggé épen
(szárnyukból letört részekkel) áll a Hit-Remény-Szeretet együttes Kishajmáson a
Kálvária-dombján, messziről is jól
láthatóan. Részleteiket e felállításban közelebbről élvezhetjük, mint Lechner kőbányai
Szt. László-templomán, ahová eredetileg készültek. Máriakéménden a római
katolikus templom főhomlokzata előtti kereszthez vezető lépcső két oldalán
látható a Hit és a Szeretet (az előbbinél erősebben sérült) figurái. …"
(Info innen: http://www.epa.hu/01600/01615/00001/pdf/227-230.pdf )”
Aztán az angyalok
után kutatva, egyszer csak találtam egy fotót, melyen három angyalszobor volt látható és kiderült, hogy
ezek a szobrok meg a kishajmási golgotán
állnak. Már akkor elhatároztam, idén
felkeresem őket. Persze bevallom,
közben nem azzal töltöttem minden napomat, hogy e szobrok után kutattam, de
megpróbáltam először a gyárban érdeklődni, majd a Zsolnay múzeumban – ám még
csak a szobrok létezéséről sem tudtak – ami azért számomra kissé meglepő és
valamilyen szinten fájó élmény volt. (Ámbár az is lehet, hogy csak le akartak
rázni – hiszen a nevem nem szerepel semmiféle híres/szak/ember listán és már
hogy is jön ahhoz egy kis senki, hogy ilyesmi után tudakozódjon ?)
Majd próbáltam a máriakéméndi plébánián érdekelődni – ahol
azt a választ kaptam, hogy menjek le és rendelkezésemre bocsátják, amijük van, de
úgy „kapásból” nem tudtak mondani semmi használható információt. Jártam a pécsi
levéltárban is, ahol semmi érdemleges adatot nem találtam.
Mostanában újra olvastam a Zsolnay család történetéről szóló
könyvemet, mely sajnos a szobrok szempontjából pont a kritikus időben „szenved
törést”. Zsolnay Teréz (ZS.V. lánya) kb.
1889-ig írta naplóját, az ő lánya Mattyasovszky Zsolnay Margit pedig az 1890-es
éveket ill. az 1900-as elejét kicsit hézagosan írta meg – szobraink szempontjából
épp a megszületés időszaka maradt ki.
Máriakéméndre (még) nem mentem le másodszor, de közbejött ez
a kishajmási felfedezés és a múlt heti körutazásom alkalmával azt az infót
kaptam a faluban, amit le is írtam, hogy: „….állítólag a Zsolnayak kérték még a
háború előtt, hogy a falusiak rejtsék el ezeket a szobrokat. Aztán hálából itt
is hagyták, sőt köszönetképp a gyárban készült a 14 stációs golgota mázas
kerámiakép sorozata is.”
Megkerestem a körzeti plébánost is, aki nagyon kedvesen és
azonnal (!) visszaE-mail-ozott, az alábbi infókkal: „A kishajmási kálvária
szobrait a Zsolnay-gyárban készítette ismeretlen művész ismeretlen
megrendelésre. Sokat nem tudunk erről a háború utáni időszakról. Jezsuita
atyák, nővérek tevékenykedtek ezen a területen, az ő képzelőtehetségüknek és
utánajárásuknak köszönhető talán, hogy a Zsolnay-gyárban talált öntőformákat
újra használták, és elkészítették az Ön által helyesen megnevezett szobrokat.
Lehetséges, hogy az eredeti szobrokat Maróti Géza tervezte a kőbányai Szent
László templom tornyára, de ez nem biztos.”
Ez volt a kulcs – mely kinyitotta a záramat ! Ezúton is köszönet érte.
Azonnal keresni kezdtem a kőbányai templomra a Google-ban és
a szó szoros értelmében felkiáltottam, amikor az egyik képről az én egyik
angyalom nézett vissza rám !! El nem tudom mondani az örömömet. Tehát megvan a
harmadik angyal-sorozat is !!!
No de még mindig nem tudom, ki volt a szobrász !?
Több helyen is téves adat szerepelt a neten - ezeket ebben a (2012-es) anyagomban szerepeltettem is, azonban idővel ezek eltűntek a netről, tehát mint valótlant, nem bizonyítható adatot, töröltem. Vagyis az angyalok szobrásza ismeretlen....
A
szobrok fotóit alaposan megnézve azonban tettem egy felfedezést. Ehhez tudni
kell, hogy a hit: jelképe a kereszt, a remény:
jelképe a horgony, a szeretet: jelképe, a szív. A szobrok neve tehát:
Hit, Remény, Szeretet. A negyedik nevét
nem tudom – talán anyjukat a Bölcsességet ábrázolja ? Érdemes ehhez még elolvasni:
http://lexikon.katolikus.hu/H/hit,%20rem%C3%A9ny,%20szeretet.html
http://lexikon.katolikus.hu/H/hit,%20rem%C3%A9ny,%20szeretet.html
A megtalált szobrok alapján négyféle változat készült:
Vagyis
Keresztet tartó „Hit”
van Máriakéménden és Kőbányán
Horgonyt tartó „Remény” van Kishajmáson és Kőbányán
Szívet tartó „Szeretet” van Máriakéménden és Kőbányán
Két „elnevezés nélküli” imára összetett kézzel álló angyal
van Kishajmáson 2 db. és Kőbányán 2 db.
Vagyis 5 tökéletes szobor van Kőbányán, 3 hibás szobor
Kishajmáson és 2 hibás szobor Máriakéménden.
A kőbányaiak szárnya nagy méretű és ép.
A „vidékiek” szárnya vagy hiányzik, vagy hiányos és nem
lehet tudni eredeti méretüket.
A kőbányaiak feje körül glória látható.
A „vidékieknél” a glória hiányzik.
Tehát vagy volt ezeknek az angyal-szobroknak kétféle
változata….vagy a vidékiekről lepusztult már néhány „kellék”.
Később tudtam meg, hogy volt egy 11. angyal is, ez a szobor a Zsolnay mauzóleum tetején állt - sajnos megsemmisült....
Bizonyítani ugyan nem tudom, de az a feltételezésem, hogy a Budapestre megrendelt angyalszobrokból egy egy "tartalék" példány is készült, ha esetleg szállítás közben valami baj történne az első számúakkal. A szállítás azonban jól sikerült, a tartalék angyalokra nem volt Budapesten szükség. Maradtak tehát eredetileg Pécsett.
Aztán a történelem viharában szétválasztották őket, "eldugták" ide-oda, így került kettő Máriakéméndre, három meg Kishajmásra.
Aztán a történelem viharában szétválasztották őket, "eldugták" ide-oda, így került kettő Máriakéméndre, három meg Kishajmásra.
Anyaguk: pirogránit. http://www.zsolnay.hu/tradicio/technologia.php
(Pirogránit: mesterségesen készített, a gránithoz hasonló
kő. Könnyen olvadó agyagból készül. Az agyagot égetik, porrá őrlik, nyers,
nehezen olvadó agyaggal keverik, vízgőzzel gyengén megnedvesítik és nagy nyomás
mellett préselik, azután újra égetik. Igen kemény, szívós; falakat raknak ki
vele, valamint folyosók stb. burkolására is használják.
Forrás: Pallas Nagylexikon)
A vidéken lévő szobrok (különösen áll ez a Máriakéménden
lévőkre) állapota kétségbeejtő és sír a szívem, ha arra gondolok, hogy
hamarosan szétmossa őket egy nagyobb eső.
Így hát rájuk is vonatkozik a mondás, hiába angyalok: Porból lettél, porrá leszel….
U.i. Külön köszönet kedves pesti olvasómnak (SZM), aki volt
szíves felajánlani, hogy elmegy Kőbányára és a blogom részére lefotózza az angyalokat.
És akkor következzenek a képek megtalálásuk sorrendjében:
Kettő Máriakéméndről:
Három Kishajmásról:
Hálás köszönet a cikkért...most éppen a kőbányai szt.László templom bemutatására készülök és ez a cikk nagy segítség volt számomra!
VálaszTörlésNagyon örülök, ha valami kis segítséget nyújtott az "angyal-sztorim" - a téma igencsak fontos volt számomra - azért is foglalkoztam több alkalommal is velük.
TörlésKöszönöm, hogy írtál, jó munkát, akármit is írsz, sikert kívánok hozzá !