Aki nem szeret olvasni, aki kívülről ismeri a könyvet, akit
nem érdekel a filozofálás – hagyja ki a mai írásomat. Nem először olvasom a
könyvet – tán nem is utoljára. Most bemásolok
belőle egy részt – amin el lehet gondolkodni.
A könyvet 1932-ben adták
ki.
(Kedvem lett volna egy-egy mondatot pirossal írni - de visszafogtam magam...)
Tizenhetedik fejezet (-ből részlet)
……………..Ezt egy Maine de Biran nevű ember írta. Filozófus volt,
ha tudja, ez mit jelentett.
– Olyan ember, aki kevesebb dologról
álmodik, mint ami van mennyben és a földön – vágta rá a Vadember.
– Pontosan így van. Felolvasok önnek
valamit, amit egy pillanat alatt megálmodott. Közben hallgassa meg, amit ez a
régi közösségi főénekes mondott. – Felnyitotta a könyvet annál a résznél,
amelyet egy papírszelettel jelölt meg, s olvasni kezdett. – "Nem vagyunk a
saját magunké jobban, mint amennyire sajátunk az, amit birtoklunk. Nem mi
teremtettük önmagunkat, nem lehetünk hatalmasabbak önmagunknál. Nem vagyunk
saját magunk gazdái. Mi Isten tulajdona vagyunk. Nem az a boldogság vajon, hogy
így nézzük a kérdést? Jelent valamiféle boldogságot vagy vigaszt, ha azt
képzeljük, saját magunk tulajdonai vagyunk? Talán így gondolkoznak a fiatalok s
azok, akiknek jól megy a soruk. Ezek azt hihetik, nagy dolog, ha mindenük
megvan – ahogyan feltételezik a maguk módján, hogy nem függnek senkitől, hogy
nem kell semmire sem gondolniuk, ami nincs szemük előtt, hogy nem zavarja őket
a folytonos elismerése, imádása és feltételezése egy másik akaratnak. De amint
múlik az idő, ők is, mint minden ember, rá fognak döbbenni, hogy a függetlenség
nem való az embernek – hogy az természetellenes állapot –, megteszi egy
darabig, de nem visz el bennünket biztonságban a végcélig..."
Mustapha
Mond szünetet tartott, letette az első könyvet, s kezébe véve a másodikat,
belelapozott. – Vegyük ezt például – mondta, s mély hangján újból olvasni
kezdett: "Az ember megöregszik, érzi önmagában a gyengeségnek, a
nyugtalanságnak és a kényelmetlenségnek azt az alapvető érzését, amely a kor
előrehaladtának kísérője; s miután így érez, csupán betegnek képzeli magát,
elaltatva félelmeit azzal a gondolattal, hogy ez a nyo*****ó állapot valamilyen
különös okra vezethető vissza, amelyből mint valami betegségből, reménye
szerint majd kigyógyulhat. Hiú ábrándozások! Az a kór az öregség, és rettenetes
betegség az! Azt mondják, hogy a halálfélelem és a halál utáni dolgoktól való
félelem az, ami az embereket a vallás felé fordítja, amint előrehaladnak a
korban. De saját tapasztalatom azt a meggyőződést oltotta belém, hogy teljesen
eltekintve az ilyen rettegésektől vagy képzelődésektől is a vallásos érzés
növekedésre hajlik, amint öregszünk; növekszik, mert ahogyan a szenvedélyek
lehiggadnak, ahogyan a képzelet és az érzékenység kevésbé erős és kevésbé
felkelthető lesz, értelmünk kevésbé zavartan fog működni, kevésbé homályosítják
el a képzetek, vágyak és időtöltések, amelyekben korábban feloldódott; s ekkor
felmerül Isten, mintegy a felhők mögül; a lelkünk érezni, látni kezd, minden
világosság forrása felé fordul; arra fordul természetes és elkerülhetetlen
módón, mert most, hogy mindaz, ami az érzéki világnak életét és bubáját adta,
most kezdett elszivárogni belőlünk, most, hogy a jelenségekben való létezést
nem erősítik belülről vagy kívülről támadt benyomások, érezzük annak szükségét,
hogy támaszkodjunk valamire, ami velünk marad, valamire, ami sosem fog
bennünket kijátszani – egy valóságra, egy abszolút és örökké tartó igazságra.
Igen, kikerülhetetlenül Istenhez fordulunk, mert ez a vallásos érzés
természeténél fogva oly tiszta, oly gyönyörűséges a léleknek, amely
tapasztalja, hogy kárpótlást nyújt minden más veszteségünkért." –
Mustapha
Mond becsukta a könyvet, és hátradőlt székében. – Egyike ama több dolgoknak
égen és földön, melyeket e bölcselők felfogni nem voltak képesek, éppen ez volt
– körbeintett kezével –, vagyis mi, a modern világ. "Csak addig lehetünk
függetlenek Istentől, amíg fiatalok vagyunk, és jól megy a sorunk, de a
függetlenség nem vezet el minket biztonságban a végcélig." Nos, mi
fiatalok vagyunk, és jól megy a sorunk végig. Mi következik ebből? Nyilvánvalóan
az, hogy függetlenek lehetünk Istentől. "A vallásos érzés kárpótolni fog
bennünket minden veszteségünkért." De ha nincs veszteség, amit
kárpótolnunk kellene, akkor a vallásos érzés felesleges. És miért vadásznánk
valami pótszerre a fiatal vágyak helyett, ha az ifjonti vágyak sosem hagynak
minket el? Pótlékra a szórakozás helyett, ha egyszer élvezhetjük a jó öreg
ostobaságokat az utolsó pillanatig? Mi szükségünk a megpihenésre, ha elménk és
testünk továbbra is élvezetét leli a cselekvésben? Mi szükség a vigaszra, ha
van szómánk? Mi szükség valami mozdíthatatlanra, ha egyszer ott a társadalmi
rend?
– Tehát ön úgy véli, nincs Isten?
– Nem, én úgy vélem, egészen valószínű,
hogy van.
– Akkor miért?... Mustapha Mond
közbevágott:
– De ő különböző módon nyilvánítja ki
önmagát különböző embereknek. A premodern időkben úgy nyilatkoztatta ki magát,
mint az a lény, amely le van írva ezekben a könyvekben. Ma pedig...
– Hogyan nyilatkoztatja ki magát ma? –
kérdezte a Vadember.
– Nos, ma úgy nyilatkoztatja ki magát, mint
hiány; mintha egyáltalán nem is lenne.
– Ez a maguk hibája.
– Nevezze a civilizáció hibájának. Isten
nem férhet össze a gépekkel és a tudományos gyógyászattal és az egyetemes
közboldogsággal. Az embernek választania kell. A mi civilizációnk a gépeket és
a gyógyászatot és a boldogságot választotta. Ezért kell nekem ezeket a
könyveket páncélszekrénybe zárva tartani. Szennyesek. Az emberek
megbotránkoznának, ha...
A Vadember félbeszakította:
– De hát nem természetes dolog, ha azt
érezzük, van Isten?
– Azt is megkérdezhetné, természetes
dolog-e, ha felhúzzuk a cipzárat a nadrágunkon – mondta az ellenőr gúnyosan.
Maga emlékeztet engem egy másik ilyen öreg fickóra, akit Bradleynek hívtak. Ő
úgy határozta meg a filozófiát, mint amely megleli a téves okot ahhoz, amit
ösztönösen hiszünk. Mintha bármit is ösztönösen hinnénk! Az ember azért hisz
bizonyos dolgokban, mert úgy kondicionálták, hogy higgyen bennük. Rossz
indokokat találunk olyasmihez, amiben ösztönösen is hiszünk – ez a filozófia.
Az emberek azért hisznek Istenben, mert úgy kondicionálták őket, hogy higgyenek
Istenben.
– De akkor is – makacskodott a Vadember –
természetes dolog, hogy hiszünk Istenben, amikor egyedül vagyunk, egészen
egyedül, éjszaka, s a halálra gondolunk...
– De az emberek manapság soha nincsenek
egyedül – mondta Mustapha Mond. – Meggyűlöltetjük velük a magányt, és úgy
rendezzük el az életüket, hogy szinte lehetetlen is egyedül lenniük.
A Vadember gyászosan bólogatott. Malpaisban
attól szenvedett, hogy kizárták a puebló közösségi tevékenységeiből, a
civilizált Londonban pedig attól, hogy soha nem szökhetett meg a közösségi
tevékenységek elől, sosem tudott nyugodtan egyedül lenni.
– Emlékszik arra a részre a Lear királyban?
– kérdezte meg végül a Vadember. – "Az ég igazságos, mert kéjeinkből
csinál, bennünket ostorozni, eszközt: a bűnös és setét hely, hol fogantál,
szemeibe került." És erre Edmund azt feleli: "Jól szólottál: való,
megfordult a kerék, s én itt vagyok." Emlékszik, amikor Edmund
megsebesült, és már haldoklik. Hát most hogyan van ez? Vajon nincs most Isten,
aki elrendezze a dolgokat, büntessen és jutalmazzon?
– Nos, hát van? – kérdezne meg most az
ellenőr. – Az ember akárhányszor vétkezhet is egy terméketlenített nővel, és
nem kockáztatja, hogy a fia szeretője kivájja a szemét. "Megfordult a
kerék, s én itt vagyok." De vajon hol lenne manapság Edmund? Légpárnás
székben üldögélne, átölelve egy lány derekát, szexhormonos rágógumit szopogatva
és gyönyörködve a tapiban. Az ég igazságos. Minden bizonnyal. De a
törvénykönyvét végső soron azok az emberek fogalmazzák meg, akik megszervezik
a társadalmat; a Gondviselés végszavát az emberektől kapja.
– Biztos ebben? – kérdezte a Vadember. –
Biztos benne teljesen, hogy a légpárnás széken üldögélő Edmund nem bűnhődik
éppen olyan súlyosan, mint a megsebesült és elvérző Edmund? Az ég igazságos.
Nem csinál kéjeiből eszközt, hogy lealacsonyítsa?
– Lealacsonyítsa, s vajon milyen
helyzetből? Mint boldog, szorgalmasan dolgozó, árukat fogyasztó állampolgár ő
tökéletes. Persze ha más mértékkel akarja mérni, mint a mienk, akkor talán
mondhatja, hogy lealacsonyodott. De ragaszkodnunk kell valamelyik
posztulátum-rendszerhez. Nem lehet elektromágneses golfot játszani a
centrifugális labdajáték szabályai szerint.
– De az érték nem az egyes ember akaratában
rejlik mondta a Vadember. – Az érték nagysága és méltósága magában az értékben
és az értékelőben rejlik.
– Ugyan, ugyan! – tiltakozott Mustapha
Mond. – Ez már kissé messze vezet, nemde?
– Ha megengednék maguknak, hogy Istenre
gondoljanak, nem engednék meg maguknak, hogy a kéjek lealacsonyítsák önöket.
Lenne okuk arra, hogy a dolgokat türelmesen viseljék el, hogy bátran
cselekedjenek. Láttam ezt az indiánok között.
– Bizonyára – mondta Mustapha Mond. – De
hát mi nem vagyunk indiánok. A civilizált embernek nincs szüksége arra, hogy
elviseljen bármit, ami komoly kellemetlenséggel jár. És ami a cselekvést illeti,
Ford mentsen, hogy a civilizált ember fejébe vegye az ötletét. Felborítaná az
egész társadalmi rendet, ha az emberek saját belátásuk szerint kezdenének
cselekedni.
– És akkor hol marad az önmegtartóztatás?
Ha lenne Istenük, okuk is lenne az önmegtartóztatásra.
– De az ipari civilizáció csak akkor
lehetséges, ha nincs önmegtartóztatás. Saját vágyaink kielégítése, amelyeknek
határt csak a higiénia és a gazdasági élet szabhat, ez a lényeg. Máskülönben a
kerekek megszűnnek forogni.
– Lenne okuk a szüzességre, a tisztaságra!
– mondta a Vadember, s kissé elpirult, ahogyan kiejtette e szavakat.
– De a tisztaság szenvedélyt jelent, a
szüzesség neuraszténiát jelent. És a szenvedély és a neuraszténia
instabilitáshoz vezet. És az instabilitás a civilizáció végét jelenti. Nem
lehet tartósan, semmiféle civilizációt fenntartani sok-sok kellemes bűn nélkül.
– De Isten az oka mindannak, ami nemes,
szép és hősies. Ha lenne egy istenük...
– Drága fiatal barátom – mondta Mustapha
Mond –, a civilizációnak egyáltalán nincs szüksége nemes vagy hősies dolgokra.
Ezek a politikai tehetetlenség tünetei. Egy megfelelően szervezett
társadalomban, mint amilyen a miénk, senkinek sincs alkalma arra, hogy nemes
vagy hősies legyen. A körülményeknek teljesen ingatagnak kell lenniük ahhoz, hogy
ilyen alkalmak keletkezzenek. Ahol háborúk folynak, ahol megosztott
érdekcsoportok vannak, ahol ellen kell állni bizonyos kísértéseknek, ahol a
szerelem tárgyaiért küzdeni kell, vagy meg kell őket védeni – ott nyilvánvalóan
van némi értelme a nemes és hősies magatartásnak. De manapság nincsenek
háborúk. A lehető legnagyobb mértékben vigyázunk arra, hogy megakadályozzuk az
embereket abban, hogy túlzottan megszeressék egymást. Nincsenek megosztott
érdekcsoportok, az embereket úgy kondicionálják, hogy egyszerűen senki sem
tehet másként, mint ahogyan tennie kell. És amit tennie kell, az egészében véve
oly kellemes, a természetes ingerek oly sok lehetőséget kapnak a szabad
játékra, hogy ténylegesen nincs is semmi kísértés, amelynek ellen kellene
állni. És ha valamikor, valami szerencsétlenség folytán mégis valami
kellemetlen dolog történne valahogyan, nos, akkor még mindig ott van a szóma,
amely lehetővé teszi, hogy szabadságra menjünk a tények elől. És mindig ott a
szóma, hogy haragunkat mérsékelje, kibékítsen ellenségeinkkel, hogy türelmesek
és sokáig mindent elviselők lehessünk. A múltban ezeket a dolgokat csak nagy
erőfeszítéssel lehetett elérni, s csupán több éves, kemény erkölcsi edzéssel.
Most pedig bárki lenyel két-három félgrammos tablettát, és kész. Bárki erényes
lehet ma. Mindenki magával hordhatja egy üvegcsében jó erkölcseinek legalább a
felét. Kereszténység könnyek nélkül – ez a szóma.
– De a könnyekre szükség van. Nem
emlékszik, mit mondott Othello? "Ha a borúra mindig ily derű jön, dühöngj,
vihar, míg serken a halál is!" Van egy történet, amelyet az egyik öreg
indián szokott mesélni nekünk, a Mátaski Leányról. Azoknak a fiatalembereknek,
akik feleségül kívánták venni, reggel kapálniuk kellett a kertjében. Könnyűnek
látszott a feladat, csakhogy ott legyek és szúnyogok voltak, varázserejűek. A
legtöbb fiatalember egyszerűen nem állhatta a csípéseket és szúrásokat. De aki
kiállta a próbát, az elnyerte a lány kezét.
– Bájos történet! De civilizált országokban
– mondta az ellenőr – meg lehet kapni a lányokat anélkül, hogy kapálnánk nekik,
és nincsenek legyek vagy szúnyogok, hogy megcsípjenek. Már évszázadokkal
ezelőtt megszabadultunk tőlük.
A Vadember bólintott, homlokát ráncolva.
– Megszabadultak tőlük. Igen, ez az önök
módszere. Megszabadulnak minden kellemetlen dologtól, ahelyett hogy
megtanulnának együtt élni velük. "Akkor nemesb-e a lélek, ha tűri balsorsa
minden nyűgét s nyilait; vagy ha kiszáll tenger fájdalma ellen, s fegyvert
ragadva véget vet neki..." De önök egyiket sem választják. Sem a szenvedést,
sem az ellenállást. Önök egyszerűen száműzik a nyűgöket és nyilakat. Túl könnyű
megoldás.
Hirtelen elhallgatott, anyjára gondolt.
Harminchetedik emeleti szobájában Linda valamikor a daloló fények és illatos
cirógatások tengerében úszott – elúszott, ki a térből, ki az időből, ki
emlékei, szokásai, megöregedett és felpuffadt teste börtönéből. És Tomakin, a
keltető és kondicionáló volt igazgatója még mindig kiránduláson van –
szabadságolta magát a megaláztatástól és fájdalomtól egy olyan világba, ahol nem
hallhatja azokat a szavakat, azt a gúnyos kacagást, nem kell látnia azt a
rettentő arcot, éreznie azokat a nedves és elomló karokat a nyaka körül, egy
gyönyörű világba...
– Amire önöknek szükségük van – folytatta a
Vadember –, az valami, ami könnyekkel jár, a változatosság kedvéért. Semmi sem
kerül itt elég sokba.
(– Tizenkét és fél millió dollár –
tiltakozott annak idején Henry Foster, amikor a Vadember ezt mondta neki. –
Tizenkét és fél millió, ennyibe került az új kondicionáló központ. Egyetlen
centtel sem kevesebbe!)
– "Kitenni azt merészen, mi halandó és
bizonytalan, szerencse, halál s veszély kényének, akár egy tojáshéjért."
Nincs benne valami igazság? – kérdezte, s felnézett Mustapha Mondra. – Teljesen
függetlenül Istentől, bár persze Isten jó ok lenne rá. Nincs abban valami, hogy
veszélyesen kell élni?
– Sok igazság van benne – válaszolta az
ellenőr. – A férfiak és a nők mellékveséjét időnként stimulálni kell.
– Micsoda? – kérdezte a Vadember
értetlenül.
– A tökéletes egészség egyik alapfeltétele.
Ezért tettük kötelezővé az ESZP-kezelést.
– ESZP?
– Erős Szenvedélyek Pótszere. Havonta
egyszer szabály szerint. Az egész szervezetet átitatjuk adrenalinnal. Ez a
félelem és düh tökéletes fiziológiai megfelelője. Mindazzal a tónusos hatással,
amellyel Othello megölte Desdemonát, csakhogy a kínos következmények nélkül.
– De nekem tetszenek a kínos
következmények.
– Nekünk nem – mondta az ellenőr. – Mi
jobban szeretjük a dolgokat kényelmesen végezni.
– De én nem akarok kényelmet. Én Istent
akarom, én költészetet akarok, én igazi veszélyt akarok, én szabadságot akarok,
én jóságot akarok, én bűnt akarok.
– Valójában ön azt követeli, hogy joga
legyen a boldogtalansághoz – mondta Mustapha Mond.
– Rendben van hát – szólt a Vadember
kihívóan – követelem a jogot ahhoz, hogy boldogtalan lehessek.
– Nem is említve annak jogát, hogy
megöregedjék, csúf és impotens legyen; jogot a szifiliszhez és a rákhoz, jogot
az éhezéshez, a tetvességhez, jogot az állandó félelemben való éléshez, hogy
vajon mi lesz holnap; jogot ahhoz, hogy tífuszt kapjon, jogot, hogy mindenféle
elmondhatatlan kínok gyötörjék. – Hosszú csend támadt.
– Mindezt követelem – mondta végül a
Vadember. Mustapha Mond vállat vont.
– Kérem, parancsoljon – felelte.