2014. szeptember 11., csütörtök

Betűk, számok, képek




Két blog igen magasan áll nálam a kedveltek listáján. Akár bevallhatom: irigylem őket, mert soha, SOHA még csak hasonlót sem fogok tudni „produkálni”, akármennyire igyekszem is kis életem morzsái bemutatni.
A mai wangfolyós anyag (bár mondhatom mindegyik, de mindig más és más okból) igencsak elgondolkodtatott – http://wangfolyo.blogspot.hu/2014/09/hurra-iskola.html eszembe 
juttatta az én kisiskolás-kori élményeimet.
Előre bocsátom, nincs iskolás gyerek a közelemben, fogalmam nincs, ma miképp és főleg mit tanítanak a gyerekeknek. A mocsok- és megszédült őrület-halomról, ami a netről látszik – nem akarnék írni.
Azt tudom, hogy – bár igazából sose szerettem iskolába járni – mégis megőrződtek pillanatok, melyeket az iskolával kötök össze. Pl. a fenti cikkben van egy kép, melyen a betűk gyakorlása látszik egy papíron. Hány, de hány újságpapírt firkáltam tele, mire jól sikerültek a betűk ! Mivel nem volt rendes, tiszta fehér papír se, többnyire az elolvasott újságokon, vagy apánk által a hivatalból hazahozott, (tán az eltüzeléstől így megmentett ?) papírokon gyakoroltunk. Érdekes módon ma is emlékszem ezeknek a papíroknak a tapintására, kissé kemények voltak, vastagabbak, mint a mai írólap és kissé sárgás, fényes felületűek. Egyik végén piros, másik végén kék tintaceruzával gyakoroltam. Nem is tudom  miért, tán az volt otthon, mert nem hiszem, hogy a kétszínű olcsóbb volt, mint a grafitceruza. Aztán a füzeteink ! Véletlenül találtam is ilyeneket, íme:





Igen, ilyenben tanultam írni. A számtanfüzet hátán meg ott volt a szorzótábla – amit egyébként számtanórán az egész osztály hangosan skandálva mondott fel minden áldott nap. Úgy szeretném tudni, ha ma leállítasz egy 8-9 éves gyereket az utcán és rákérdezel: Mennyi 8x4 ?  Rá tudja-e vágni, hogy 32 ???
(@x most erre azt kommentelné, ha nem írnám ide, hogy „és fontos, kell ezt ma még tudni ?” Háááát nem tudom…)
És ami még az iskolás élményem közül kitörölhetetlen: a vajaskenyér almával. Nyilván igen sokszor kaptam ezt tízóraira, a mai napi így ősz táján rákívánok, és eszem is efféle nosztalgia-reggelit. Rég volt – elmúlt, de néha jó felidézni ilyesmiket.

A másik gondolatébresztő képsor itt látható:
Ehhez valahogy nem is nagyon tudok mit hozzáfűzni. Már máskor is mutattam képet a boston.com-ról és akkor is azt írtam: Mi bajom is van nekem tulajdonképp ? Semmi. Emberek milliói élnek  számomra tényleg elképzelhetetlen körülmények között. És talán mégis boldogok, abban a kis időben, amíg itt lehetnek. Vannak bánataik, gondjaik, de (remélem!) vannak örömeik. És kétségtelen, más valamilyen miliőbe beleszületni, s abban élni és más azt kívülről szemlélni – de azért aki emberibb körülmények között él, és nem gondol arra, hogy ők is emberek és bizonnyal mást, többet érdemelnének – annak bizony baj van a lelkével.
A szomorú az, hogy a rájuk gondoláson kívül nem nagyon tudunk/lehet mit kezdeni a dologgal. Valahol azért mégis csak ott lehet a bibi, hogy – egyrészt - túl sokan vagyunk,
másrészt nem igazán szakadtunk még el az őseinktől, az elvtől, hogy az erősebbé mindig a hatalom. Mint az állatoknál.

3 megjegyzés:

  1. Túl szigorú vagy magadhoz. Szerintem a Te blogod és gondolataid legyalább annyira fontosak az olvasóidnak, mint az általad szeretett Wang folyó. A csendhegyekről ne is beszéljünk, amelyik hiánypótló, és egyedülálló. A blogban említett hivatkozást én is olvastam, és hasonlóan én is gondolatban visszamentem az első osztályba. Én egy összevont négyosztályos iskolában tanultam. Egy tanárnő tanította az teljes alsó tagozatot egy osztályteremben. Megvoltak ennek is az eredményei, mert ha gyorsan megcsináltam a "csendes" órára kiadott írásbeli feladatot, megtanulhattam elsőben a harmadikos számtant. A maiak ezt sem tudják, hogy milyen egy összevont osztályban tanulni.

    VálaszTörlés
  2. igen, a "vajaskenyér almával", emlékszem :)))♥♥

    nagyon köszönöm azt a két ajánlott blogot, és a TE BLOGODAT IS

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a kedves soraitokat !
    Jó olyanokkal "együtt lenni" - még ha csak virtuális formában is - akiknek hasonló élményeik vannak, mint nekem. Mintha "közelebb lennénk" ezáltal egymáshoz.

    VálaszTörlés