2014. október 2., csütörtök

Pécs-Baja-Pécs

Ilyen volt a reggeli ég indulásomkor...


Úgy gondolom, itt az igazi ősz,  hűvös reggelekkel és estékkel, s  napközben – néha borongós – langyos napsütéssel. Még mielőtt ideérnek az esők, beterveztem két kisebb kiruccanást, az egyik célja Baja volt. Természetesen kálváriát-fotózni mentem.
Tekintettel lábaim  nem túlságosan jó állapotára, csak ezt a célt tűztem magam elé, ehhez választottam buszt is, a kecskeméti gyorsjárat másfél óra alatt (megállás nélkül) odaér – gondoltam jó lesz nekem ez. Indulok 7-kor Pécsről – ott van 2 órám,  s a következő járattal meg visszajövök, s fél 1-re már ismét Pécsett vagyok.
Valahogy nem kívántam csatangolni a városban – habár hajdanában ide (is) jártam iskolába – de az elmúlt 30-40 év alatt annyira megváltozott minden, hogy már nem igazán ismerem ki magam….

Meglepetés volt számomra, hogy a gyorsjáratú busz az új hatos autópályán ment (még nem jártam rajta) -  legalább láttam saját szememmel azt a mérhetetlen pazarlást és esztelenséget, amit a megépült 4 alagút jelent. Hát kérem, aki arra jár, megtekintheti, miképp kell milliárdokat az ablakon kidobni… Csoda, hogy az útba-eső hangyabolyok alá nem építettek még két-három másikat…
Ami viszont számomra érdekes és kedves volt,  az útpályát végig szegélyező kerítés oszlopait a ragadozó madarak – azt hiszem egerészölyvek – igen jól hasznosítják – kényelmes kilátó az, az egerészéshez. Hét madarat láttam reggeli-lesen. Hazafelé már egyet sem, gondolom jóllaktak a reggelivel… Bár a kerítéseknek bizonyára van negatív oldala is, mert a vadállatok így ezeken a területeken nem tudnak „közlekedni” –itt ugyanis egyetlen „állat-híd” nem épült, miként azt Németországban pl. láttam több helyen is.

Pörbölyhöz érve elmentünk a hajdani vasúti szerencsétlenség emlékműve mellett, de már későn kaptam elő a fényképezőt, hogy le is fényképezzem. 
(Kép innen: http://photos.wikimapia.org/p/00/01/86/46/11_big.jpg )
De valami megátkozott hely ez a Pörböly – ugyanis alig hagytuk el a falut, a vasúti átjáróban most is valami karambol volt. Hosszú kocsisorhoz értünk – mint utóbb kiderült, szerencsés helyen, épp a benzinkútnál állt le a buszunk. Ez tette lehetővé, hogy néhány telefon  után  vezetünk meg tudott fordulni és otthagyva a sort, Szekszárd felé elvitt bennünket – Bajára, ahová jó fél óra késéssel érkeztünk. Két kamion és egy autó karambolozott. Így volt szerencsém az új Szt. László hídon is átmenni, közben készítettem is néhány fotót a Dunáról. 
A szekszárdi Szt.László hídról a Duna...
És a híd képe innen:http://www.panoramio.com/photo/17622515
A késés miatt aztán igencsak kapkodhattam a lábamat. Ráadásul először téves irányba küldött egy jóember… emiatt aztán még plusz gyaloglás is várt rám. Baján meglehetően gyatra a helyi közlekedés, a buszmegállóban ajánlották, ha gyorsan akarok a kálváriához jutni, fogjak valahol egy taxit. Ám mivel nekem az efféle luxusokat senki nem fizeti, nekiindultam hát gyalog.
A kálvária...

...és a városba visszavezető szép, gesztenyesor a kálváriáról nézve...
 
Egy érdekes csorgó...

 Meg is találtam a kálváriát, lefotóztam, de a buszpályaudvarhoz visszafelé igyekezve, akárhogy siettem, (?!) tudtam, a kecskeméti buszt le fogom késni. Ahogy beértem a pályaudvarra, rögtön az info-ablakhoz mentem, megkérdezni, mikor megy a következő busz Pécsre ? És mit mondott a jóember ? - Öt percen belül indul a kecskeméti járat Pécsre, ugyanis késve érkezett !!! :-)
Hát nagy volt az örömöm, mert mégiscsak elértem azt a buszt, amivel a hazajövetelt terveztem.

A Duna a bajai hídról
 
És a híd képe innen: http://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrr_Istv%C3%A1n_h%C3%ADd


Oda és vissza úton is, tán ha tízen utaztunk. Most már a „rendes” bajai (Türr István) hídon mentünk át, Pörbölynél nem volt útzár se  (holott a sofőrünknek azt mondták, erre számítson) – nyoma sem volt a  balesetnek.
Ragyogó napsütésben érkeztem haza – és nagyon örültem, hogy ilyen szerencsésen, egy délelőtt megjártam ezt az utat.
Akkor most még egy kiruccanás Kaposvárra…és jöhet a tél…

4 megjegyzés:

  1. Több dolgon is eléggé "elcsodálkoztam," pl. elsősorban azon, mi mindent elfelejtettem én az elmúlt évek során, ill. azon,hogy nem jártál még az autópályán. Bár megadatott,hogy elvittek a "mérnökök" az alagút építésére,igaz,dög melegben,de bebarangoltam azt a vidéket,föld felett,föld alatt. Mára teljesen elfelejtettem (?) - mennyire volt az szükséges,vagy ellenkezőleg. Aki nem ismerné, esetleg itt olvashat róla Hegyen völgyön zakatol az m6-os
    Minden rosszban ( busz késés) van valami jó,- még szerencsés voltál, hogy nem az ( 50 éves) Sinkanszen jár arra... mert az évente, átlagosan 18-36 mp-et késik. (tavaly 59 mp-et)
    Ja ! - láttam - Budapest felé (?) több átjáró is van építve vadaknak.

    VálaszTörlés
  2. Kifelejtettem, hogy bár igen régen történt,de azt valahogy nem felejtettem el, hogy a pörbölyi tragédiának mi lett a folytatása. A "egyensírok" készítése hiba volt,- (stb.) - hallottam pszichológus vélekedését anno.
    (persze,most kénytelen voltam ennek is kissé utánaolvasni, a Wikipedián.)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm ezt szép posztot. Imádom Baját, akár együtt is mehettünk volna, ha...:)
    Valamikor vonattal közlekedtünk, de iszonyat hosszú volt az út! Szerencséd volt és biztos szép fotókat készítettél, amit ugye megmutatsz egyszer?:)
    Jaj, az a Pörböly!:((( Valahányszor elmegyek ott, mindig olyan fájdalom facsarja a szívem!:( Sosem fogom elfelejteni..., pár nappal a tragédia után jártam arra, még keresgéltek...!:(

    VálaszTörlés
  4. Tiff: a városban nem sok időt töltöttem, hogy egészen pontos legyek, a buszpályaudvartól a kálváriáig mentem, s vissza... A kálvária képei már fent vannak.

    VálaszTörlés