http://civilhetes.net/sites/default/files/kepek/viharos-sebesseggel-olvad-a-jeg.jpg |
Lehet, hogy
más is észreveszi, lehet, hogy foga közt
kiszűr egy káromkodást is, de aztán mégiscsak a kosárba teszi a..…és itt most
elkezdhetnék felsorolni sok sok mindent.
De most elsősorban
az élelmiszerek súlycsökkentés-trükkjéről szeretnék írni. Mert hogy ugye
mindenki tudja, a felvágott már régen
nem 10 deka, hanem csak 8, bár az ára annyi, vagy még több is, mint a 10 dekás
volt. És nem 25 deka az előre csomagolt sajt, csak 20,
nem 5 deka
a Balaton szelet csak 3,
nem 15 deka
a kenőmájas, csak 12,5,
nem 500 gr
a meggydzsem, csak 450,
nem 25 dk a
sóspálcika, csak 20,
nem 500 gr egy
üveg célka-saláta, csak 450 és
nem 500gr a
lencsefőzelék, csak 450
És ha a
csirke-szárnyra nagy betűkkel az van írva, hogy csak 350.- Ft – akkor az nem
egy kiló ára, hanem 70 deka kerül ennyibe. Keresd csak meg azt a körömnyi ráragasztott címkét, vedd elő a szemüvegedet, nagyítódat. Nem vagy te átverve, hiszen ők „leírták".. legfeljebb te nem voltál alapos, ügyes és elég rafinált.
Én ezt
olyan alávaló szemét csalásnak tartom, hogy azt el se tudom mondani.
Van,
nyilván van, aki ezzel nem törődik – és persze én is megveszem a csirke-szárnyat
vagy a sajtot és sorolhatnám még mi mindent – ami ilyen aljasul van címkézve, „reklámozva”
– mert szükségem van rá, csak közben elátkozom a terv kieszelőjét ötödíziglen….
„Ezek”
tényleg azt hiszik, hogy hülyék vagyunk…. ?
Pedig nem
vagyunk azok. Vagyis igen – de ha igen, akkor azért, mert szó nélkül eltűrjük
és még mindig azt gondoljuk, a drágább is jobb a semminél.
És még mindig
úgy teszünk, mintha nem látnánk, hogy a szemünk előtt omlik a porba minden.
Pedig
omlik.
Nem csak a jég
olvad a sarkokon.
Nem vidámító befejezésnek ajánlom ennek a cikknek az elolvasását: http://konyvkultura.kello.hu/kritika/2017/02/avilag-helyzete
(Kép is innen)
Van ezeknél piszkosabb trükk is, mint amiket leírtál. Olyanokra gondolok, amiket szinte észre se veszel. Mondok példákat.
VálaszTörlésNéhány éve olvastam egy marketingről szóló könyvben, hogy az első ilyen siker volt, amikor a fogkrémes tubust áttervezték. A korábban 2 mm átmérőjű nyílást megnagyobbították 5-6 mm-re, és ettől megtöbbszöröződött a fogkrém eladás, mert az emberek a szokott hosszúságot nyomták a fogkefére.
Vagy a pattogatott kukorica, amit nyakló nélkül falnak a mozikban. Korábban nézted a filmet, nem vágytál rá,hogy közben kérődzzél is.
Itt van a papírpelenka is, amelynek nedvszívóképessége többszöröse a textilpelenkának. De a marketing rászoktatta a fiatal szülőket, hogy egyrészt ugyanolyan gyakorisággal cseréljék, mint anno a textilt, másrészt pedig - nehogy lelki törést okozzunk a gyereknek felkiáltással/szlogennel - most 3 éves kor előtt szóba se kerül a leszoktatás, így kényelmesen használják 4-5 éves korig(míg a mi gyerekeink boldogan szobatiszták voltak 2 éves korukra). Ugyanilyen pelenkahasználati gyakorlatról hallok idősek esetében - ha kell, ha nem, a nővér szívesebben veszi,ha nem kell kikísérni a kissé reszketeg öreget a mellékhelyiségbe. Ezért (ha jól emlékszem a számra) mire egy kisgyerek szobatiszta lesz, 7 hektárnyi erdőt vágnak ki, annyi fa kell a pelenkához(és akkor még nem említettük az 500 év alatt lebomlást, ennek az óriási mennyiségnek a szállítását tiszta és használt állapotban, stb.)
Így aztán nemcsak dagad a nép a fölöslegesen elfogyasztott dolgoktól, és sok pénzt ad ki olyan dolgokra, amire nincs feltétlen szüksége, hanem még a jégtakaró olvadásához is nagyban hozzájárul(unk).
Látod, ilyesmik eszembe sem jutottak, pedig hát így, hogy most leírtad, mind nyilvánvaló.És némelyik tényleg fel sem tűnt, meglepett pl. a fogkrém.A pelenka-ügyeket ismerem - sajnos igazad van.
TörlésKifelejtettem az előbbi felsorolásomból az illatos öblítőket, vagy a rettenetesen környezetszennyező szilveszterinpetárdákat és az egyre gyakrabban használt tüzijátékokat, vgay a kávét, ami kb. akkor jelent meg először hazai boltokban, amikor én 14 éves voltam (előtte volt a cikória), most meg már lett a párnás, majd azt hamar követte a kapszulás, melyeknek a szeméttermelésen túl az a további előnye, hogy feltétlenül több kávét használsz, és bónuszként a kávéfőződet is le kell cserélned, ha haladni akarsz a korral (és tudnám folytatni hosszasan a felsorolást, de nem áll szándékomban).
VálaszTörlésIgen, igen, lehetne sokáig sorolni a dolgokat, bár ezek egy részét (gondolom) nem mindenki használja. Én pl. se petárdát, se öblítőt...
TörlésNapi egy (bab)kávét ugyan iszom, de a tejeskávéhoz bizony a régi árpakávét használom, amit ma INKA, vagy MACI néven lehet kapni.
A kávéfőzés terén is abszolút maradi vagyok, (lehet rajtam nevetni) ezer éves, gáztűzhelyre tehető "kotyogót" használok :-)
Azért ez a szobatisztaságra vonatkozó megjegyzés egy nagy mellélövés volt a hozzászóló részéről... a szobatisztaság az idegrendszeri érés egy szintje, nem marketing kérdése. Biztos menstruálni is a marketing miatt menstruálnak hamarabb a lányok, ugye? A többivel egyetértek.
VálaszTörlésHát a pelenka ügyben én bizony a fenti "névtelennek" adok igazat. És hogy idegrendszerileg éretlenek lennének a mai kisbabák ? hát... szóval azt se hinném....Szerintem is elsősorban a szülők kényelmét szolgálja a pelenka. (Kétségtelen persze, hogy a babáknak is "kellemesebb" viselet, mint a régi, ezért se nagyon akarnak "megválni" tőle.)
TörlésAkkor kellett volna törvénnyel megakadályozni ezt a csalásokat, mikor az elsők elkezdték. Gyomorforgató egyébként, már én is rengeteget puffogtam miatta.
VálaszTörlésSajnos az a helyzet, hogy nincs választásod. Veszed, azt, amit kínálnak - mert se kedved, se időd, hogy bonyolult bio módszerekkel kutyulj valamit és azt kend a fogkefédre. Avagy a boltinak sokszorosát add az állítólagos "bio"-ért - amiben én egyébként nem nagyon hiszek. Az is többnyire csak egy jó kis üzleti fogás.
TörlésTettem fel egy jó kis vígjátékot, nevessünk azon. Amúgy politikai aktualitása annak is lehetne, ha akarnánk, de a franciák megoldották a maguk módján.
VálaszTörlésIgen, gyakran az a jó megoldás (tekintve, hogy a tényeken változtatni nem tudunk) - hogy nem gondolunk rájuk...
TörlésSzerintem nem csalás, és most kövezzetek meg! Rá van írva a súly, a liter, a darabszám, de az emberek zöme megszokásból vásárol. Pl. a múltkor gyümölcsös joghurtot akartam venni, nézegettem a pultban lévőket és persze néztem az árat is. Végül kiválasztottam egyet, aminek számomra kedvező volt az ára. Ekkor a fiam, aki közben utolért, kivette a kocsiból és betett helyette egy másikat, s közölte velem, "nem nézted meg, de abban csak 450 g van ebben pedig 500". Na, akkor tanultam valamit, sose menj szemüveg nélkül vásárolni, és keresd a kilóra, literre, darabra vetített árat.
VálaszTörlésPZs
Nos, ha az embernek lenne türelme/kedve/ideje nagyítóval járni bevásárolni - akkor tényleg nem érné meglepetés. Viszont megtudna egy csomó olyan dolgot is, amit tán jobb hogy nem is tud (pl. hogy miből állnak bizonyos élelmiszerek). Tény, hogy egy jó ideje én is jobban ráfigyelek bizonyos apró részletekre. Nekem az első, amit megnézek az a kilós ár - és azokat hasonlítom egymáshoz, az alapján döntök. Ettől függetlenül mégiscsak úgy érzem, hogy át vagyok verve, és utálom az ilyen "szöszölős" bevásárlást.
Törléshttp://www.mme.hu/az_etetes_befejezesenek_idozitese
VálaszTörlésMás ügy, de ideteszem a linket, a te olvasóid is olvashassák. Madáretetés, jól elmagyarázza a lényegét.
Köszi, továbbítottam a barátnőmnek - kinyomtatva - mert évek óta vitázunk azon, meddig kell etetni...
Törlés