Lehet, hogy kissé nyomasztóak az elmúlt napok bejegyzései - de idő múltával engem biztos emlékeztetni fognak ezekre a napokra. Nem véletlenül kerültek ide ilyen szövegek.
Nekem könnyebb, ha "láthatóan (?) gondolkodom". A váratlan, gyors, korai és ezért értelmetlen halált nehéz megemészteni.
Nekem könnyebb, ha "láthatóan (?) gondolkodom". A váratlan, gyors, korai és ezért értelmetlen halált nehéz megemészteni.
Mindenki
érzi, ha meg fog halni
(Kolozsi Ádám)
Kegyes
hazugságok helyett empátia és őszinteség, húgyszagú krónikus osztályok helyett
otthoni ápolás, a kifogásként emlegetett biztonság helyett méltóság: a saját
halálomról hadd döntsek én – és ez nem az eutanáziát jelenti. Mit mondhatunk a
haldoklónak? Milyen halált szeretnénk magunknak, miért nem adjuk meg ugyanezt a
családtagjainknak? Milyen kifogásokkal dugják intézménybe az öregeket, és mi
lehet ennek az alternatívája? Ne misztifikáljuk túl a halált: interjú Hegedűs
Katalinnal, a hospice-mozgalom egyik vezetőjével.
A jó
halálról beszélve abból kell kiindulnunk, hogy a halál tabu, amiről nem tudunk
beszélni. Az egész témát megpróbáljuk elzárni, mint a haldoklót az elfekvőbe.
Ilyen az ember, vagy ez kulturális kérdés?
Régen
nyilvánosan születtek és haltak meg az emberek, manapság ehhez képest nem
nagyon van jelen a család. Meg szoktam kérdezni az előadásaimon, hogy láttak-e
már halottat, általában a középkorúaknak is az a válaszuk, hogy nem. Sok
kórházban még mindig paravánt vonnak a haldokló köré, mondván, nem akarják,
hogy a többi betegnek traumát okozzon a látványa. Ez borzalmas: az ember, ha
magánál van, akkor számára ez az élet vége, hogy elparavánozzák. És a többi
beteg is azt látja, hogy ha én is ilyen állapotban leszek, ez vár majd rám is.
De van
ellentendencia is: 25 éve foglalkozom hospice-szal és a meghalás kérdésével, és
azóta van egy nagyon erős európai kezdeményezés abba az irányba, hogy az
emberek otthon halhassanak meg. A korábbi görcsök kezdenek kicsit feloldódni.
Hol halnak
meg ma az emberek?
A
nyolcvanas években még majdnem mindenki kórházban, leggyakrabban krónikus
osztályokon, ami általában nagyon szomorú hely. Most sok európai adat mutatja,
hogy egyre többen otthon vagy otthonszerű intézményben: nem elfekvőben, hanem
jófajta nursing home-ban, ahol sokszor komfortos lakások állnak rendelkezésre.
Magyarországon is látjuk, hogy például a hospice-ellátásban elkísért betegeknek
(tavaly 9 ezer ember) körülbelül a fele már otthon hal meg. Ez számnak nem
nagy, hiszen Magyarországon 130 ezer haláleset van évente, de óriási
előrelépés.
Olyan
egyértelmű, hogy jobb otthon meghalni? A családtagok ezt sokszor nem így
gondolják.
Mitől
szoktak félni? Hogy a beteg otthon fog megfulladni, vért hányni. Ilyen félelmek
miatt nem kell kórházba rohanni, mert ez valószínűleg úgyis már a haldokló
életének az utolsó öt perce lesz. Minden öregember otthon szeretne meghalni, az
ő kis fészkében. Én sem szeretném majd egy büdös intézményben végezni. De ehhez
sokszor nincsenek meg a feltételek, egy családtag önmagában ezt nem mindig
tudja bevállalni. Részben azért, mert számos – számára ijesztő – körülmény van,
részben mert nem volt erre szocializálva: gyerekkora óta nem látott ilyen
beteget, nincs ilyen edukációja, nem tudja, hogy kell megfordítani egy magatehetetlen
embert. Ennek egyszerű fogásai vannak, de nem tudják, rángatják, a beteg ordít
– inkább bedugják egy kórházba.
Mert csak
ott tudják jól ellátni őket – mondják.
Mindig a
„biztonsággal” szoktak érvelni az intézmény mellett. Hát, én teszek a biztonságra,
már bocsánat. Ameddig önmagamat el tudom látni, és méltóságban érzem magam, nem
csinálom össze magam, nem gyújtom fel a lakást, hadd legyek otthon. Ne döntse
el a család, hogy az én érdekemben beraknak engem valahová.
Én az egész
kérdést a döntési helyzetek szempontjából vizsgálom, onnan, hogy van-e
lehetősége valakinek eldönteni, hogy hol végezze. Mert az marhára cikis, hogy
mások döntsék el helyette.
Hospice- és
gyásztanácsadó, a magyarországi hospice-mozgalom meghatározó személyisége.
Legújabb könyve, a Létezik-e jó halál? a hetekben jelent meg az Oriold és
Társai kiadásában.
Mit
tekintenek a családtagok biztonságnak?
Mindig
valamilyen intézményt. Van egy olyan nagyon erős sztereotípia a magyar
társadalomban, hogy aki öreg, az hülye is. Irigylem a rákosokat, mert értük
mindenki szalagokat tűz és sétákat tart, de a demensekért, akik elbutulnak,
senki – mondja az alzheimeres professzort alakító Julianne Moore a Megmaradt
Alice-nek című filmben. Ez egy agyonhallgatott téma, mint általában minden az
idősekkel – kit érdekelnek az öregek? A társadalom lesajnálja, infantilizálja
az idős embert. Néha persze az is ott van, hogy meg akarják szerezni a lakását,
de a legtöbb családban szeretik a hozzátartozót, akit valóban biztonságban
szeretnének tudni.
A baj, hogy
őt nem kérdezik meg valójában arról, mit szeretne, csak nyomást gyakorolnak rá,
miután egyszer mondjuk nyitva felejtette a gázt, vagy eltörte a lábát –
olyasmi, ami amúgy mással is megtörténik, de ezt generalizálják, hogy
megbízhatatlan. A társadalom rosszabbnak látja az idős ember állapotát a
valóságosnál, inkább benyomják egy intézménybe, ahol azt gondolják, hogy majd
figyelnek rá. Ezt nagyon utálják az öregek, gyakorlatilag mindenki. Három évig
dolgoztam egy pesti kórházban idősek között, és nem láttam két öreget, akik
jóízűen beszélgettek volna egymással; mert már nem akarnak ismerkedni. Az
idősotthonokat úgy prezentálják a családtagoknak, hogy ott van wifi és
wellnessrészleg – de kit érdekel ez 90 évesen? Ő a saját lakását, bútorait, a megszokott
útvonalát akarja. Inkább ehhez kellene szélesebb otthoni gondozói hálózatot
kiépíteni.
A
családtagok mindig hazudnának maguknak, ha az idősotthon mellett érvelnek?
Vannak
helyzetek, amikor az ember tényleg nem tud egyedül működni, például egy
középsúlyos demens állapotban – erre valamit tényleg ki kell találni.
Hollandiában például azt, hogy mesterséges „demens falvakat” hoztak létre, ahol
gyakorlatilag szimulált világok vannak buszmegállóval és bolttal, de a busz nem
jön soha, és a boltban nem vásárolnak valójában. Lehet mondani rá, hogy ez
hazugság, de a környezet így is ingergazdagabb, mint egy olyan kórházi osztály,
ahol csak ül egész nap a beteg az ágyán vagy a folyosón.
Mindig
rossz „betenni” egy idős embert az otthonba?
Van, aki
már hatvanvalahány évesen, jó állapotban ilyesmin gondolkodik – a lényeg, hogy
ő döntsön, és ne mások helyette. A család persze általában azt mondja, hogy de
hát megbeszéltük vele. A nyomás azonban iszonyú erős tud lenni, ha valakinek a
három gyereke felől jön, hogy a „te érdekedben”.
Mit jelent
a gyakorlatban a halál méltósága?
Elsősorban
azt, hogy tisztelettel és empatikusan bánnak a haldoklóval. Nem éreztetik vele,
hogy idős, hogy undorító tisztába tenni. Természetes, kedves és empatikus módon
látják el. Éreztetik vele, hogy ő még számít, és az is számít, amit mond. A
testi dimenzió, az érintés nagyon fontos. Amikor elfekvőben dolgoztam
segítőként, láttam ennek az ellenkezőjét nővérektől is: „Mi van, már megint
beszartál?”
A méltóság
kapcsán sokan rögtön az eutanáziára asszociálnak. Ennek azonban Ön szerint jobb
alternatívája az ellátás
visszautasítása, valamint a hospice.
Az ellátás
visszautasítására jól rendezett törvényi lehetőség van ma is, csak szinte senki
nem tud róla.
Sok orvos
nem is akarja ismerni, mert nem akarják megosztani a döntést a beteggel. Közben
a kutatási adatok azt mutatják, hogy az emberek 95 százaléka nem szeretne
életfenntartó kezeléseket, ha súlyos demenciában szenvedne – miközben a
hozzátartozók 50 százaléka szeretné. Mert szereti a rokonát, és azt gondolja,
hogy jobb, ha él, akkor is, ha ő maga már nem akar élni. A kezelés
visszautasítása nem eutanázia – nincs olyan, hogy passzív eutanázia, az egy értelmetlen
fogalom.
Hogy
köthetek Magyarországon „élő végrendeletet”?
Arra a
helyzetre vonatkozva hozhatom meg közjegyzőnél, amikor már döntésképtelen és
terminális állapotban leszek. Kiköthetem például, hogy újraélesszenek vagy ne.
A lényeg, hogy ez az én döntésem lehessen. Jelenleg talán 600 ember él ezzel
Magyarországon.
Min tud
segíteni a hospice és a palliatív ellátás?
Elsősorban
a fájdalmon és a tüneteken. Palliatív ellátás nem csak a terminális stádiumban
van, az bármilyen krónikus betegségnek a hosszú, tüneti kezelése lehet. Régen
az egészségügyben nem helyeztek nagy hangsúlyt a fájdalomcsillapításra, azt
mondták, nem is fájhat az annyira, csak „hisztéria”. Ebben az utóbbi húsz évben
jelentős változás van, ami azzal is összefügg, hogy az életkor
meghosszabbodásával együtt folyamatosan nő a fájdalomban megélt évek száma. A
hospice ezzel szemben az utolsó hónapokra korlátozódik, és nagyon fontos része
az az empatikus ellátás is, ami a beteget segíti abban, hogy ne érezze magát
diszkomfortosan.
Mi történik
konkrétan, miután a család vagy az orvos felvette a kapcsolatot egy
hospice-szolgálattal?
Ha az
interneten rákeresünk, kijön a hospice-ok listája, általában a lakóhely alapján
lehet kérni a felvételt. Két megoldás van: intézményi hospice-osztályok is
léteznek, de a többség otthoni ellátásban vesz részt. Sokan 24 órás
betegfelügyeletet várnak, de az otthoni hospice nem erről szól. A kijáró nővér
általában két-három órát tud vállalni. Ez alatt nagyon sok mindent lehet tenni:
megfürdeti a beteget, infúziót ad, segít a gyógyszerezésben, hívhat másik
szakembert, például gyógytornászt, fájdalomcsillapító szakorvost, és nagyon
fontos, hogy közben edukációt is végez, megtanítja a beteg körüli teendőket a
családtagoknak. Megmutatja például, hogy lehet egy magatehetetlen betegnek
hajat mosni. Egy csomó olyan dologért be szokták rakni intézménybe a beteget,
amit könnyen meg lehet oldani otthon is – régen a folyadékpótlás miatt
mindenképpen betették kórházba a beteget, miközben az infúzió már otthon is
megoldható.
Hogy kell
egy kórházi hospice-osztályt elképzelni egy elfekvőhöz képest?
Itt egy-két
ágyas helyiségek vannak, arra törekedve, hogy minél komfortosabbak legyenek a
körülmények. Míg a krónikus osztályokon nem kell állandóan orvosnak lennie, a
hospice-osztályokon igen, és az itt dolgozó nővérek is külön
hospice-szakképzéssel rendelkeznek. A kórházi és az otthoni hospice is teljesen
ingyenes, hálapénzt sem lehet elfogadni: aki terminális állapotban van, ne
fizessen. Egy kórházi hospice-osztályon maximum három hónapig marad egy beteg;
nem azért, mert szegénynek ennyi idő alatt meg kell halnia, de a
társadalombiztosítás csak ennyit finanszíroz.
Ha bekerül
egy beteg egy hospice-osztályra, nem az a cél, hogy ott »tárolják«, hanem hogy
feljavítsák annyira az állapotát, hogy még hazamehessen.
Nagy a
verseny a haldoklók között a kevés hospice-helyért?
250 ágy van
most országosan. Budapesten hosszú várólista van, nehéz bekerülni, és a betegek
egy része közben sajnos meghal. Sokan az utolsó pillanatig hárítanak, és csak
az utolsó három napra akarják betenni a beteget, aminek nincs értelme, akkor az
embernek már arra van szüksége, hogy nyugton hagyják. Mi azt szoktuk
tanácsolni, hogy – mivel nincs hely máról holnapra –, ha már látni, hogy
rosszabbodik a beteg állapota, vegyék fel a kapcsolatot a
hospice-szolgáltatóval. Magyarország bizonyos részein közben – mivel még mindig
erősebb a halál körüli tabu – a hospice-osztályok sokszor nem telítettek. Értem
ennek a kommunikációs nehézségeit, hogy mit mondjunk, ha a beteg megkérdezi,
milyen osztályra is kerültem én; de valójában minden beteg tudja, hogy meg fog
halni, akár elmondják neki, akár nem.
Mennyire
van még jelen az orvosi titkolózás, a kettős beszéd, a „kegyes hazugság”?
Most már
ritka az egyértelmű hazudozás, a diagnózis általában már elhangzik, megmondják,
hogy vastagbéldaganat, de a kilátások közlése továbbra is problematikus, a
prognózis közlésében még nagyon gyerekcipőben járunk. Az egyetemre bejövő
medikusokat meg szoktuk kérdezni, hogy mitől félnek leginkább, és mindenki azt
mondja, hogy a rossz hírek közlésétől. Az lenne jó, ha az orvos százalékosan
megmondaná, hogy az ön esetében nagyjából 40 százalék az esély arra, hogy meg
tudjuk gyógyítani.
Most volt
egy felmérés arról, hogy közlik a szülővel, ha halálos beteg a gyereke.
Külföldön inkább az a stratégia, hogy ez egy folyamat: már a betegség
diagnosztizálásánál elkezdik mondani, hogy természetesen mindent megteszünk,
de... Már akkor felvetik, hogy ha mégsem sikerülne meggyógyítani a gyermeket,
mi akkor is itt leszünk, és mindent megteszünk, hogy viszonylag jó
életminőséget biztosítsunk neki. Magyarországon ehhez képest a legtöbb orvos a
rossz kilátásokat sokáig teljesen elhallgatja, és csak akkor jön az egyszerű
közlés „lenni vagy nem lenni” alapon, amikor már biztos, hogy a gyerek meg fog
halni. Ez súlyos sokkot okoz a szülőnek, míg különben lenne egy adaptációs
folyamat akkor is, ha kezdetben természetesen hárítja is az információt.
Szerintem mindent meg lehet mondani a betegnek, türelmesen megbeszélve,
empatikusan. Különben is eljön az az idő, amikor a hazudozásnak már nincs semmi
értelme.
Mi bántja a
betegeket elsősorban a rossz orvosi kommunikációban? A tapintatlanság, az
elhallgatások, az információhiány?
Ez mind, de
elsősorban a hangnem és a várakoztatás. 10 ezer betegpanasz vizsgálatából is
jól látszik: a betegek leginkább azt szeretnék, ha az orvos türelmes lenne
velük, és válaszolna a kérdéseikre. Ez az, ami hiányzik, de a leterheltség
lehetetlenné is teszi: az onkológián láttam olyan orvost, aki naponta száz
beteget lát el. Hát ilyen a világon nincs. Magyarországon talán 300 klinikai
onkológus van, miközben minden évben van 60-80 ezer új daganatos megbetegedés.
Fizikailag elképzelhetetlen, hogy ez hogy zajlik.
Akkor erre
nincs megoldás, hiszen a leterheltség belátható időn belül nem fog lényegesen
csökkenni; az embertelenség be van építve a magyar egészségügy működésmódjába.
Sokan az
alapvizsgálatokra az állami szakrendelésre mennek, és ha türelmet és empátiát
akarnak, akkor egy orvos magánrendelésére, tudva, hogy a pénzükért az a fél óra
ott csak az övék lesz. De ezt sokan nem engedhetik meg maguknak persze. Az
ötvenedik beteg után a legempatikusabb orvos sem képes empátiára.
A könyvében
azt írja, amióta intenzíven foglalkozik hospice-szal, arra jött rá, hogy nem
szabad túlmisztifikálni a halált, mert az csak eltávolít.
A halálról
mindig csak nagy levegővel, rendkívül méltóságtelien mernek beszélni. Olyan
mereven viselkednek a haldoklóval, mintha már nem is lenne teljesen élő ember.
Ahogy meghal egy beteg, a nővér azonnal gumikesztyűt húz – miért? Öt perccel a
halál után természetesen nincsenek hullamérgek. Ez egy iszonyú eltávolítás.
Kicsit normalizálnunk kellene ezeket a dolgokat.
Sokszor a
haldokló meg akarja beszélni a temetését, és a hozzátartozó mit mond? Hogy jaj,
ne beszéljen arról anyuka, hol van az még? Hát hol van, két hét múlva lesz,
miért ne lehetne beszélni róla? Én azt csináltam mindig, hogy odaültem mellé,
és ugyanúgy beszélgettem, mint most magával. És tulajdonképpen ezt is várják,
ez is a méltóság része. A haldoklók általában nem is várnak el túl sokat. Azt
figyeltem meg, inkább ők szeretnek beszélni. Ha odaülök, hogy „hogy tetszik
lenni”, az bőven elég. Általában van egy hosszú monológ a részéről, amihez én
csak empatikus asszisztenciát nyújtok, ennyi. Ez az, amit kevesen értenek meg,
hogy nem az élet nagy kérdéseivel kell odaülni – aztán lehet, hogy az is szóba
kerül.
Cikk innen másolva:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése