2012. június 6., szerda

Aszfalt


Márt megint egy különös filmet láttam. Tényleg fantasztikus ahogy az ember a kényelmes foteljében ülve percek alatt ezer kilométereket képes átugrani, és állandóan új és még újabb tudással feltöltődni. Én bevallom, pl. nem tudtam ezt az aszfalt-kátrány témát….

Az aszfalt szó a latin eredetű asphalton, asphaltum szóból ered, amely a görög ásphalton, ásphaltos (άσφαλτος) szóból származik. Ennek a szónak nem tisztázott az eredete, de jelentése "aszfalt/bitumen/szurok," amit egyesek az α- "nélkül" és σφάλλω "összeomoljon" szavakból származtatnak.
Az aszfaltot vagy bitument néha összetévesztik a kátránnyal, ami egy hasonló fekete termo-plasztik anyag, amit a szén destruktív desztillációjával kapunk. A huszadik század elején és közepén, amikor világítógázt gyártottak, a kátrány egy könnyen hozzáférhető anyag volt, amit gyakran használtak az út aggregátok kötőjének. Makadám utakhoz kátrányt kevertek, ebből keletkezet a "tarmak" szó, amit ma már a hétköznapi nyelvben bármely útépítési anyag megnevezésére használnak. Az 1970-es évek óta, amikor a földgáz felváltotta a világítógázt, az aszfalt (bitumen) teljesen átvette a kátrány szerepét.

Aszfaltot lehet nyerni a nyers olaj más komponenseiből is (mint a nafta, benzin vagy diesel) frakcionális desztillációval, általában vákuumos körülmények között. Jobb szeparáció érhető el azzal, hogy egy de-aszfaltozó gépben tovább dolgozzák a nyersolaj nehezebb frakcióit, ami vagy propánt vagy butánt használ a szuperkritikus fázisban, hogy feloldja a könnyebb molekulákat, amiket később kiválasztanak. További feldolgozás is lehetséges azzal, hogy "ráfújunk" a termékre, pontosabban oxigénnel reakcióba léptetjük azt. Ettől a termék keményebb és sűrűbb lesz.

Aszfaltot általában 300 fok Fahrenheit (150 Celsius-fok) hőmérsékleten tárolják és szállítják. Néha diesel olajat vagy kerozint kevernek bele, hogy folyékony halmazállapotban maradjon szállítás közben; megérkezéskor pedig ezeket a könnyebb anyagokat kiválasztják a keverékből. Ezt a keveréket gyakran bitumen nyersanyagnak nevezik, vagy BNY-nek rövidítik. Némely dömper a forró motorgázokat csöveken keresztül átvezeti a tartályon, hogy az anyagot melegen tartsa. Az aszfaltot szállító billenőplatós tehergépkocsik, és más segédberendezések, gyakran le vannak fújva oldószerrel rakodás előtt, hogy megkönnyítsék a kirakodást. Néha diesel olajat használnak oldószerként, de az keveredhet az aszfalttal és gyengítheti a minőségét.

http://www.meteoprog.hu/hu/news/24033/     képek és videó itt
A világ leghíresebb természetes aszfalt-lelőhelyeinek egyike  Trinidad és Tobago szigetállamban található, Dél-Amerika partjainál. Az itteni Szurok-tó, spanyolul La Brea, amelyet angolul Trinidad Pitch Lake-ként emlegetnek, az egyik legfontosabb forrása a természetes bitumennek, és  amelynek a vízszintje évszázadok óta alig csökkent.. Ezt a tavat a XVI. században fedezték fel, a bitumenbányászat 1815 óta zajlik itt.
Valójában erről az aszfalt-tóról láttam a TV-ben a filmet, ami felkeltette az érdeklődésemet.

Érdekességként megemlítem még:
M.o.:  Területe 93 036 km2    Népesség: 9 953 000 fő (2012)
Trinidad területe 4828 km², míg  Tobagoé 300 km².   Népesség:  1 305 000 fő (2005)

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése