Márt megint egy különös filmet láttam. Tényleg fantasztikus
ahogy az ember a kényelmes foteljében ülve percek alatt ezer kilométereket
képes átugrani, és állandóan új és még újabb tudással feltöltődni. Én bevallom,
pl. nem tudtam ezt az aszfalt-kátrány témát….
Az aszfalt szó a latin eredetű asphalton, asphaltum szóból
ered, amely a görög ásphalton, ásphaltos (άσφαλτος) szóból származik. Ennek a
szónak nem tisztázott az eredete, de jelentése
"aszfalt/bitumen/szurok," amit egyesek az α- "nélkül" és
σφάλλω "összeomoljon" szavakból származtatnak.
Az aszfaltot vagy bitument néha összetévesztik a kátránnyal,
ami egy hasonló fekete termo-plasztik anyag, amit a szén destruktív
desztillációjával kapunk. A huszadik század elején és közepén, amikor
világítógázt gyártottak, a kátrány egy könnyen hozzáférhető anyag volt, amit
gyakran használtak az út aggregátok kötőjének. Makadám utakhoz kátrányt
kevertek, ebből keletkezet a "tarmak" szó, amit ma már a hétköznapi
nyelvben bármely útépítési anyag megnevezésére használnak. Az 1970-es évek óta,
amikor a földgáz felváltotta a világítógázt, az aszfalt (bitumen) teljesen
átvette a kátrány szerepét.
Aszfaltot lehet nyerni a nyers olaj más komponenseiből is
(mint a nafta, benzin vagy diesel) frakcionális desztillációval, általában
vákuumos körülmények között. Jobb szeparáció érhető el azzal, hogy egy
de-aszfaltozó gépben tovább dolgozzák a nyersolaj nehezebb frakcióit, ami vagy
propánt vagy butánt használ a szuperkritikus fázisban, hogy feloldja a könnyebb
molekulákat, amiket később kiválasztanak. További feldolgozás is lehetséges
azzal, hogy "ráfújunk" a termékre, pontosabban oxigénnel reakcióba
léptetjük azt. Ettől a termék keményebb és sűrűbb lesz.
Aszfaltot általában 300 fok Fahrenheit (150 Celsius-fok)
hőmérsékleten tárolják és szállítják. Néha diesel olajat vagy kerozint kevernek
bele, hogy folyékony halmazállapotban maradjon szállítás közben; megérkezéskor
pedig ezeket a könnyebb anyagokat kiválasztják a keverékből. Ezt a keveréket
gyakran bitumen nyersanyagnak nevezik, vagy BNY-nek rövidítik. Némely dömper a
forró motorgázokat csöveken keresztül átvezeti a tartályon, hogy az anyagot
melegen tartsa. Az aszfaltot szállító billenőplatós tehergépkocsik, és más
segédberendezések, gyakran le vannak fújva oldószerrel rakodás előtt, hogy
megkönnyítsék a kirakodást. Néha diesel olajat használnak oldószerként, de az
keveredhet az aszfalttal és gyengítheti a minőségét.
http://www.meteoprog.hu/hu/news/24033/ képek és videó itt
A világ leghíresebb természetes aszfalt-lelőhelyeinek egyike Trinidad és Tobago szigetállamban található,
Dél-Amerika partjainál. Az itteni Szurok-tó, spanyolul La Brea, amelyet angolul
Trinidad Pitch Lake-ként emlegetnek, az egyik legfontosabb forrása a
természetes bitumennek, és amelynek a vízszintje évszázadok óta alig
csökkent.. Ezt a tavat a XVI. században fedezték fel, a bitumenbányászat 1815
óta zajlik itt.
Valójában erről az aszfalt-tóról láttam a TV-ben a filmet,
ami felkeltette az érdeklődésemet.
Egyébként pedig: http://hu.wikipedia.org/wiki/Trinidad_%C3%A9s_Tobago
Érdekességként megemlítem még:
M.o.: Területe 93 036
km2 Népesség: 9 953 000 fő (2012)
Trinidad területe 4828 km², míg Tobagoé 300 km². Népesség:
1 305 000 fő (2005)
Kép: http://blog.xfree.hu/myblog.tvn?channel=95&MusorButtOK=OK&SID=&pev=2011&pho=07&pnap=6&n=schuro#musor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése