Kórházba-menés
előtt visszavittem az összes könyvet a könyvtárba, nehogy (az életben
másodszor) kicsússzak a határidőből. Emiatt aztán csak saját készletből tudtam
válogatni. Valamiért nem volt kedvem egy regényhez se – habár tervbe van véve
néhány újraolvasása, pl. az Orwell: 1984, vagy a Kodolányi: Vízözön.
Olyasmire
vágytam, amit ezerszer is el lehet olvasni, nem muszáj lapról lapra - élvezetes
úgy is, ha csak bárhol felütöd.
Minden valószínűség szerint az egész osztályon annyi könyv volt, amennyit én bevittem, mert a kórtermek előtt elsétálva egyetlen olvasó beteget nem láttam. Jó, bizonyára komoly műtöttek voltak, de – hacsak nem a kezemet operálnák – én nem bírnék ágyban feküdni órákat, napokat könyv nélkül. Persze keresztrejtvényt is vittem, lazításnak.
Szóval a
bevitt könyvek a következők voltak:
Eknath
Easwaran: Ne siess ! Lassan gyorsabb.
Oszlánszky
Matrgit, Dr.Csiky Antal: Lazítsd, ismerd
meg önmagad !
Őszentsége
a Dalai Láma: Nyitott szívvel (Szeretet és könyörületesség gyakorlása a
mindennapokban)
Erich
Fromm: Birtokolni vagy létezni ?
Négy nap
alatt kivégeztem a két rejtvényújság 32 rejtvényét (skandi) – beleolvastam
mindegyik könyvbe, de valójában elejétől a Dalai Láma könyvét olvastam végig
újra (nem először).
Bemásolnék
most ide részleteket a 9. fejezetből, melynek a címe: A lelki egyensúly
gyakorlása.
Magamnak
ismétlésképp, de talán az se baj, ha mások is olvassák. És bizony a leírtakon –
a napokban történt szörnyűséges események (Charlie Hebdo) miatt is érdemes
elmeditálni.
„Ahhoz,
hogy igazán könyörületesek lehessünk minden érző lénnyel, meg kell szüntetnünk
velük szembeni részrehajló magatartásunkat. A mindennapok során emberi
kapcsolatainkat ingadozás és diszkrimináció jellemzi. Közel állunk
szeretteinkhez, az idegenekkel és az ismerősökkel távolságot tartunk.
Ellenségeinket gyűlöljük vagy megvetjük. Az emberek felosztása barátokra és
ellenségekre egyszerűnek és őszintének tűnik. Ha valaki közel áll hozzánk és
kedvesnek tartjuk, akkor az a barátunk. Ha valaki nehézségeket vagy kárt okoz nekünk,
akkor az az ellenségünk….
Az igazi könyörületességnek fenntartás nélkülinek kell lennie.
Egyensúlyt kell teremtenünk a diszkrimináció és a részrehajlás kizárása
érdekében. Az egyensúly megteremtésének egyik módja, ha eltöprengünk a barátság
bizonytalanságán. Először is azon kell elgondolkoznunk, hogy nincs biztosíték
arra, közeli barátunk örökre az is marad. Hasonlóképpen kell eljárnunk olyan
ember esetében is, akit nem szeretünk: nem szükségszerű, hogy a végtelenségig
gyűlölni fogjuk…
Azon
is elgondolkozhatunk, milyen káros következményei lehetnek annak, ha egy
barátunkhoz túlzottan ragaszkodunk, vagy valakivel szemben ellenséges
magatartást tanúsítunk. Barátunk vagy szerelmünk iránti érzéseink néha
elvakítanak minket. Csakis abszolút kívánatosságukat és tévedhetetlenségüket
tartjuk szem előtt. Azután, ha ellentmondást fedezünk fel projekciónkban,
elképedünk. Szélsőséges szeretetünk és vágyódásunk hirtelen átcsap
csalódottságba, erős ellenszenvbe és haragba. Még a szeretett személlyel
folytatott viszonyból származó belső elégedettségünk is csalódottsághoz,
frusztráltsághoz és gyűlölethez vezethet…
Milyen káros következményei lehetnek az engesztelhetetlen
gyűlöletnek?... Gyűlöletünkkel nem
ártunk ellenségünknek sem fizikai, sem lelki értelemben. Inkább mi vagyunk
azok, akik a rajtunk elhatalmasodó keserűség utóhatásaitól szenvedünk. Az érzés
belülről marcangol minket. Ha sokáig haragosak maradunk, étvágytalanná válunk.
Éjjelente nem tudunk aludni, egyre csak hánykolódunk az ágyban. Ilyen mély
hatást gyakorol ránk a gyűlölet, ellenségünk
pedig tovább éli az életét, fogalma sincs, milyen állapotba kerültünk miatta.
A
gyűlölet és a harag kiiktatásával sokkal hatásosabban tudunk fellépni a
kárunkra elkövetett tettek ellen. Ha
higgadtan közelítünk valamihez, sokkal tisztábban átlátjuk a helyzetet, és
könnyebben megtaláljuk a módot, ahogy reagálhatunk rá….
Íme
ily módon fogunk rájönni, hogy igazi ellenségünk tulajdonképpen bennünk van -
önzésünk, túlzott ragaszkodásunk, valamint haragunk az, és károkat okoz nekünk.
Észlelt ellenségünk valójában nem igazán árthat nekünk. Ha valaki provokál
minket, fegyelmezettségünk tarthat vissza a megtorlástól. Bármit is tegyen az a
személy, cselekedetei nem fognak zavarni minket, ha eléggé fegyelmezettek
vagyunk.
Másrészt
viszont az olyan erőteljes érzelmek, mint a szélsőséges harag, gyűlölet,
sóvárgás, felszínre törésük pillanatában zavart okoznak tudatunkban. Azonnal
megbontják lelki egyensúlyunkat, megnyitják a kaput a boldogtalanság és a
szenvedés előtt, tönkreteszik spirituális gyakorlatunkat.
Amint az egyensúly megteremtésén fáradozunk, elgondolkozhatunk
azon is, hogy a barát és az ellenség fogalom változó, és sok tényezőtől függ.
Senki sem születik a barátunknak vagy az ellenségünknek, és arra sincs
garancia, hogy a rokonainkat barátainknak tekinthetjük. Úgy lesz barát vagy
ellenség valakiből, ahogyan közeledik felénk, és ahogy bánik velünk. Akikről
úgy gondoljuk, ragaszkodnak hozzánk, szeretnek minket, törődnek velünk,
barátnak tekintjük. Azokat pedig, akikről úgy gondoljuk, hogy rosszindulattal
és ártó szándékkal közelednek felénk, ellenségként tartjuk számon. Az alapján döntjük el, ki barátunk és
ellenségünk, hogy szerintünk ki-ki milyen gondolatokat és érzelmeket táplál
magában rólunk. Így lényegében senki sem a barátunk vagy ellenségünk.
Gyakran
összekeverjük egy személy tettét magával az adott személlyel. Úgy döntünk, egy
bizonyos tette vagy kijelentése miatt az illető az ellenségünk. Pedig az emberek semlegesek. Nem is
barátaink, nem is ellenségeink; nem buddhisták, nem is keresztények; nem is
kínaiak, nem is tibetiek. A körülményektől függően barátunkká válhat az is,
akit nem szeretünk. …
Az egyensúly megteremtésének, a részrehajlás és a diszkrimináció
felszámolásának egy másik módja, ha elgondolkozunk azon, mindnyájan egyformák
vagyunk abban, ahogy a boldogságra és a szenvedések elkerülésére törekszünk.
Továbbá abban, hogy mindnyájan úgy érezzük, jogunk van e vágy beteljesítésére.
Miként igazoljuk, hogy ez így igaz? Nagyon egyszerűen: e törekvés
alaptermészetünk része. Nem vagyok különleges; nincsenek előjogaim. Te sem vagy
különleges, és neked sincsenek előjogaid. Alaptermészetem része, hogy törekszem
a boldogságra és a szenvedések legyőzésére. Te is ugyanígy vagy ezzel. Ha pedig
ez így van, akkor, ahogy nekem is, mindenki másnak joga van a boldogsághoz, a
szenvedésektől mentes élethez, egyszerűen azért, mert alaptermészetünk
egyforma. Ez az egyenlőség az alapja annak, hogy mindenben az egyensúlyra
törekszünk.
Az
utolsó dolog, amin érdemes elgondolkodnunk. Az emberi lények jóléte nagyban
függ embertársaitól. Túlélésünket sokak hozzájárulása biztosítja.
Megszületésünk a szüleinktől függ, és még éveken át szükségünk van a
gondoskodásukra. Megélhetésünkben, lakhatásunkban, táplálékunkban, de még
sikereinkben és hírnevünkben is számtalan ember munkája fekszik. Akár
közvetlenül, akár közvetetten, rengetegen fáradoznak túlélésünkért - nem is
említve boldogságunkat….
Ha ezt az okfejtést nemcsak egy életre terjesztjük ki, el lehet
képzelni, hogy előző életeinkben mennyien járultak hozzá jólétünkhöz. Így zárhatjuk
le a kérdést: „Milyen alapon tennék különbséget az emberek között? Miért lennék
valakivel barátságos, mással pedig ellenséges? Felül kell emelkednem az
elfogultságon és a diszkrimináción. Egyenlőn kell juttatnom mindenkinek a
jóból!”
A teljes
könyv itt elolvasható: ddl3.data.hu/get/0/7959705/Nyitott-szivvel-Dalai-Lama.pdf
Koszonom ezt a bejegyzest is, kulonosen a tel es konyv hozzaferheteset!!!
VálaszTörlésAjánlom neked Kavicskám, kényelmesen, nem egyszerre, lapozgatva kell/szabad olvasni !
VálaszTörlés