2016. február 1., hétfő

MÁV - vasútállomás Pécs





Akármilyen régesrégi szó is az „indóház” - az az érzésem, hogy még ma is elég sokan simán rávágnák, hogy ez a vasútállomás, vagy (még modernebbül) a pályaudvar  régi neve.
Tavaly elkészült a pécsi felújítása, szeretném megmutatni, milyen lett.
Fogtam a kis fényképezőmet, s bár borús volt az idő, de elmentem egy délután és „körbe-fényképeztem” az egészet. 120 kép készült… Nem kell megijedni, nem mutatom meg mindet, de annyi szépség, apró, finom részlet van kívül és belül, hogy azért jó néhányat  mégis csak felteszek most ide. Tekergessetek le-fel, s aki teheti, jöjjön vonattal Pécsre, hogy „eredetiben” is megnézhesse !

Közben eszembe jutottak régi vonatozási élményeim: már az indulás is micsoda izgalom volt! Régen pl. csak „peronjeggyel” vagy érvényes vonatjeggyel lehetett kimenni a peronra – és emlékeim között mindig zsúfoltnak látom a nagy előcsarnokot. Azt hiszem akkoriban nagyon fontos szerepe volt a vasútnak, az emberek zöme ha utazott, vonattal utazott. A távolsági busz szinte még ismeretlen fogalom volt, hogy a magánautóról ne is beszéljek.
Most az előcsarnok kongott az ürességtől, rajtam kívül egy lélek nem volt ott. A váróteremben ketten ültek, szombat délután volt, és alig volt ember egy nagy város főpályaudvarán….

Micsoda pöfékelés, dohogás volt régen itt ! Ha utaztunk (nyáron, a Balatonra – mert máshová aztán nem nagyon), a lehúzott ablakon…… „Opasno je van se nagnuti”
(vajon hányan tudjátok mit jelent ez ???? Elárulom: ez az Osztrák Magyar Vasút vonalán egy egyszerű tábla volt, ami horvát nyelven azt jelenti, hogy, Kihajolni veszélyes.)…….
Szóval kihajolni mindig is veszélyes volt a „félelmetes gyorsasággal” száguldó  személy, avagy „sebes” vonatok ablakán, de mindig kihajoltunk. S ó hányszor kerül apró szúrós kis korom-szem a szemünkbe ! És milyen csodás illatú volt az a füst ! Szeretettel gondolok most is vissza rá. Micsoda izgalom volt kitartani (szintén tiltás ellenére) a karomat, és érezni, ahogy simogatja a szél! S közben hallgatni a szidást, hogy „Egyszer majd valami drót, vagy oszlop leszakítja !” – Jesszusom, de izgalmas volt !!!! És milyen félelmetes volt a viadukton átutazni, letekinteni a „mélybe”. Vagy az alagút félelmetes sötétje ! 
Mindig „fapadoson” utaztunk és soha „párnáson”. Valójában azt hiszem, egész eddigi életemben, igazi első osztályú kocsiban nem is utaztam. Később a fapados is kényelmesebbé vált, a mai meg már egész „előkelő” a régiekhez képest.
Szerettem a vasúti felüljárót is – ami itt az egyik képen látható, már nem a régi – ez egy egyszerűbb (modernebb és rondább) – bár a célnak megfelelő változat. Milyen izgalmas volt ott állni, mikor elmentek alattad a pöfögő mozdonyok ! 30 évvel ezelőtt, a gyerekeket is levittem többször ”vonatot nézni” az állomásra – az is egyfajta szórakozás volt egy kisgyereknek. Nem tudom, mennyire divat ez más családoknál ma – az én családomban szerencsére – a szoros céghez kötődés miatt is – megmaradt ez a szokás, a kis hároméves többször volt szüleivel vonat-kiállításon, voltak „csak úgy” vonatokat nézni, szereti és ismeri az erdei kisvasutat is és minimum öt különféle, nagyon  kedvelt  játékvonat-készlete van otthon – dacára, hogy lány…..

De térjünk a „tárgyra”….
Az első pécsi állomás nem is igazán „pécsi” volt, hogy pontos legyek, a Pécshez közeli Üszögpuszta határában épült, s hogy miért, arról itt lehet olvasni:
Aztán 1882. november 16.-án megnyílt a Budapest-Pécsi vasút is és megépült az első „indóház”.

Ezt az épületet aztán később átalakították.
Az "új" indóház konflisokkal és villamossal....
„A város kerámiákkal dúsan díszített vasúti főpályaudvarát Pfaff Ferenc (a MÁV akkori főépítésze) tervei alapján építették 1898-1900 között. A sárga téglaépület rózsaszín árnyalatú kerámia díszítőelemei az épület egészén végigvonulnak. A legdúsabb díszítés a középső homlokzatrészen koncentrálódik, itt látható a James Watt és George Stephenson kör alakú pirogránit domborműve, melyek Klein Ármin tervei alapján a Zsolnay gyárban készültek.”
Hiába volt jó minőségű anyagokból, 100 év azért nagy idő…Tönkrement, lepusztult, kitoldották, befoltozták…de csak nem akart rendesen működni. Végül aztán nekifogtak egy hatalmas munkának, rendbe-tették, eredeti állapotába visszaállították, és 2015-re el is készültek a munkálatokkal. 
2016.januárban - délután....
 
...és esti kivilágításban

„ A közel 1,5 milliárd Ft-ból megvalósuló projektben az épület teljes modernizációjára került sor, új elektromos hálózat, fűtési-, víz- és csatornarendszer épült ki, sor került az akadálymentesítésre is, valamint restaurálták a teljes homlokzatot a műemlékvédelmi követelményeknek megfelelően. Az ünnepélyes átadóra 2015. október 21-én került sor.”
Az épület történetéről több helyen lehet olvasni, pl. az alábbi címeken is:

És akkor jöjjenek a képek: 
 
Az előző képen nem látható bal oldali szárnyépület....

 
...és a jobb oldali szárny - amely nem teljes, ha jól tudom, itt további építkezésre kerül még sor.

 
Az épület előtti tér régen és ma

Ugyanez, esti kivilágításban
 
A vasutas szálló. Nem szép, de jó nagy.

 
A bejárat fölötti oromdíszek

 
A bejárati nagy csarnok

 
Engem teljesen elvarázsoltak a lámpák és egyéb "épület-kiegészítők"


 
Oldalfolyosó

 
Itt lehet jegyet váltani

 
A váróterem...


...és egyik szépséges üveg-mozaikja

 
Részletek

 
A bejárat díszei


A csodás klinkertégla-fal, zászlótartóval, lámpával

 
Az épület vágányok felőli része



Kelet felé...hátul látszik az átjáró híd
 
Nyugat felé...háttérben a MÁV szálló

 
A párhuzamosok a végtelenben igenis találkoznak

 
Az éppen bent álló InterCity és nem túl szép mozdonya

 
A peron jobbra - balra...
...és a tábla, amin emlékezetem szerint régen "Indulás-Érkezés" felirat állt.
Sajnos a lámpa kép nem sikerült...


Szeretem a "míves" aknafedlapokat...
...és a piros színű vonatokat !
Ez a váltó se "mai gyerek"...
Képek a MÁV irodaházról
Egy igazi mozdony, amit minden kisgyerek szeret....
Egy régi fotó az irodaházról és egy tavaszi kép tavalyról...
Kedvenc magnóliám közelebbről...tegnap és tavaly tavasszal
És búcsúzóul egy virágzó téli jázmin bokor....állítólag jön a tavasz....



35 megjegyzés:

  1. Unokákra várva,vagy indítva őket, elég sok időt (?) - fél-háromnegyed órákat eltöltöttem ott,- nem egyszer. Én is elég sokat fotózgattam,- igaz, legtöbbször a "negatívumokat." A szépet/jót - valahogy természetesnek tartjuk,(?) - a rosszat meg ... van,ki észreveszi,van ki nem. Van pár kis hiba a képeidhez írtakban,- pl. a Kormányablak az az épület K-i végében van, kétlem,hogy bementél volna oda. (Ha jól emlékszem most ?- a pénztárat (menetjegyváltó ?) fotóztad. Említed azt az öreg táblát, nekem van régi fotóm róla ( felújítás előtti)- gondolva arra,hogy majd kidobják (-szerencsére nem-) azon régebben is csak az induló vonatok lettek kiírva.
    Nem kritika - (nem említed a volt restit, nyáron még kiülni is lehetett) - sajnálatos, hogy az "új" Büfé még nem üzemel,- ill. voltak cikkek, esetleg, hol lenne majd egy "új resti" féle. ( Ny-i oldal) - erről írtak a pécsi lapok is.
    Ha jól látom - a te képeiden is - a Pfaff F. emléktábla nem került vissza és az a kisméretű (kitelepítésre ?)- emlékeztető tábla sem.
    A vasúti híd (ronda-e ?) - de legalább nem inog annyira, mint anno,amikor a tömeg ment a Pécsi Dózsa futballmeccsre,- ( PVSK "stadion") - voltak komoly tervek (anno) a hídra,- fedett,- ill. "üvegcső ?"- vagy mi...persze, a pénzhiány. (tervek voltak jó rég' az építészfórumban.) Végül : esetleg majd egyszer nézzed meg a síneket,kicsit közelről, látható rajta,hogy némelyiket mikor gyártották. (Elfelejtettem- de jó régen)Elég sok galamb és más madár is van,- majd a későbbiekben kiderül, mennyire károsak. (szennyezők) - Annak a MÁV szállónak vagy mi, az alja, az kb.tiszta Balkán... szót sem az ott lévő padokról, melyeknek ülése évek óta- hiányzik. Volt ott (van) egy "kút" is... (csap) - még jó,hogy jöttek a menekültek... és akkor megcsinálták... Szóval, a sok szépség ellenére vannak ilyen kis "apróságok" is - több éve. Persze, ezt írták/látták mások is,- valahogy az illetékesek meg kevésbé. :-) Természetesen tudjunk örülni annak, ami van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó sok mindenről írtál - köszönöm. Kijavítottam a kormányablak tényleg az épület végében van, a képen a jegypénztárak vannak. Érdekes, hogy én arra a bizonyos táblára úgy emlékeztem, hogy "érkezés, indulás" volt rajta...
      A MÁV szálló aljáig el se mentem, mert nekem is csak negatív emlékeim vannak róla, sőt az is csak itthon jutott eszembe, hogy a holokausztos emlékművet sem fotóztam le...
      A sínekről meg nem tudtam, hogy valahol évszámot is érdemes keresni rajtuk.A madarakról, pontosabban varjakról: azt hiszem "ritkították" itt is a fészkeiket (miképp Kertvárosban is), ill. régebben valami madár-riasztó sziréna is volt. Nem tudom, üzemel-e még, most nem szólt.

      Törlés
    2. Esetleg van, ki tudja, hogy a vasútállomás környékén lévő szobrok egy honlapon megtalálhatók. Beleértve az az eldugott is,- a MÁV "szálló" alatt - meg a többiek. Kifelejtettem : a "Ketterer"-t sem említettem ( nekünk Lokomotív) igaz jó régen lebontották. (stb.)

      Törlés
    3. Nem akartam "reklámozni" a szoborlapot, de beírhatom:
      ITT VANNAK A PÉCSI SZOBROK

      Törlés
  2. Kifelejtettem a viaduktnál - van egy honlap vasutallomasok.hu ha pl. rákeresel Abaligetre, ott van pár viaduktos kép - meg inkább az alagutakról,- mert 3 db. van - (unokák kellően élvezik még...) én meg teljesen elfelejtettem, hogy régebben is 3 lett volna ?- (Balatonra utazva) -Ne vitassam, úgy gondolom , a viadukttal is a Balatonra utazva találkozhattál előbb,- bár te tudod. A figyelmeztető táblák régebben 3 nyelvűek voltak ?- vagy nem is tudom,-magyar,orosz,német ?- lehet angol is ? Emlékszem még arra is, hogy kályha volt a vagonban,- (fűtés) - ill. azokra az acetilén (?) vagy milyen világításokra (lámpa) is - na, ne soroljam. (manapság egy nyomorult büfé sincs (Utasellátó) - mindig "morgok"- hogy a 655 Ft-os helyjegybe beleférne... Írtál még a kevés utasról, annak meg oka a sok "mellékvonal" megszüntetése. (is)- meg aki teheti,inkább megy autóval, több utas esetén olcsóbb, valamivel kényelmesebb (relatív) + gyorsabb is. (Miközben tele a net a "mentsük meg a Földet"-tel... a WC-k "anyaga" még mindig a sín mellé kerül... ( bár tudom, van már abban is változás)-de az már egy más történet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazad van, a viaduktot már a Balatonra- utazva is látnom kellett....És igen, sajnos tudom, miért "haldoklik" a vasút. De azért én sajnálom....

      Törlés
    2. Kösz' a javítást !
      Később jutott eszembe (...) "vonzódásunkat" (?) a vasúthoz - esetleg - okozhatják - a gének is ?... már akinek volt a felmenői között vasutas. :-) - nem csak molnár, vagy pedagógus...és ne soroljam.

      Törlés
    3. Nem tudom, mi okozza, de tény: szeretem a vasutat, a vonatokat - még a modelleket is. Lehet, hogy onnan "fentről" súgnak :-)

      Törlés
  3. Nagyon szép lett az épület, tetszenek az apró részletek, amiket megláttál! A hatalmas zöld tartóoszlopok, a barna boltíves átjárók, a kilincsek, a kovácsoltvas kiegészítők, a színes üvegek mind a régies hangulatot adják vissza. :-)
    Imádom a Kabos filmeket!!! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban jól sikerült az épület felújítása, öröm ránézni a míves, szép dolgokra. Nagyon remélem,hogy sokáig ilyen is marad.
      Amikor elmentem fotózni, már akkor tudtam, hogy ezt a mókás kis dalt mellékelni fogom az anyagomhoz :-)

      Törlés
    2. Ó, de jó, ismerem az érzést :-) Sokszor van, hogy már fotózáskor összeáll bennem a kép, mi kerül a bejegyzésembe. Idézet, zene, hogy áll össze a sorrend.

      Törlés
    3. :-) tudom én, hogy sok hasonló gondolatunk van ! :-)

      Törlés
  4. áááááááááááááááá, írtam egy jó hosszú kommentet, elküldtem, erre kiírta, hogy hoppá, ez egy hiba! és elszállt minden :(((( hrrrr, grrrr, brrrrrr blogger...

    na, majd összeszedem megint a gondoltaimat és leírom ismét :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, valami gond volt. Én sem tudtam kommentelni, nálam lefagyott. :-(

      Törlés
    2. De sajnálom...Kíváncsi lennék, neked mi jutott eszedbe az állomásunkról.

      Törlés
    3. Én már régóta azt csinálom, hogy mielőtt egy hosszú (vagy akár rövidet) elküldök, Ctrl + a -val kijelölöm, aztán Ctrl + c és ha hiba csúszott a gépezetbe, akkor később belépve Ctrl + v-vel még mindig megmenekült és elküldhető az irományom. Próbáljátok ki! Én pl. nagyon kíváncsi lettem volna erre a hosszú irományra is...

      Szeretettel: a pizzás

      Törlés
    4. Én ugyan még nem "vesztettem el" kommentet, de azért az ötlet jó. Én el tudom menteni "az egérbe" is - aztán onnan újra be tudom másolni.
      Egér bal billentyűvel kijelöl, jobb billentyűvel másolásra klikkelni - és akkor aztán az "egérben marad" a szöveg. Aztán fordítva: először jobb billentyű, majd bal billentyűvel beillesztés - és máris ott a szöveg.
      Tudom ez idétlenül hangzik, de én így jegyeztem meg a saját módszeremet.

      Törlés
    5. Részemről köszönöm, ismerem és használom is a másolást hosszú válaszoknál. Nálam tegnap egyáltalán nem engedett válaszolni. Értsd a válaszra klikkeltem és nem nyitott nekem ablakot. Néha előfordul.

      Törlés
    6. Biztos volt valami zűr, amihez mi nem értünk...

      Törlés
  5. Az én nagyobbikam is mozdonymániás. Szegény megboldogult Anyukámmal rengetegszer mentek vonatokat nézni, de nagyszerű családi program még ma is. Vasúttörténeti Park, modellkiállítás, mozdonyos filmek, mozdonyos játékok minden mennyiségben jöhetnek ;) És igen, ő is lány ;))) Pedig nekünk semmi különös kötődésünk nincs, dédpapa volt vasutas, de ez a gyerekek életére már semmilyen hatással nem volt.

    Köszönet ezért a mai bejegyzésért, megint nagyon élveztem! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha tetszett, és annak is, hogy írtad, nálatok is lány az, aki szereti a vonatokat. Nem muszáj minden kislánynak babázni :-)
      Amúgy meg én nagyon szeretem elnézni - még most is - azt a fajta különös világot, amilyen egy nagy állomás. Sajnálom, hogy a vasút olyan helyzetben van, amilyenben....

      Törlés
  6. Gyönyörű lett az épület. Köszönet a képekért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha tetszett, élvezettel fotóztam és valóban szép lett az épület, ill. még szebb lesz, ha végleg elkészül.

      Törlés
    2. Pár éve nálunk is felújították a Nagyállomást, amit ugyanaz a Pfaff Ferenc tervezett, mint a pécsit. Azt tudtad, hogy nálunk, ha fel akarsz szállni a vonatra fel kell menned az 1. emeletre?
      Ennek az az oka, hogy a sínek a várost védő körtöltésen vannak.
      Ebben a cikkben vannak képek: http://latnivalok.del-alfold.istenhozta.hu/nagyallomas-szeged/150/.
      Néztem a menetrendet és úgy látom, hogy Pécsről 2 óránként indulnak illetve érkeznek vonatok Pestre illetve Pestről, s gondolom ehhez igazítják a csatlakozókat, vagyis Te vonatmentes időben jártál arra, azért volt ennyire üres az állomás.
      Annyi szépet mutattál már a városodról, hogy felmerült bennem, el kéne menni egy kicsit szétnézni, de szomorúan láttam kutyával Dombóvártól csak nagyon nehezen jutnék el, mert az IC-re nem engedik fel az ebet.


      Törlés
    3. Ez most komoly ? Mármint, hogy a kutya nem utazhat az IC-n? Hát elhiszem, ha mondod, de baromi nagy hülyeségnek tartom. Szent időben egy-egy kutya mit/kit zavarna ????
      Amúgy - bár voltam párszor Szegeden, - de vonattal még soha - csak busszal, vagy autóval, s nem tudtam, hogy nálatok ilyen különleges az állomás.
      Amúgy: jártam én máskor is az állomásnál - onnan, az előtte lévő térről indul a buszom - ez a kihaltság nem csak szombat délutánra érvényes, igen kevesen veszik a vonatotokat igénybe. Én izgulok is néha, nehogy a MÁV egyszer besokalljon és azt mondja, hogy "bezár"...Ami azért egy katasztrófa lenne. Szerintem nem a személyforgalom a döntő mostanság a MÁV-nál. És amúgy meg nagyon sok "szárnyvonalat" meg is szüntettek - sok helyen a síneket is felszedve, vagyis oda soha többé vonattal nem lehet már elmenni....

      Törlés
    4. IC-n, vagyis helyjegyes vonaton csak szállítóban vihetek kutyát, mert elképzelhető, hogy a kedves szomszédomat zavarja az eb, és nem tud máshová ülni.
      Egy ciceb vagy hasonló kutyapótlék, elnézést pl. yorkshire terrier, máltai selyemkutya, stb. tulajoktól, belefér egy kézitáskába, de képzelj el egy szállítót, amibe belefér egy vizsla, vagy egy golden! Utazom a vonaton és egyébként cipelek magammal egy böhöm szállítót.
      Jó, nekem tacsim van, de akkor is. :-( Marad a személyvonat.

      Törlés
    5. Mindig is tudtam, hogy azokkal van baj, akik nem szeretik a kutyákat ! :-) Engem nem zavarna, ha a mellettem lévő ülésen egy dobermann ülne...És én akár hely-jegyet is váltanék neki...
      Na jó - tudom ilyen bolond, mint én, kevés van.

      Törlés
  7. Szép lett az állomás épülete, én is körbefotóztam az átadás után. Csak hát egyre kevesebb az utazók száma és ezáltal, egyre kevesebb vonat indul.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most neked mondjam, hogy milyen szomorú a helyzet ? Hisz jól tudod, a buszokkal is ugyanez a helyzet...A szomorú ténytől függetlenül azonban az épület valóban szép.

      Törlés
  8. Megint olyan helyre invitáltál, ahol ezer éve nem jártam... Nagyon szép lett...
    Azt hiszem ennek az ürességnek oka talán a jegyek ára... bár nem tudom,nem vagyok jártas -ez ügyben... Köszönöm a képeket...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos a jegy ára is szerepel az okok között, de fontos az, hogy az autó gyorsabb, pontosabban elvisz a célhoz és ezek nem elhanyagolható tényezők.

      Törlés
  9. Mikor ott jártam, még nem volt teljesen kész. Most hát örülök, hogy megmutattad.
    Fogalmam sincs amúgy mennyien utaznak, de én mikor mentem, s visszafelé is szinte teli volt a kocsi. Igaz, jómagam ilyen jegyárak mellett max. egyszer engedhetek meg magamnak egy pécsi utat egy évben, pedig 50 %-kos közalkalmazottim van. Középiskolás koromban többször is leugrottam egy évben csak úgy ni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amennyit én látom a pályaudvart - s amennyire a régi forgalomra emlékszem, lényegesen kevesebb az utas. Biztos vannak időpontok, amikor frekventált helyekre induló vonatok állnak bent (ilyen a Pécs-Bp) akkor talán... de mondjuk Pécs-Szentlőrinc ?... vagy akár onnan tovább, én két éve Szombathelyig vonatoztam - hát féltem az üres kocsiban...
      Egy biztos: nagyon drága - és az árhoz képest...hát ugye mégiscsak kényelmesebb autózni.

      Törlés
  10. Egy éve jártam ott, és akkor éppen felújították. Most öröm látni, hogy megérte, akkor bukdácsolni az építési törmelékeken, és fázni az ideiglenes konténer váróteremben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is örülök, hogy végre sor került a felújításra, tényleg nagyon ráfért az épületre. Bár épp tegnap - a témáról beszélve, - mesélte valaki, hogy az új épület IS beázik.
      Hát most mit lehet erre mondani ???
      Amíg én élek, addig remélhetőleg kitart :-)

      Törlés