Meghívót
kaptam :
május 29, szerda, 18
h.
Kávéházi esték pécsi műbarátoknak
A Janus Pannonius Múzeum rendezésében sorozatunk
következő alkotása, mely a megnyitó rendezvényt követően egy hónapon keresztül
lesz látható a Nappali kávézóban (Pécs, Király utca 23-25.):
Friedrich Wilhelm von WITTINGHOFF
Pécsi látkép vadászjelenettel, 1837
(vászon, olaj, 63 x
95 cm)
A Janus Pannonius Múzeum tulajdona
(JPM ltsz.: 69.223)
Friedrich Wilhelm von Wittinghoff-ról
a biedermeier kor színvonalas pécsi veduta festőjéről
keveset tudunk. Lyka Károly A táblabíró világ művészete című könyvében két
helyen is említést tesz Wittinghoff Károlyról, aki talán a pécsi látkép
alkotójának édesapja lehetett:
„Kortársai műkedvelőnek tekintették a pozsonyi
báró Wittinghoff Károlyt is, ez azonban felülemelkedett az átlagon
rézkarcaival.”
„A tízes-húszas évek fordulója körül járta meg az akadémiát
a pozsonyi Wittinghoff Károly báró, aki tájképeket festett, és a grafikát is
művelte. Bécsben halt meg 1826-ban.”
A feltehetően Pozsonyból érkező hadmérnök
Friedrich Wilhelm von Wittinghoff (más levéltári irat szerint Viettinghoff)
1825-ben telepedett le Pécsett, előzőleg 9 évig a bellyei uradalomban dolgozott
gabonafelügyelőként. Pécsi letelepedési kérelmében rajzművészetet, építészeti-
és tájképrajzolást, valamint szépírást tanítana, de megemlíti, hogy elméleti
matematikában és tánctanításban is jártas.
A városházi bejegyzés
alapján1837-ben hagyta el a várost: „Vietinghoff Fridrik rajzoló mester a
városban 13 esztendeig űzött tanításairól és viseletéről magának bizonyító
levelet kiadatni kér.” Hirtelen távozását talán a mohácsi Reder Károlynak való
20 ezüstforintos adóssága indokolja, kihasználva azt a szép 19. századi
lehetőséget, hogy a kor kezdetleges személyi nyilvántartása és nehézkes
bürokráciája miatt egy másik városba költözéssel a tartozás tulajdonképpen
behajthatatlan volt.
Természetesen csak merész feltételezés, hogy a művész
Pécset ábrázoló látképén vázlatosan maradt házak ennek a sebtében távozásnak
nyomait őrzik. De így egy pikareszk történet lehetséges főhőseként: Friedrich
Wilhelm von Wittinghoff festő- és rajztanár zsánerekkel, köztük egy
vadászjelenetettel díszített, gondos aprólékossággal festett pécsi városképének
bizonyos részleteit befejezetlenül hagyva – utazóládájában festőeszközeivel – a
hajnali postakocsival sietve elutazott.
Eltűnését fájdalommal vette tudomásul
néhány tanítványa, a mohácsi Reder Károly és most a művészetkedvelő utókor.
(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a „veduta” szót életemben
nem hallottam. Jelentése: látkép, tájkép; táj, város vagy épületcsoport valósághű
távlati ábrázolása )
És e fenti szöveg
alatt volt ez a festmény, a városomról, amin az látható, milyen volt Pécs 178
évvel ezelőtt. Ezt a képet nem ismertem, pedig elég tisztességes „régipécs”
képgyűjteményem van.
És magam se
értem miért, de úgy megdobogtatta a szívemet. Ezen a helyen ugyanis felismerem
a helyszíneket, míg ha ma, egy hasonló kép kerülne elém, hát sok mindent már
így, ilyen tisztán nem tudnék megmutatni.
Hogy ezt
önmagamnak is bebizonyítsam, keresgéltem egy hasonló szögből készített mai fotót,
nagy nehezen találtam is egy majdnem passzolót – és bizony igazam volt, a régi
képen sokkal több minden „látható”, mint a main.
Szeretem az ilyen játékokat.Elterelik a figyelmemet a hétköznapi gondokról/eseményekről. Elvisznek egy egészen más, kedves, régi világba. Szeretek ott lenni.
(Nem biztos,
hogy ez a dolog/téma rajtam kívül érdekel bárkit is, de szeretném ezt a képet
megőrizni, és itt a blogban -remélem- jó helye lesz.)
P.s. Ha rákattintasz a képre - természetesen nagyobb méretben jelenik meg.
Nagyon jók ezek a régi fotók. A különbség onnan is ered, hogy a régi rajzolaton az ábrázolás sokkal közelebbről van a Mecsekhez, mint az újon, ezért is látszanak a házak. A másik jóval messzebbről van, hisz azóta beépült az egész Kertváros és ilyen üres mezőgazdasági rész már csak jóval délebbre van. A másik, hogy a régi kép kissé dél-kelet, míg az új kissé dél-nyugati irányból készült, ezért is látszik másképp a Mecsek vonulata. Az újnak sokkal több mindent kell "befognia", hisz azóta sokkal több épület áll.
VálaszTörlésSajnos nem találtam teljesen azonos szögből készült, új fotót - de az összehasonlításhoz azért ez is viszonylag jó. Nagyon sok minden megváltozott, na de épp elég idő-távolság is van a két kép között.
Törlés